kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹

مأموریت ویژه قالیباف به رؤسای کمیسیون‌های تخصصی برای احصاء اولویت‌های مجلس

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از دستور قالیباف به روسای کمیسیون‌های تخصصی برای احصای اولویت‌های مجلس خبر داد.



«حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با‌ اشاره به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی، گفت: طبق مأموریتی که آقای قالیباف رئیس مجلس به کمیسیون‌های تخصصی ابلاغ کرده، قرار شده که رؤسای کمیسیون‌ها، اولویت‌های مجلس را پایش کنند و در اختیار هیئت‌رئیسه مجلس قرار دهند.
وی با‌ اشاره به اولویت‌های مجلس یازدهم و کمیسیون‌های تخصصی، اظهار داشت: طبق مأموریت رئیس مجلس مقرر شده که اولویت‌های مجلس یازدهم  که برپایه حل مشکلات اقتصادی و نیز تحول در درون ساختار قوه‌مقننه استوار است، از سوی کمیسیون‌های تخصصی احصاء شده تا هدفگذاری مناسبی برای آینده روندکاری مجلس صورت گیرد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار قوه‌مقننه یکی از اولویت‌های نمایندگان در مجلس یازدهم است، افزود: نمایندگان مجلس در این دوره قصد دارند روند ساختاری پارلمان با گذشته تغییر کرده و در جهت حذف بروکراسی‌های زائد اداری باشد.
حجت‌الاسلام سلیمی‌در پایان خاطرنشان کرد: قرار گزارش رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس درباره اولویت‌های مجلس در یکی از جلسات هیئت‌رئیسه پارلمان پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه مورد بررسی قرار گیرد.
ضعف در حوزه مدیریت
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف دیروز ضمن حضور در جلسه برگزاری آزمون انتخابی دبیران کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر  اهمیت نیروی انسانی، وجود فساد، تبعیض و موثربودن تحریم‌ها را ریشه در ناکارآمدی و ضعف در مدیریت دانست و گفت: مدیریت برای حل و فصل چنین مشکلاتی باید به نیروی انسانی توجه ویژه داشته باشد؛ اساس کار در مدیریت است به طوریکه وجود مدیران به همراه منابع و ظرفیت‌های انسانی، خلاقیت‌ها، وقت گذاری‌ها و علم و دانش می‌تواند موثر واقع شود.
قالیباف با تأکید بر اینکه مشکل کشور امکانات و منابع نبوده بلکه مدیریت است، افزود: قانون اساسی دو رکن صحن و کمیسیون برای مجلس شورای اسلامی تعریف می‌کند به طوریکه تمامی پشتوانه فنی و محتوایی صحن در اختیار کمیسیون‌ها است که محتوا و کار کارشناسی دقیق و خداپسندانه را تنظیم و به صحن ارسال می‌کنند، همین جاست که به نقش مهم دبیران و تیم کارشناسی پی می‌بریم.
رئیس مجلس نقش تیم دبیران و کارشناسان کمیسیون‌ها را در انجام کار محتوایی پراهمیت و اساسی برشمرد و تأکید کرد: بار سنگینی بر دوش دبیران کمیسیون‌ها است، همان‌گونه که بنده در پیشگاه خداوند مسئول هستم شما دبیران نیز مسئول هستید که آیا وظایف خود را تحت نفوذ و با بده بستان انجام می‌دهید یا بر اساس قوانین، با تخصص و بر اساس انصاف و تشخیص درست عمل می‌کنید؟
وی با یادآوری جایگاه مجلس، ادامه داد: مجلس باید در راس امور باشد، اما هم اکنون نیست و باید در راس امور قرار گیرد.
قالیباف تأکید کرد: در حوزه مدیریتی به دلیل ضعف موجود به سمت شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری و شایسته‌سالاری نمی‌رویم؛ واقعیت آن است که در نظام اسلامی برای حل مسئله در هر کار، ساختار و رفتاری باید از پایین به بالا حرکت کنیم.
قالیباف با تأکید بر شایسته گزینی در انتصاب دبیران کمیسیون‌های تخصصی مجلس، تصریح کرد: برای حرکت در مسیر شایسته پروری، باید زمینه آموزش و کارورزی را فراهم کنیم البته دبیران هم باید تلاش کنند تا این قابلیت ایجاد شود.
وی با یادآوری اختیارات رئیس مجلس در انتخاب دبیران کمیسیون‌ها مطابق آئین نامه داخلی مجلس تأکید کرد: هرگز چنین اختیاری را قبول ندارم که با سلیقه شخصی و بدون ضابطه دست به گزینش بزنم و بر این باورم که باید شایسته گزینی اتفاق بیفتد، شایسته گزینی به معنی ایجاد فرصت برای شرکت ۲۰۰ نفر در آزمون به طوریکه فرصت برای همه فراهم شود و این‌طور نباشد که با دایره بسته چند نفری که می‌شناسیم یا چند نفری که توصیه می‌کنند حجت بر ما تمام شود که فردی را برداریم یا بگذاریم.
قالیباف با تأکید بر اینکه کارمندان اهمیتی کمتر از نمایندگان ندارند، افزود: بستر کار را شما کارمندان فراهم می‌کنید، در نتیجه رفتار و تعامل شما و نمایندگان است که در حوزه کارکرد و ساختار شاهد خروجی هستیم. تصمیم و اقدام ما مسئولان و کارگزاران نظام  و شمای کارمند و کارشناس است که مردم کشور را فقیر یا ثروتمند می‌کند، آنها را به سمت آسایش و آرامش می‌برد یا شرایطی ایجاد می‌کند که برخی مجبور می‌شوند پشت‌بام اجاره کنند.