kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸

موسویان: پذیرش دوره 20 ساله برای توافق نهایی خودکشی است(خبر ویژه)

سخنگوی اولین تیم مذاکره کننده هسته‌ای پذیرش پیشنهادهایی از قبیل لغو تحریم‌ها در دوره 20 ساله را خودکشی سیاسی دولت دانست و رد کرد.


سیدحسین موسویان که 10 سال پیش سخنگوی تیم مذاکره‌کننده به ریاست حسن روحانی بود، ضمن مقاله‌ای در فایننشال تایمز نوشت: پس از توافق هسته‌ای مقدماتی نوامبر گذشته در ژنو،‌ آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده‌اش نباید این فرصت را برای دستیابی به توافق جامع با ایران از دست بدهند. این در حالی است که موانع زیادی باقی مانده‌اند. نخست درخواست از ایران برای متعهد شدن به تعهداتی فراتر از پیمان منع اشاعه هسته‌ای. این تعهدات شامل تعطیلی سایت غنی‌سازی فوردو به‌عنوان یک پتانسیل برای تولید مواد مورد نیاز در ساخت سلاح هسته‌ای، تغییر کاربری راکتور اراک به منظور محدود کردن ظرفیت تولید پلوتونیوم و اعمال نظارت‌های گسترده بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ورای توافقنامه‌های بین‌المللی است. غرب همچنین به دنبال بازداشتن ایران از تولید سوخت برای راکتورهای هسته‌ای، ممنوعیت عملیات تحقیق و توسعه هسته‌ای و محدود کردن ظرفیت موشکی ایران هستند.
موسویان می‌افزاید: غرب اصرار دارد که بخش‌هایی از توافق هسته‌ای نهایی به مدت 20 سال اجرا شوند که شامل لغو تحریم‌ها نیز می‌شود. به بیان دیگر از ایران درخواست شده در مقابل تعهد به لغو تحریم‌ها در دو دهه آینده، امتیازهای ویژه‌ای ارايه کند. این نه تنها واقع‌بینانه نیست، بلکه در درازمدت نیز به نفع گروه 5+1 نخواهد بود.
وی تاکید کرد: دولت ایران با پذیرش این درخواست‌ها- نخستین آن تعامل با آمریکا پس از دهه‌ها خصومت‌ورزی- یک خودکشی سیاسی انجام می‌دهد. افزون بر این، دوره دو دهه‌ای برای اجرای توافقنامه نهایی کل ساختار را با خطر مواجه می‌کند و آن را در مقابل لطف و بخشش تغییرات سیاسی در تهران و واشنگتن قرار می‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: درخواست تعطیلی تاسیسات فوردو تا زمانی که آمریکا و اسرائیل بر روی میز بودن تمامی گزینه‌ها تاکید دارند، غیرواقع‌بینانه است و فوردو تنها تاسیسات هسته‌ای ایران است که از خطر حمله احتمالی آمریکا و اسرائیل در امان است. چالش‌برانگیزترین مسئله موافقت با ظرفیت غنی‌سازی در ایران است که با نیازهای عملی ایران برای تولید سوخت راکتورها همخوانی داشته باشد.
محافل آمریکایی طی ماه‌های اخیر بر دوره 20 ساله توافق برای لغو تحریم‌ها اشاره کردند، حال آن که این وعده نسیه و موهوم در مقابل توقع امتیازات نقد از سوی غرب فاقد کمترین ارزش است. اخیراً سناتورهای ارشد آمریکایی خواستار آن شدند که توافق نهایی هسته‌ای با ایران شامل دست‌کم 20 سال بازرسی از تاسیسات هسته‌ای باشد.