kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۴۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

سامانه گزارشگران فساد ایجاد می‌شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: علاوه‌بر سامانه رسیدگی به شکایات، تصمیم داریم سامانه گزارشگران فساد راه‌اندازی کنیم تا همه از جمله خبرنگاران گزارش‌های خود را اعلام کنند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام حسن درویشیان، در نشست خبری با تبریک دهه کرامت، بزرگداشت یاد و نام شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر و نکوداشت هفته قوه قضائیه، گفت: یکی از رویکردهای دوره جدید توجه به همه ظرفیت‌های قانونی موجود برای اعمال نظارت سازمان بر دستگاه‌های اجرایی است. بر اساس اصل 174 دو مأموریت نظارت بر جریان اداری و حسن اجرای قانون بر عهده سازمان بازرسی است. ما یک سازمان کارشناسی هستیم که از نخبه‌ها و متخصصان در سطح کشور استفاده می‌کنیم و اگر این تعداد چند برابر هم بشود امکان اجرای همه وظایف را نداریم مگر آنکه از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم؛ به‌ویژه در بحث مبارزه با فساد که با آمدن آقای رئیسی شدت یافته است. از ظرفیت نهادها و «ان‌جی‌او»ها و به‌ویژه مجموعه رسانه‌ها و خبرنگاران باید استفاده کنیم. خبرنگاران می‌توانند بازرس افتخاری باشند. باید از ظرفیت نظارت همگانی که در تشکیلات ما پیش‌بینی شده و دفتر نظارت همگانی و بازرسان افتخاری استفاده کرد که به‌صورت جدی به دنبال اجرای آن
هستیم.
درویشیان ادامه داد: علاوه‌بر سامانه رسیدگی به شکایات، تصمیم داریم سامانه گزارشگران فساد راه‌اندازی کنیم تا همه از جمله خبرنگاران گزارش‌های خود را اعلام کنند و به دلیل حوزه‌های مسئولیتی، یکی از رویکردهای جدی توجه به مسائل کلان به‌عنوان معضل جدی کشور است، مثل مسکن و خودرو؛ حوزه اقتصادی و معیشتی به‌عنوان مسائل جدی کشور هم در اولویت کاری ماست.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: رویکرد تحولی دیگر ما پیگیری اقداماتی است که باید انجام می‌شده و نشده یا انجام نمی‌شود. در این راستا تقویت نظارت‌های قبل و حین است. اگر توجه کنیم، بخشهای نظارتی درون دستگاه‌ها مثل حراست‌ها، بازرسی‌ها و نهادهای خارج از دستگاه‌ها مانند سازمان بازرسی، اگر به پیشگیری توجه کنند بسیاری از خلاف‌ها اتفاق نمی‌افتاد. در سیل سال گذشته اگر برخی وظایف دستگاه‌ها به موقع انجام می‌شد، شاهد این همه خسارت نبودیم. لذا یکی از وظایف ما پیگیری‌ترک فعل‌هاست. ما فرصت‌های زیادی داشتیم و از دست دادیم. باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم. در بحث بازارهای بین‌المللی و حوزه‌های اقتصادی معتقدیم تحریم گرچه ظالمانه است اما فرصت است. در کرونا با اینکه تحریم بود اما به فرصت تبدیل کردیم و اقدامات بسیار درخشانی انجام شد؛ شرکت‌های خصوصی دانش‌ بنیان و بخش خصوصی وارد شدند و کسی باور نمی‌کند در روزهای اول کرونا با کمبود تجهیزات بهداشتی مواجه بودیم و امروز نه‌تنها به اندازه نیاز تولید می‌کنیم که بخشی هم در حال صادر شدن است.
وی خطاب به خبرنگاران و با بیان اینکه از شما هم درخواست می‌کنیم در مطالبه‌گری از دستگاه‌ها کمک کنید، گفت: از دیگر اولویت‌های کاری ما پیگیری تحقق شعار سال است. موضوع معیشت، تولید و کار مهم‌ترین مسئله سال‌های کشور است که نامگذاری این سال‌ها توسط رهبری ناشی از اهمیت موضوع است که باید توجه شود.
