kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
بعد از مشکل قرارداد ویلموتس، نوبت به اساسنامه رسید

بی برنامگی مدیران فوتبال بازهم خبرساز شد عضو هیئت‌رئیسه: با فیفا به مشکل برخوردیم!

بی برنامگی مدیران فوتبال بازهم خبرساز شد تا جایی که دیروز محمود اسلامیان عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال از وجود برخی مشکلات میان فدراسیون فوتبال ایران و فیفا در راه تایید اساسنامه خبر داد!


سرویس ورزشی-

پس از برگزاری جلساتی با حضور برخی مسئولان و کارشناسان حقوقی و مدیران ارشد فدراسیون فوتبال پیرامون ایرادهای اخیر فیفا نسبت به اساسنامه اصلاحی، قرار بر این بود، در نامه‌ای صریح و روشن جواب خواسته‌های فیفا داده و اعلام شود فدراسیون فوتبال با استناد به قوانین جاری کشور جزو نهاد «عمومی- غیردولتی» است و هر عنوانی غیر این، مغایر با قوانین ملی ایران خواهد بود.
در همین خصوص روز یکشنبه هشتم تیرماه خبرگزاری ایسنا گزارش داد که فدراسیون فوتبال ایران نامه‌ قاطع و صریحی را خطاب به فیفا درباره ماهیت این فدراسیون در اساسنامه اصلاحی ارسال کرده است. در این نامه بر عدم امکان تغییر ماهیت فدراسیون به عنوان یک نهاد «عمومی- غیردولتی» تاکید شده است.
بر اساس آنچه که خبرگزاری ایسنا اعلام کرده‌، فدراسیون در نامه اش مسائل مختلف را برای فیفا تشریح کرده تا بدون تغییر در ماهیت فدراسیون، تاییدهای بین‌المللی را دریافت کند. فدراسیون فوتبال در این نامه به تداوم و چرایی ضرورت حفط عنوان نهاد «عمومی- غیردولتی» در اساسنامه پیشنهادی فدراسیون تاکید و اعلام کرده که هر عنوانی غیر این، مغایر با قوانین ملی ایران خواهد بود. در نامه مذکور با بیان اینکه تمام فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک برابر قانون مصوب سال ۱۳۷۱ در مجلس شورای اسلامی جزو نهادهای عمومی غیردولتی به شمار می‌روند و به جز این، ماهیت دیگری در سازمان اداری ایران وجود ندارد، بر حفط این عنوان در اساسنامه تاکید شده است.
هم‌چنین در این نامه تاکید شده که درج هر عنوانی مانند «مستقل- غیرانتفاعی» برای سازمان‌هایی مانند کمیته ملی المپیک نیز در سازمان اداری و قانونی ایران بلحاظ هویتی موجودیتی ندارد و اعلام شده که احتمالا درج چنین عنوانی در اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران به دلیل مطابقت با عنوان‌های مشابه خارجی و در چارچوب نهادهای عمومی- غیردولتی بوده است. فدراسیون فوتبال برای رفع سوء تفاهم‌ها با فیفا و اعلام استقلال این مجموعه در ایران، تضمین‌های لازم را داده و گواه آن را نیز عدم دخالت دولت در اداره فدراسیون از زمان تعلیق این فدراسیون از سال ۸۶ به این سو عنوان کرده است.
ایراداتی که فیفا از اساسنامه گرفته است
با انتشار این گزارش و برخی اظهار نظرات از سوی علی کفاشیان نایب‌رئیس‌اول فدراسیون فوتبال مبنی بر آنکه «به نظرم نباید نگران باشیم، ما باید فیفا را با رایزنی راضی کنیم تا ابهاماتش از بین برود» تصور می‌شد همه چیز خوب پیش رفته و اساسنامه فدراسیون فوتبال به زودی از سوی فیفا تایید می‌شود، اما دیروز محمود اسلامیان عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گویی از وجود مشکلات میان فدراسیون فوتبال ایران و فیفا خبر داد!
