kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۶۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۴

روایت نشنال اینترست از درس مذاکرات به آمریکا (خبر ویژه)

«درسی که آمریکا باید در مذاکره با ایران بگیرد، ‌این است که بدون به رسمیت شناختن حق ایران، مذاکره به شکست می‌انجامد».


روزنامه آمریکایی نشنال اینترست با اشاره به پایان ششمین دور مذاکرات هسته‌ای در وین، به درس‌های این مذاکرات اشاره ‌کرد و نوشت: یکی از مواردی که آمریکایی‌ها آموخته‌اند آن است که جمهوری اسلامی عمیقا متعهد است که از استقلال‌ ایران حفاظت کند. 35 سال پیش، نظام سیاسی کنونی حاکم بر ایران متولد شد. این نظام برآمده از انقلاب ایرانیان بود. آنان خواستار رهایی از تبعیت کشورشان از دستورات قدرت‌های خارجی به خصوص آمریکا بودند. از زمان انقلاب به این طرف جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت تلاش کرده تا این وعده را عملی کند. برای مثال، می‌توان به دفاع ایران در مقابل رژیم بعثی تحت رهبری صدام حسین در هشت سال جنگ با عراق و هم‌چنین مقاومت ایران در مقابل حملات پنهان اقتصادی آمریکا و اسرائيل و تهدیدات آنان درباره احتمال حمله نظامی اشاره کرد.
فلینت لورت، هیلاری ‌مان و محمد مرندی نویسندگان مقاله ‌نشنال اینترست خاطرنشان کردند، «در موضوع هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران متعهد است با تمرکز بر لزوم استقلال ایران از حق خود برای ادامه برنامه هسته‌ای که طبق معاهده «ان‌پی‌تی»  مصوب سال 1968 میلادی به رسمیت شناخته شده دفاع نماید غنی‌سازی اورانیوم ایران در سطح زیر 20 درصد بوده و آن کشور نشان داده که قصد استفاده از برنامه هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را دارد. ایران نشان داده که حتی در برابر فشار ناشی از تحریم‌ها نیز حاضر به عقب‌نشینی از حق خود نیست.»
نشریه آمریکایی افزود: در طول یک دهه گذشته دولت آمریکا سعی کرده بود تا حق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران که منطبق با پیمان «ان‌پی‌تی» است را نادیده بگیرد. حتی تا به امروز نیز علیرغم آن که «جان‌ کری» وزیر امور خارجه آمریکا از به رسمیت شناختن برنامه «صلح‌آمیز» هسته‌ای ایران توسط دولت آمریکا سخن گفته با این حال، از به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران خودداری کرده است.
نویسندگان اینترست تاکید کردند به رسمیت نشناختن حق غنی‌سازی اورانیوم ایران و اصرار بیش از اندازه طرف غربی درباره توقف کار تمامی سانتریفیوژهای ایران رویکردی بوده که سبب شده تا طرفین مذاکره‌کننده به توافق نهایی دست نیابند.
زمانی که آمریکا مشروعیت نظام سیاسی ایران را به رسمیت نشناسد موضوع برنامه ‌هسته‌ای ایران نیز راه‌حلی نخواهد یافت. آمریکا باید مشروعیت جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسد و بداند که مردم ایران با انقلاب خود خواستار سرنگونی رژیم وابسته و برقراری نظامی مستقل در کشور خود بودند.
متاسفانه هنوز هم برخی مقامات آمریکایی در فکر تغییر رژیم در ایران هستند. دولت آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی ایران بر سر حقوق و حاکمیت مردم ایران سازش نخواهد کرد.