kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳

عربستان در یک هفته 400 بار مردم یمن را بمباران کرد

ائتلاف سعودی در موج جدید حملات ددمنشانه خود، بیش از 400 حمله هوایی و 25 حمله زمینی علیه مردم بیگناه یمن انجام داده است.



یحیی السریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، اعلام کرد، در یک هفته اخیر رژیم سعودی بیش از ۴۰۰ حمله هوایی علیه مردم یمن انجام داده است. وی خاطر نشان کرد:« در یک هفته اخیر شاهد افزایش حملات رژیم سعودی در مناطق مختلف یمن از جمله الجوف، صعده، مارب، الحدیده و البیضا بودیم. آنها ۲۵ حمله زمینی و ۴۰۰ حمله هوایی علیه مردم یمن انجام دادند.» این مقام یمنی افزود، از زمانی که عربستان مدعی پذیرش آتش بس در یمن به دلیل شیوع ویروس کرونا شد، بیش از ۱۹۵ حمله زمینی و ۲ هزار و ۹۰۰ حمله هوایی علیه مردم بی‌دفاع یمن انجام داده است.
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در این باره گفت، ما تجاوزات رژیم سعودی را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت. ما قادر هستیم با حملات پهپادی و موشکی گسترده‌تر و بزرگتر، عمق خاک عربستان سعودی را هدف قرار دهیم. وی گفت، اقدام انگلیس و دیگر کشور‌ها در محکوم کردن حملات یمن به عمق خاک سعودی هیچ ارزشی ندارد و حملات موشکی و پهپادی به خاک عربستان در راستای دفاع از خویشتن است و تاکنون مواضع مهم سعودی را هدف گرفتیم.
باج‌خواهی عربستان از دولت مستعفی
از سوی دیگر، منابع آگاه یمنی از فشار اقتصادی ریاض به دولت مستعفی یمن با هدف اجرای خواسته‌های دولت سعودی خبر می‌دهند. به گزارش العربی الجدید، این منابع اعلام کردند،دولت عربستان «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، را برای امضای قرارداد موسوم به «توسعه و باز‌سازی یمن» و سازش با شورای انتقالی جنوب تحت فشار گذاشته است. دولت سعودی شرط کرده است که تزریق دلار به بانک مرکزی یمن را در شرایطی دوباره انجام خواهد داد که دولت مستعفی نیز شروط و خواسته‌های ریاض را بپذیرد و با شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) طبق سیاق جدید و با توجه به تغییرات میدانی که در جنوب یمن به نفع این شورا رخ داده، به مذاکره بنشیند. در همین راستا دولت سعودی و امارات تلاش می‌کنند با امضای قرارداد‌های موسوم به توسعه و باز‌سازی یمن، کنترل مناطق نفتی و گازی و برخی استان‌های راهبردی از جمله «المهره» و «سقطری» را در دست خود بگیرند. به گفته منابع یمنی، در یکی از این قرارداد‌ها دولت سعودی تلاش دارد اداره چاه‌های مناطق نفتی شرق یمن و حق امتیاز اکتشاف و پالایش در میدان ۱۸ نفتی و گازی در استان‌های مأرب و الجوف و میدان چهارم در استان شبوه را در دست گیرد.