kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱

پالس مذاکره به آمریکای درمانده اشتباه محض است

وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی حقارت‌آمیز، به آمریکای مستاصل و درمانده، پالس مذاکره داد!


سرویس سیاسی-

د‌‌‌‌ونالد‌‌‌‌ ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه د‌‌‌‌ر توئيتي نوشت: «خيلي خوب است که مايکل وایت به خانه‌اش بازگشته است. وي تازه رسيد‌‌‌‌ه است. بسيار هيجان‌زد‌‌‌‌ه هستم. از ايران متشکرم. تا پس از انتخابات آمريکا براي انعقاد‌‌‌‌ توافقي بزرگ صبر نکنيد‌‌‌‌. شما الان مي‌توانيد‌‌‌‌ به توافقي بهتر د‌‌‌‌ست يابيد‌‌‌‌».
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر در پاسخ به توئیت ترامپ نوشت: ما برخلاف اقدامات زیردستان شما، به تبادل انسان‌دوستانه دست یافتیم. ما زمانی که شما وارد دفتر [ریاست‌جمهوری] شدید، توافقی داشتیم. ایران و دیگر اعضای برجام هرگز میز را ترک نکردند.
ظریف در ادامه نوشت: مشاوران شما - که اکثراً تا الان اخراج شده‌اند - قمار احمقانه‌ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن‌اشتباه را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد.
ارسال پیام ضعف
به آمریکای مستأصل!
متاسفانه وزارت امور خارجه و شخص وزیر در سال‌های اخیر همواره از موضع ضعف و حقارت با آمریکا و تروئیکای اروپایی مواجه شده است.
وزیر امور خارجه در این توئیت عهدشکنی‌های دولت ترامپ در موضوع برجام را به مشاوران رئیس‌جمهور منتسب کرده و به نوعی ترامپ را بزک و تطهیر کرده است. این در حالی است که در پسابرجام روسای جمهور آمریکا(هم اوباما و هم ترامپ) نقش ویژه‌ای در عهدشکنی واشنگتن ایفا کردند.
پیش از این نیز ظریف در تحلیلی غلط، با کلیدواژه «تیم بی»، نظام سلطه به سرکردگی آمریکا را به چند نفر محدود تقلیل داده بود.
در ماه‌های گذشته، نوع مواجهه آمریکا با شیوع ویروس کرونا رسوایی بزرگی برای ساختار حاکمیتی ایالات متحده به بار آورد. پس از آن، قتل بی‌رحمانه یک شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس نژادپرست این کشور، ایالات متحده را دچار التهاب و آشوب کرد و همچنان تعداد زیادی از شهرها و ایالت‌های آمریکا صحنه آشوب و التهاب است.
ساختار حاکمیتی آمریکا اکنون در حالت استیصال و درماندگی است. در سوی مقابل ایران با کارنامه درخشان در مواجهه با کرونا و در ادامه با پرتاب موفقیت آمیز اولین ماهواره نظامی به فضا و همچنین ارسال پنج نفتکش ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا، اکنون بیش از پیش در موضع اقتدار و پیشرفت است.
اما با این‌حال، آقای ظریف در پیامی تحقیرآمیز خطاب به ترامپ، از موضع ضعف پالس مذاکره می‌دهد!
تشویق ترامپ به گستاخی!
ترامپ با حقه بازی، تبادل زندانیان را به عنوان مقدمه‌ای خوب برای مذاکره و معامله جا زده است.
دولت مستکبر،غارتگر و تروریست آمریکا تاکنون بارها ایرانیان را به صورت غیرقانونی و به دلایل واهی بازداشت و زندانی کرده است. قطعا چنین رویکردی محکوم است و هر اقدامی در جهت آزادی ایرانیان بازداشت شده در آمریکا، قابل تقدیر و حمایت و پیگیری
است.
 آمریکا موظف است که ایرانیانی که به صورت غیرقانونی در این کشور بازداشت شده‌اند را آزاد کرده و دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز باید با تمام قوا در این مسیر قدم بردارد. اما دولتمردان و مدیران ارشد وزارت خارجه باید به این مسئله دقت کنند که موضوع آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا، «تک مسئله» است و هدف و نقطه پایان آن مشخص است و آن چیزی نیست جز آزادی ایرانیان محبوس در آمریکا. برهمین اساس نباید به این «تک مسئله» به عنوان «نقطه آغازی برای مذاکره مجدد با آمریکا» نگاه کرد.
