kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۶۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸

عارف بی‌سروصدا از شورای عالی اصلاح‌طلبان رفت

اخباری منتشر شده که محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، 4 ماه است که از سمت خود استعفا داده است.


سرویس سیاسی-

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که از زمان آغاز بکار این شورا در سال ۹۴ و پیش از انتخابات مجلس دهم ریاست این شورا را در سه دوره متوالی برعهده داشت، از سمت خود استعفا داد.
استعفای عارف در لابه‌لای سطور یک گزارش!
روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: محمدرضا عارف از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استعفا داد آن‌هم نه امروز و دیروز؛ او حالا در شرایطی نزدیک به ۴ ماه است که از ادامه فعالیت در رأس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کناره گرفته است.
بنابر گزارشی که از جانب دفتر بنیاد ایرانیان در رابطه با استعفای عارف در اختیار روزنامه اعتماد قرار گرفته، روشن شده که ماه‌هاست استعفای خود را در اختیار یکی از اعضای حقوقی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار داده و ظاهراً این موضوع همان زمان در یکی از جلسات این شورای عالی نیز از سوی این عضو حقوقی مطرح شده اما به گفته یکی از نزدیکان رئیس بنیاد ایرانیان، موضوع به درستی تشریح نشده است. با این همه بنابر گزارشی که در این رابطه در اختیار «اعتماد» قرار گرفته، عارف پس از انتخابات مجلس یازدهم که دوم اسفندماه 98، در پی رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در غیاب لیست شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و با کمترین مشارکت تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی رقم خورد، متن استعفای خود را به داود محمدی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان تحویل داده بود تا از این طریق به اطلاع اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برسد.
محمدرضا عارف 4 ماه پیش- و 2 ماه پیش از انتشار نامه استعفای موسوی‌لاری- از ادامه فعالیت به‌عنوان رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استعفا داده بود و جالب آنکه هفته نخست اردیبهشت‌ماه، وقتی استعفای موسوی‌لاری رسانه‌ای شد، خبرهایی در ارتباط با استعفای عارف نیز منتشر شد که همگی همان زمان از جانب دفتر رئیس بنیاد ایرانیان تکذیب شدند. وقتی علیرضا خامسیان، مدیر روابط عمومی این بنیاد به ایسنا گفت: «خبر استعفای عارف از شورای‌عالی سیاست‌گذاری صحت ندارد.»
همچنین، شهاب‌الدین طباطبایی، سخنگوی حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان، ضمن تأیید خبر استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: عارف از مدت‌ها پیش و در اسفندماه ۹۸ از ریاست این مجموعه استعفا داده‌اما این موضوع تا امروز رسانه‌ای نشد.
بنابر گزارش مهر، وی در پاسخ به اینکه آیا عدم برگزاری جلسات این شورا به معنای انحلال آن است، گفت: اعلام پایان مأموریت یک تشکیلات مدل‌های متفاوتی دارد و معتقدم اصلاح‌طلبان به تشکیل پارلمان اصلاحات نزدیک می‌شوند.
علی صوفی: استعفای عارف مشکوک است
علی صوفی، از اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره خبر استعفای عارف به پایگاه خبری «فردا» گفت: «در جریان استعفای آقای موسوی‌لاری هم ما از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها مطلع شدیم. اکنون هم بحث استعفای آقای عارف در شورای‌عالی مطرح نشده است و صرفاً رسانه‌ها آن را منتشر کردند. نکته دیگر اینکه گفته می‌شود آقای عارف استعفایش را به آقای داود محمدی که او هم تنها یکی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری است، داده است که این اقدام کاری غیرمتعارف است و معلوم نیست که چرا آقای محمدی در جریان استعفای دکتر عارف بوده اما دیگر اعضا خبر نداشته‌اند. همه این مسائل موضوع استعفای دکتر عارف را مشکوک می‌کند و طبیعی به‌نظر نمی‌آید و به‌نظر می‌رسد که به‌نوعی دوستان می‌خواهند بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای ابتکار عمل را در دست بگیرند.»
صوفی درخصوص اینکه استعفای عارف دلیل بر انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیست، افزود: «استعفای آقای عارف دلیل بر انحلال شورای‌عالی سیاست‌گذاری نیست زیرا هیئت‌رئیسه را اعضای شورا تعیین می‌کنند و استعفای نائب‌رئیس و حتی رئیس شورا نمی‌تواند حکم به انحلال شورا باشد. شورای عالی کاملاًً قانونی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تمام مجوزهای لازم را از وزارت کشور دارد. یک ایراد کوچک کمیسیون ماده احزاب وجود داشت که آن هم حل شد».
آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره خبر استعفای عارف گفت: از علت و زمان استعفای آقای عارف بی‌اطلاعم.
همچنین محمود صادقی، نماینده جنجالی و حاشیه ساز مجلس دهم، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از خبر استعفای عارف، گفت: من هم از رسانه‌ها باخبر شدم و هیچ اطلاعی ندارم.
گفتنی است پیش از استعفای عارف، عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات نیز که در این سال‌ها نایب‌رئیسی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را برعهده داشت، با انتشار بیانیه‌ای انتقادی از سمت خود در این شورا استعفا داده بود.
موسوی‌لاری در بخشی از نامه استعفای خود ضمن‌ اشاره تلویحی به شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، از لزوم بازنگری در ساختارها و سازوکارهای اجماعی اصلاح‌طلبان به منظور ایفای نقش بهتر و مناسب‌تر و روز آمدن کردن چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته بود.
دعوای داخلی اصلاح‌طلبان بر سر قدرت
شایان ذکر است که مدعیان اصلاحات در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نتوانستند به یک رویه و استراتژی مشترک برسند. آنها برای نوع ورود به انتخابات بر سر دوراهی «تحریم» انتخابات یا «مشارکت» در انتخابات، دچار اختلافات داخلی شدند. نهایتاً آتش اختلافات داخلی‌شان زبانه کشید و جریان کارگزاران که به سیاست‌های شورای‌عالی اصلاح‌طلبان و به‌ویژه عارف انتقادات جدی داشت و او را ««تندیس سکوت» خوانده بود، شمشیر را از رو بست و در رسانه‌های خود، مطالبی را علیه او منتشر کردند. البته عارف هم بیکار ننشت و تیم رسانه‌ای او در بنیاد امید، مواضع تیم رسانه‌ای کرباسچی علیه عارف را شارلاتانیسم رسانه‌ای خوانده و در مطالبی متعدد به پاسخ و انتشار هجونامه‌هایی علیه تیم کرباسچی و کارگزاران
پرداختند.
البته از گوشه و کنار خبر می‌رسد که عارف وقتی متوجه این واقعیت شده که از شورای‌عالی اصلاح‌طلبان آبی گرم نمی‌شود، عطایش را به لقایش بخشیده و عزم خود را جزم کرده تا با سازوکار جدید دیگری که از سوی مدعیان اصلاحات تعریف می‌شود خود را برای انتخابات 1400 آماده کند.
گفتنی است، انصراف از انتخابات ریاست‌جمهوری با دستور سران اصلاحات و انصراف از رقابت با لاریجانی برای ریاست مجلس از جمله استعفاهای قبلی عارف است.