kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲

گردان‌های قسام: اگر الحاق کرانه باختری صورت گیرد، کاری می‌کنیم که اسرائیل 100 بار پشیمان شود

شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری و منطقه «اغوار»، در حقیقت اعلان جنگ علیه ملت فلسطین است و کاری می‌کنیم دشمن ۱۰۰ بار پشیمان شود.





در حالی که تنها چهار روز تا زمان اعلام شده توسط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای الحاق 30 درصد از کرانه باختری باقی مانده است، گروه‌های مقاومت این رژیم را به شدت تهدید کرده‌اند. ابوعبیده، سخنگوی «گردان‌های قسام» شاخه نظامی حماس، روز پنجشنبه در سخنانی به مناسبت سالروز عملیات «اوهام برباد رفته» که طی آن مقاومت فلسطین در سال ۲۰۰۶ گلعاد شالیت، سرباز اسرائیلی را به اسارت گرفت، تاکید کرد که امسال در سالروز این عملیات، شاهد وضعیت خطرناکی هستیم که دشمن صهیونیستی می‌خواهد بزرگ‌ترین طرح اشغالگرانه و غارتگرانه خود را در فلسطین به اجرا بگذارد، یعنی طرح الحاق کرانه باختری و منطقه اغوار و ما اینجا بار دیگر تاکید می‌کنیم که مقاومت رژیم اشغالگر را از وجب به وجب سرزمین تاریخی فلسطین بیرون خواهد راند.
وی افزود که مقاومت این طرح را اعلان جنگ علیه ملت فلسطین می‌داند و مقاومت در این جنگ محافظی امین و وفادار برای دفاع از ملت، سرزمین و مقدسات فلسطین خواهد بود. سخنگوی قسام اشاره کرد که به یاری خداوند کاری خواهیم کرد که دشمن صهیونیستی به خاطر چنین تصمیمی صدبار پشیمان شود و ظالمان و ستمگران به زودی خواهند فهمید که بازگشتشان به کجاست.
موسی ابو مرزوق از رهبران جنبش حماس نیز تاکید کرد، مقاومت مسلحانه در صدر گزینه‌های واکنش به طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق حدود ۳۰ درصد از کرانه باختری اشغالی و دره اردن به سرزمین‌های اشغالی قرار دارد.
طبق طرحی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن اعلام کرده است ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی ملحق می‌شوند. این بند در حالی است که یکی از درخواست‌های حامیان سازش در مورد مسئله فلسطین عقب‌نشینی اسرائیل به مرز‌های ۱۹۶۷ است. در حالی که طبق معامله قرن نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه ۳۰ درصد دیگر از کرانه باختری قرار است به سرزمین‌های اشغالی ملحق شود.
اسرائیل در لبه پرتگاه
مارتین ایندیک، عضو شورای روابط خارجی و سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، هم نسبت به پیامد‌های الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی هشدار داد. ایندیک گفت، اسرائیل با این کار تنها خود را به لبه پرتگاه سوق می‌دهد. دیپلمات سابق آمریکا در اراضی اشغالی با یادآوری اینکه طرح اشغال کرانه باختری می‌تواند تبعات سنگینی برای رژیم صهیونیستی به دنبال داشته باشد، تاکید کرد این طرح با ایده مطرح شده از سوی اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل برای جدا شدن از مردم فلسطین متفاوت است. عضو شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد اجرای طرح الحاق کرانه باختری می‌تواند به راه‌حل دو دولت به منظور حل مناقشه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی پایان دهد و این زمینه‌ساز مشکلاتی اساسی برای تل‌آویو خواهد بود. او با یادآوری شکست‌های خود در مواجهه با فلسطینیان، تاکید کرد صرف‌نظر از اینکه دونالد ترامپ اعتقادی به این مسئله داشته باشد یا خیر، پیشبرد طرح الحاق بر اساس مفاد قوانین حقوقی بین‌المللی غیرقانونی خواهد بود. سفیر سابق آمریکا همچنین با یادآوری مواضع جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، گفت اگر بایدن به کاخ سفید راه یابد قادر خواهد بود طرح الحاق کرانه باختری را لغو کند.
بیش از یک هزار قانونگذار اروپایی از ۲۶ کشور نیز در نامه‌ای، که برای وزرای خارجه کشورهای خود ارسال کردند، نوشتند طرح الحاق باعث به خطر افتادن چشم‌انداز صلح و تشویق دیگر دولت‌ها به زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی می‌شود. این قانونگذاران اروپایی که حدود یک چهارم از تعداد آنها انگلیسی بودند، در این نامه توضیح دادند: «ما نگرانی‌های جدی درباره ترامپ برای مناقشات فلسطین-اسرائیل و چشم‌انداز قریب‌الوقوع الحاق اراضی کرانه باختری داریم».
در همین راستا، تزیپی لیونی وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی تصمیم این رژیم برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را اشتباهی تاریخی دانست. به گزارش ایسنا،‌، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه
سی ان ان گفت، من معتقدم که الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری به معنای بی‌نیازی از صلح در آینده است و این به ضرر منافع اسرائیل است. همزمان با افزایش مخالفت‌ها با طرح الحاق، کانال «۱۲» تلویزیون رژیم صهیونیستی، دیروز به نقل از یک مقام فلسطینی گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پیامی به تشکیلات خودگردان ارسال کرده است که در آن گفته شده که الحاق غور اردن (دره اردن) در کار نخواهد بود. به گزارش پایگاه خبری «عرب ۴۸»، کانال ۱۲ در این خصوص گفت که «یوسی کوهن» رئیس‌موساد که به تازگی با «عبدالله ثانی» شاه اردن دیدار کرده است، این پیام را به تشکیلات تحویل داده است. طبق این پیام، الحاق محدود به دو یا سه تجمع شهرک‌نشینان خواهد بود که همچنان ناشناس هستند؛ اما با این حال، کانال ۱۲ احتمال داد که این دو تجمع «گوش عتصیون» و «معالیه ادومیم» باشد. در همین ارتباط، روز چهارشنبه‌ گابی اشکنازی وزیرخارجه رژیم صهیونیستی گفته بود که به احتمال زیاد غور اردن الحاق نخواهد شد.