درویشیان افزود: نخریدن کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارد توسط دولت، بحث قاچاق کالا و مجوزهای واحدهای تولیدی در دستور کار ما هست و بیش از 250 برنامه کاری را پیش‌بینی کردیم. بحث دیگر فوریت بازرسی‌ها است؛ مباحثی که در جامعه مطرح می‌شود مانند آب شرب غیزانیه یا تخریب آلونک آسیه پناهی در کرمانشاه و امثال اینها مواردی است که با فوریت وارد شدیم و دنبال می‌کنیم.
درویشیان درباره اقدامات سازمان بازرسی گفت: در سال گذشته حدود 100 هزار و 20 شکایت یا اعلام از مردم داشتیم که 82 درصد آن از طریق سامانه رسیدگی به شکایات و اعلانات رسیده است. 10 هزار کاربر در دستگاه‌های اجرایی داریم که موظف هستند به شکایات رسیدگی و نتایج را به ما اعلام کنند و قابل دسترسی شکات باشند و اگر شاکی قانع نشد پرونده ایجاد و رسیدگی می‌شود.
افزایش 51 درصدی شکایات
وی با بیان اینکه نسبت به سال 97 حدود 51 درصد رشد شکایات داشتیم که ناشی از افزایش امید مردم به قوه قضائیه است، گفت: یکی از رویکردهای ما در بازرسی‌ها و بررسی‌ها توجه به اثربخشی آن بازرسی و بررسی است. در حین بررسی و بازرسی تلاش همکاران ما این است که به نتیجه برسانیم و مشکل مرتفع شود. در مجموع صدها اثربخشی در حوزه‌های مالی، مناقصاتی و مزایده‌ای و حوزه‌های مالیاتی و اصلاح برخی قراردادها و صورت وضعیت‌ها داشتیم که بیش از 1500 مورد بوده است. ارزش مالی که با پیگیری سازمان به خزانه بازگشت بالغ بر 2500 میلیارد تومان است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور این است که در این وضعیت کمبود منابع مالی برای انجام تعهدات، خوب نیست عده‌ای فرار مالیاتی داشته باشند. ما به این موضوع وارد شده‌ایم و اقداماتی که به جد دنبال می‌کنیم سامانه جامع مالیاتی است تا جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. بسیاری در زیرزمین‌ها و دور از چشم و منظر دستگاه‌های مالیاتی فعالیت‌های میلیاردی دارند که مالیات نمی‌دهند. 5600 میلیارد تومان سال قبل پیگیری کردیم که مشخص شد بخشی‌اش برگشت شده است. در حوزه ارزی هم چه در حوزه نفت و سایر بخش‌هایی که فعالیت‌های ارزی دارند بالغ بر 400 میلیون دلار و یورو در نتیجه پیگیری‌های سازمان بازرسی یا برگشت شده یا جلوگیری شده
است.
درویشیان گفت: در حوزه اراضی چه در جلوگیری از تغییر کاربری یا خلع ید یا تصرف، گزارش‌هایی دادیم و اراضی‌ای که به دولت و منابع طبیعی برگشته بالغ بر 51 میلیون متر مربع بوده است. مجلس بودجه خوبی تصویب کرد برای قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد که طرح کاداستر اجرا شود. این کار موجب ممانعت از زمین‌خواری‌ها خواهد شد.
وی افزود: در نتیجه این بررسی‌ها و بازرسی‌ها در حوزه تضییع وجوه دولتی، ارتشا، اختلاس و تحصیل اموال نامشروع، سال قبل در مجموع 5 هزار بازرسی داشتیم که بیش از 8 هزار گزارش محصول این بازرسی‌ها بوده است. در مجموع گزارش‌های اصلی که بیشترین گزارش‌های ما را تشکیل می‌دهد 3854 گزارش اصلی داشتیم. بیش از 10 هزار پیشنهاد اجرایی ارائه دادیم و 1242 گزارش معرفی به مراجع قضایی داشتیم که بیش از 4400 نفر در این گزارش‌ها معرفی شدند برای رسیدگی قضایی. بیش از 300 هزار تخلف اداری داشتیم که بیش از 10 هزار نفر درخصوص آن معرفی شدند و بیش از 400 گزارش مربوط به تخلفات مدیران ارائه دادیم.