متاسفانه توئیت حقارت‌آمیز ظریف، نتیجه‌ای جز تشویق ترامپ به گستاخی در پی نخواهد داشت.
گفتنی است در زمستان سال گذشته در حالی که هنوز خون سردار سلیمانی بر دستان آمریکایی‌های تروریست خشک نشده بود، ظریف در مصاحبه با‌ اشپیگل در اظهارنظری تأمل برانگیز از امکان مذاکره با آمریکا سخن گفت!
همچنین در روزهای اخیر سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر ملاقات بیل ریچاردسون، فرماندار سابق آمریکا با وزیر خارجه ایران برای آزادی دو زندانی دو کشور را تایید کرد. این در حالی است که در دیپلماسی جهانی، فرماندار سابق هرگز همطراز وزیر خارجه قلمداد نمی‌شود.
مذاکره نمی‌کنیم
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در پیامی توئیتری ضمن رد اظهارات نمایشی رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که در آینده هیچ مذاکره‌ای بین تهران و واشنگتن انجام نخواهد
شد.
شمخانی در این خصوص در توئیتر نوشت: «اوضاع ترامپ چه در تقابل‌های بین‌المللی، چه در افتضاح مدیریت کرونا و چه در آتش‌افروزی نژادپرستانه در داخل آمریکا به قدری خراب است که تیمش چاره‌ای جز تولید و نمایش موفقیت‌های ساختگی برای او ندارند. تبادل زندانیان، نتیجه مذاکره نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد».
اشتباه محض
حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین‌الملل با‌اشاره به پاسخ توئیتری ظریف به دونالد ترامپ در زمینه بازگشت به برجام، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که ترامپ ارزش پاسخ دادن به توئیت‌هایش و حتی پیام‌های رسمی خود را نیز از دست داده
است.
کنعانی مقدم ادامه داد: ترامپی که در کشور خود دچار بحران مشروعیت شده، منادی نژادپرستی بوده و دستش به خون مردم آغشته است و همچنین در خود ایالات متحده آمریکا جایگاهی ندارد، پاسخ دادن به پیام‌های وی ‌اشتباه محض است و وزیر امور خارجه کشورمان نباید وارد این دام ترامپ شود.
وی افزود: ترامپ به دنبال این است که ارتباطات خود را در ایران همچنان حفظ کند؛ ولی باید بگویم که پاسخ ما قاطع بوده است. ما پاسخ خود به آمریکا را در عین الاسد، شکستن تحریم‌های نفتی و در صحنه‌های نبرد داده‌ایم.
کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که اینگونه پروپاگاندای ترامپ در آستانه انتخابات نوامبر ۲۰۲۰، حاکی از آن است که رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال امتیاز گرفتن است و نه امتیاز دادن و ما نباید فریب اقدامات کسی را بخوریم که حتی جایگاهی در کشور خود نداشته و اصلاً مشخص نیست که وی بتواند انتخابات آینده را پیروز شود.
به گزارش مهر، کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: در موضوع برجام ما به طور کامل از آمریکا ناامید هستیم. آمریکا در چارچوب برجام نه به تعهدات خود عمل کرد و نه در حال حاضر حضوری در این توافق دارد. از سوی دیگر، پیش از این، دریچه‌هایی برای مذاکره با آمریکا وجود داشت؛ ولی با ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی توسط واشنگتن، هیچ روزنه‌ای دیگر وجود ندارد.
وی یادآور شد: افرادی که در سراب مذاکره با آمریکا به سر می‌برند، به نظر می‌رسد کسانی هستند که درک صحیحی از تحولات ایران و جهان
 ندارند.