kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱

مشاور خاتمی: دوره ظریف جهانگیری و عارف گذشته است(خبر ویژه)

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: دوره ظریف و جهانگیری و عارف و لاریجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری تمام شده است.



به گزارش نامه‌نیوز اصلاح‌طلبان بعد از شکست در انتخابات مجلس، دو سناریو را دنبال می‌کنند؛ گروهی معتقدند که باید برگشت و به احیای پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات پرداخت و مشارکت در آوردگاه‌های سیاسی را در اولویت دوم قرار داد اما گروه دوم اصرار به کنشگری فعال دارد و از هم اکنون گزینه‌های مستعد را برانداز و سبک سنگین می‌کند.
البته در میان همین گروه نیز اختلاف‌نظر وجود دارد عده‌ای می‌گویند باید نامزد اختصاصی به میدان آورد و گروه دیگر به گرفتن یار قرضی از اردوگاه رقیب بی‌میل نیستند.
عبدالله ناصری درباره سناریوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: اینکه تصمیم سازمانی جریان سیاسی اصلاحات چیست، خبر ندارم و نمی‌دانم چه سناریوها و برنامه‌هایی را برای رقابت سیاسی آینده دنبال می‌کنند چراکه عملاً با تعلیق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رو‌به‌رو هستیم.
مشاور خاتمی ‌افزود: از نظر شخصی معتقدم اصلاح‌طلبان فارغ از آنکه چه سناریویی را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برمی‌گزینند، باید نخست بتوانند مردم را برای شرکت در انتحابات سال 1400 متقاعد کنند چون اگر همین روند فعلی تا آن زمان باقی بماند و اتفاق خاصی رخ ندهد، هرگز نمی‌توان پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را متقاعد به مشارکت کرد.
وی که در گذشته دولت روحانی را رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان توصیف کرده بود، درباره تکرار سناریوی سال 92 و انتخاب یار قرضی تأکید کرد: اگر فضای اجتماعی مناسب باشد، معتقدم اصلاح‌طلبان باید با نامزد اصلی خود بیایند.
وی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف، جهانگیری، عارف و محسن ‌هاشمی ‌یا حمایت از لاریجانی و ناطق نوری ادامه داد: باز هم یادآور می‌شوم تا نتوان جامعه را برای ضرورت رای‌دهی و مشارکت در انتخابات قانع کرد، به‌ نظرم هیچ فرقی بین حمایت از میان ظریف، جهانگیری، عارف، محسن ‌هاشمی، لاریجانی و ناطق نوری وجود ندارد.
ناصری گفت: من موکدا معتقدم دوره همه این آقایان گذشته است. هر دو جریان بعد از بررسی زمینه رای باید با چهره نو و اصلی به میدان بیایند. مثلا اصلاح‌طلبان اگر قرار باشد بیایند، باید با چهره‌هایی مثل آقایان معین و صفایی فراهانی که کاملاً بر سر پیمان خود می‌مانند باید در میدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 حضور پیدا کنند.
 اشاره ناصری به مصطفی معین در حالی است که معین در سال 84 به‌عنوان نامزد حزب مشارکت وارد عرصه انتخابات شد اما جایگاه پنجم را کسب کرد!