kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸

راداری که کار آینه‌های محدب سر پیچ‌ها را انجام می‌دهد (تکنولوژی)



  محققان دانشگاه پرینستون موفق به ابداع یک سیستم راداری برای خودروها شده‌اند که قادر است راننده را از پشت موانع و دیوارها مطلع کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، در حالی که خودروهای امروزی به طور فزاینده‌ای در تشخیص سایر وسایل نقلیه پیش روی خود در جاده‌ها خوب شده‌اند، هنوز هم در تشخیص وسایل نقلیه در تقاطع‌ها و به خصوص نقاط کور پیچ‌ها مشکل دارند. اکنون یک سیستم راداری جدید با اجازه دادن به خودروها برای تشخیص وسایل نقلیه در نقاط کور می‌تواند کمک حال راننده باشد.
این سیستم راداری توسط تیمی به سرپرستی پروفسور «فلیکس هاید» در دانشگاه پرینستون ساخته شده است.
این سیستم که شامل واحدهای راداری داپلر نسبتاً ارزان است، در قسمت جلوی خودرو نصب می‌شود و پالس‌های رادیویی منتشر می‌کند که این امواج رو به جلو حرکت می‌کنند و سپس با برخورد به سطوح ثابت مانند دیوارها یا بدنه اتومبیل‌های پارک شده به اطراف کمانه می‌کنند. این روش را می‌توان به توپ سفید بیلیارد تشبیه کرد که با برخورد به دیواره میز، با همان زاویه کمانه می‌کند.
این موج‌ها به نقاط کور موجود در سر پیچ‌ها حرکت می‌کنند و به وسیله نقلیه‌ای که در حال نزدیک شدن به تقاطع است، بازمی‌گردد و سپس یک حسگر در خودروی اصلی، امواج رادیویی منعکس شده را شناسایی می‌کند که از طریق الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شود تا راننده را از سرعت و جهت حرکت وسیله نقلیه واقع در نقطه کور مطلع کند.
در یک برنامه واقعی، راننده یا سیستم خودران به راننده هشدار خواهد داد.
اکنون در نمونه اولیه فعلی، به‌دلیل اندازه کوچک و تفاوت در شکل و حرکت، فعلا این سیستم برای شناسایی دوچرخه‌سواران و عابران پیاده بهینه شده است و دانشمندان می‌گویند که به آسانی می‌توان آن را برای ردیابی وسایل نقلیه بزرگتر سازگار کرد.
اگرچه قبلاً ما چندین سیستم مختلف را مشاهده کرده‌ایم که از لیزرها برای دیدن گوشه و کنارها استفاده می‌کنند، اما انرژی مورد نیاز آنها بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز واحدهای راداری است. علاوه بر این، نور خورشید می‌تواند تشخیص نورهای بازتاب شده لیزر را برای حسگرها دشوار کند.
«هاید» در مورد این سیستم جدید می‌گوید: این سیستم از نظر یکپارچه‌سازی و ورود به بازار، به مهندسی زیادی احتیاج دارد، اما این فناوری ساخته شده است، بنابراین امکان دیدن آن در وسایل نقلیه به زودی وجود خواهد داشت.