اسلامیان در این باره عنوان داشت: بحث اساسنامه 10 تا 12 سال است که بین فیفا و فدراسیون ایران در رد و بدل است. فیفا 209 عضو دارد که یکی از اصولی که فیفا در پذیرش اعضا دارد این است که ماهیت فدراسیون باید خصوصی باشد. البته نه اینکه دور از قوانین کشور باشد. مثل اتاق‌های بازرگانی که کار می‌کنند و در خدمت کشور هستند اما ماهیت آنها دولتی نیست.
وی ادامه داد: نباید خوشحال باشیم که همه چیزمان دولتی است. اینکه ما کارها را بدهیم به مردم اتفاق بدی در کشور نیست. جنگ را چه کسی اداره کرد. نیروهای داوطلب مردمی در جنگ ایستادند. تاکید رهبر معظم انقلاب هم این است که این بخش‌ها را به اهلش واگذار کنیم.
این مقام مسئول افزود: در فوتبال همین‌طور است. ما با فیفا به مشکل خورده‌ایم. تاکید فیفا این است که نهاد خصوصی باشد. این مشکل را به وزارت ورزش و دولت منعکس کرده‌ایم. این چیزی نیست که فدراسیون بتواند تصمیم بگیرد. نیاز به لایحه دارد که برود به مجلس. نمی‌شود ۲۰۸ عضو فیفا یک چیزی را بپذیرد و ما نه. به نظر من چیز بدی هم نیست. چه کسی گفته دادن کار به مردم بد است. مجامع فدراسیون فوتبال هم جزوی از این مردم است. همه اینها تایید صلاحیت شده‌اند.
محمود اسلامیان خاطرنشان کرد: انتظارم از دولت و شخص رئیس‌جمهور این است که ورود کند به این ماجرا. به خاطر سوء مدیریت‌ها مشکلات زیادی در کشور داریم. مردم دلشان به فوتبال خوش است که نباید برای این بخش هم مشکل ایجاد کنیم. نباید اصرار کنیم که این ۲۰۸ بی‌خود می‌کنند و ما داریم درست عمل می‌کنیم.
وی در پیشنهادی برای حل این مشکل گفت: مسئله در حد رئیس‌جمهور است و ایشان باید ورود کنند و نظرات کارشناسی را بگیرند تا آسیبی به ورزش کشور نخورد. محمود اسلامیان ادامه داد: الان فوتبال ما تهدید می‌شود که باید این مشکل را حل کنیم. بعد از آن افرادی که برای فوتبال کشور زحمت می‌کشند تصمیم خواهند گرفت. الان اولویت ما اساسنامه فدراسیون فوتبال است.وی در مورد تهدید فیفا هم گفت: فیفا نهاد عمومی غیردولتی را قبول ندارد. ما از این موضوع دفاع کردیم اما فیفا قبول ندارد و نظرش چیز دیگری است.
این عضو فدراسیون فوتبال در مورد ضعف دیپلماسی ورزشی در فوتبال هم گفت: این موضوع کاملاً متفاوت است. مثل اینکه الان کرونا آمده و می‌گویند باید همه ماسک بزنند بعد ما بگوییم برویم یکی را پیدا کنیم که لابی کند تا ما ماسک نزنیم! مگر می‌شود؟ فیفا الزاماتش مشخص است و همه باید رعایت کند.
بی برنامگی در فوتبال
این اظهارات محمود اسلامیان و بیان اینکه حل مشکل اساسنامه فدراسیون فوتبال و جلب رضایت فیفا خارج از توان این فدراسیون است، چیزی جز ضعف و بی‌برنامگی مدیران فوتبال نیست، مدیرانی که سال‌های سال است برای فوتبال تصمیم گیری می‌کنند. آنها در این چند ساله اگر نسبت به اساسنامه بی‌تفاوت نبود، دست روی دست نمی‌گذاشتند، می‌توانستند مشکل را حل کنند اما این کار را انجام ندادند تا گره‌ای که تا چند ماه قبل با دست باز می‌شد حالا با دندان نیز باز نشود!  
همه اینها چیزی جز ضعف در تشکیلات مدیریتی فوتبال ایران نیست، تا دیروز مشکل بزرگ شیوه امضای قرارداد با فیفا بود، حالا بحث اساسنامه نیز اضافه شده است. امید می‌رود با تدبیر دلسوزان ورزش و حذف افراد بی‌اثر از چرخه فوتبال که منافع فردی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند زمینه رشد و تعالی فوتبال کشور بیش از پیش فراهم شود.