kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۵۶
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۲
بازتاب تمدید مذاکرات هسته‌ای در رسانه‌های غربی

گروه 5+1 نتایج بهتری نسبت به ایران کسب کرد

رسانه‌های غربی در تحلیل تمدید مذاکرات هسته‌ای و مقایسه تعهدات ایران و 5+1، بر این باورند که گروه 5+1 نتایج بهتری نسبت به ایران کسب کرده است.


روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 می‌نویسد:
بسیاری از ایرانیان نسبت به هدف گروه 5+1 به ویژه آمریکا شک دارند و عنوان می‌کنند که هدف اصلی آنها محروم کردن ایران از حق هسته‌ای این کشور و مقابله با نفوذ منطقه‌ای و جهانی ایران است.
این روزنامه در ادامه به سخنان رهبری ایران در دوشنبه گذشته پرداخته و می‌نویسد: «آیت‌الله خامنه‌ای»، فرمانده کل قوای ایران دوشنبه گذشته اعلام داشت: «ایران باید برای آینده برنامه داشته باشد و تصور کند این تحریم‌های اعمال شده از سوی دشمن رفع نخواهند شد.»
این روزنامه در خاتمه به نقل از یک تحلیلگر سیاسی می‌نویسد: سخنان رهبری ایران هوشمندانه بود.
روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز، نیز به نقل از «رابرت اینهورن»، مشاور سابق ویژه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در امور مربوط به کنترل تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا، در اظهاراتی مدعی شد که ایران به طور مخفیانه برنامه غنی‌سازی خود را گسترش می‌دهد.
اینهورن ادامه داد که تقاضاهای ایران در خصوص برنامه غنی‌سازی هسته‌ای می‌تواند برای مذاکرات هسته‌ای مانع به وجود آورد.
به گزارش فارس روزنامه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» نیز در تحلیل نتایج تمدید مذاکرات هسته‌ای می‌نویسد:
ایران با از بین بردن مواد هسته‌ای اضافی خود در انبارهایش در عوض دسترسی به 3 میلیارد دلار از ذخایر ارزی مسدود شده‌اش موافقت کرده است.
اندیشکده بروکینگز نیز در گزارشی با اشاره به مذکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 می‌نویسد: تمدید مذاکرات برای 5+1 نتایج بهتری نسبت به ایران در پی داشته است.
آمریکا و هم‌پیمانانش به خوبی می‌توانند از عهده این مدت زمان اضافه برآیند. محدودیت‌های شش ماهه در باره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران به قوت خود باقی است که موجب افزایش مطلوب مدت زمانی می‌شود که ایران نیاز دارد تا اورانیوم کافی و مناسب برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند. هدفی که از خنثی سازی ذخیره اورانیوم 20 درصدی تهران حاصل شده است.
علاوه بر این در تمدید این مذاکرات ایران قرار است بخشی از اورانیوم با غنای 20 درصد خود را به پودر تبدیل کند که برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران مناسب است. در ازای این ایران می‌تواند به 2/8 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده‌اش در خارج از این کشور دسترسی پیدا کند.
این اندیشکده در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: افکار عمومی ایران بیش از افکار عمومی غرب از شکست مذاکرات تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه، به ویژه ادامه تحریم‌ها ناامید خواهند شد. انتقادات از برنامه اقدام مشترک که در نوامبر 2013 به توافق رسید این انتظارها را به وجود آورد که یک توافق اولیه منجر به هجوم تجارت با ایران و لغو رژیم تحریم‌ها علیه این کشور شود. اما این انتظارات کاملا برآورده نشد. شرکت‌ها و دولت‌ها برای تجارت با ایران بسیار محتاط هستند و تا لغو تحریم‌ها صبر کرده‌اند. آنها می‌دانند که چنین اتفاقی تنها در صورت دستیابی به توافق جامع نهایی روی خواهد داد.