kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۰۸۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد

آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها از 15 شهریور

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تصمیم گرفته شد که دانشگاه‌ها 15 شهریور فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: کلاس خلوت، خوابگاه خلوت، این دو تا اصل است. وی همچنین از آغاز به‌کار آموزش و پرورش در سراسر کشور از 15 شهریور خبر داد.



حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: در این جلسه تصمیم گرفته شد که دانشگاه‌ها 15 شهریور فعالیت خود را آغاز کنند. البته این فعالیت، فعالیت توام با فضای حقیقی و فضای مجازی است. ‌بخشی از آن در فضای مجازی و بخشی در فضای حقیقی و تسهیلات لازم را فراهم می‌کنند. کلاس خلوت، خوابگاه خلوت، این دو تا اصل است. کلاس شلوغ، خوابگاه شلوغ ممکن است مشکل درست کند. بنابراین باید اجازه بدهند به همه دانشجویان که اگر در دانشگاه دیگری قبول شدند، در دانشگاه موطن خود و محل زندگی خود بتوانند‌ترم آینده را انتخاب کنند و فعلا آنجا تحصیل را ادامه دهند. برای اینکه بتوانیم ازدحام را عمدتاً در خوابگاه کنترل کنیم و دانشگاه‌ها بتوانند فعالیت خودشان را انجام دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی افزود: همین زمان هم برای آموزش و پرورش خواهد بود. 15 شهریور آموزش و پرورش در سراسر کشور آغاز به کار خواهد کرد، منتها اجازه داده شد که آموزش و پرورش از اول تا پانزدهم شهریور، به تناسب استان‌ها این آغاز فعالیت آموزشی خود را اعلام کند، چون برنامه‌ای دارد که بخشی از آموزش در فضای مجازی، بخشی هم در فضای حقیقی باشد. ممکن است بعضی از جاها نوبتی باشد، تعداد دانش‌آموزان را بخواهند تقسیم کنند و عدد آن به‌گونه‌ای باشد که یک روز در میان لازم باشد مدرسه بروند. بنابراین ممکن است تعطیلی پنجشنبه هم به این دلیل حذف شود، تا ان‌شاءالله بتوانند این کار را انجام دهند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع فاصله‌گذاری و دوری از تجمعات غیرضرور، گفت: رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک می‌تواند نقش بسیار اساسی در قطع زنجیره شیوع داشته باشد و یکی از مباحثی که در جلسه داشتیم این بود که طرح استفاده اجباری از ماسک در نقاط مورد نظر تهیه و پس از بررسی در جلسات آینده برای تصویب ارائه شود.
روحانی اظهار داشت: در ماه پنجم مواجهه با کرونا بر اساس تجربه‌ای که در ماه‌های گذشته به دست آورده‌ایم، می‌توانیم این مطلب را عنوان کنیم که فعالیت‌های گوناگون اعم از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و معنوی می‌تواند با رعایت دستورالعمل‌ها ادامه داشته و گشایش یابد چرا که تعطیلی کارها و فعالیت‌های جامعه، شدنی و امکان‌پذیر نیست ولی باید پروتکل‌ها به طور کامل رعایت شود، در حقیقت ما به ادامه فعالیت‌ها آری می‌گوییم، اما به‌تردد و تجمع غیرضرور نه می‌گوییم.
وی با‌ اشاره به اینکه تا به امروز در کشور با موج اول بیماری مواجه هستیم، گفت: در برخی استان‌ها با پیک بیماری مواجه شدیم و از آن عبور کردیم و در برخی از استان‌ها در حال حاضر پیک بیماری آغاز شده است که باید با رعایت دستورالعمل‌ها از آن عبور کنیم.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه در ابتدای شیوع بیماری در کشور با همکاری و تلاش خوب وزارت بهداشت و درمان، نیروهای مسلح و صدا و سیما و همراهی مردم توانستیم از روزهای سخت بگذریم، خاطرنشان کرد: باید با استقامت و استمرار تلاش‌ها، به‌گونه‌ای عمل کنیم تا دستاوردهای به دست آمده از بین نرود.
روحانی با بیان اینکه همدلی، هماهنگی و انسجام اساس موفقیت‌ها در این راستا بوده است، اما زیرساخت‌ها و بنیان‌های بسیار خوبی که در این 7 سال با تلاش دولت در بخش‌های مختلف به‌وجود آمد نیز کمک شایانی به تسهیل امور کرد، گفت: زیرساخت‌های درمانی، طرح تحول سلامت و امکانات و تجهیز بیمارستان‌ها که دولت در سال‌های گذشته ایجاد کرد در کنار تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کمک شایانی به این روند داشته است.
وی همچنین زیرساخت‌های ارتباطات کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر زیرساخت‌های به‌وجود آمده، مؤثر در این راستا دانست و بیان داشت: در حال حاضر 5 هزار شرکت دانش‌بنیان فعال بوده و به بخش‌های مختلف کمک می‌کنند.
روحانی اظهار داشت: اگر تلاش‌های دولت در چند سال اخیر در بخش کشاورزی نبود، امسال نیز باید کماکان 6 میلیون تن گندم خریداری می‌شد در حالی که نمی‌توانستیم آن را با وجود شرایط کرونا در جهان تأمین کنیم.
رئیس‌جمهور گفت: در این جلسه مقرر شد که مبنای اعلام وضعیت قرمز یک استان نیست، بلکه بر اساس شرایط یک منطقه یا شهرستان به‌عنوان منطقه قرمز اعلام خواهد شد. بر این اساس هر استانی که شهرستان‌هایش دچار مشکل می‌شوند، باید بلافاصله ستاد استانی پیش‌بینی‌ها و محدودیت‌های لازم را تدوین و به کمیته امنیتی، اجتماعی و بهداشت و درمان بفرستند تا محدودیت‌های لازم پس از تأیید رئیس‌جمهور در مناطق مورد نظر اجرا شود.