kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

نگرانی اصلاح‌طلبان از شروع انقلابی مجلس یازدهم




سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در سرمقاله شماره دیروز خود که به قلم سردبیر این روزنامه زنجیره‌ای نوشته شده بود؛ آورده: «با اینکه هنوز عمری از مجلس یازدهم نگذشته است، مدافعان آن ‌که جملگی از اصولگرایان هستند، این مجلس را بهترین، جوان‌ترین و انقلابی‌ترین مجلس قلمداد می‌کنند. به‌کارگیری پسوند «ترین» مستلزم مقایسه است و مقایسه باید در عمل و با معیارهای عینی انجام شود.»
در این باره لازم به ذکر است که اولا عنوان «جوان ترین» برای مجلس یازدهم نیازی به گذشت زمان و بررسی عملکرد این مجلس ندارد بلکه با مقایسه سن نمایندگان این دوره با دوره‌های قبل به دست می‌آید. اما درباره این موضوع باید به این روزنامه زنجیره‌ای یادآور شد که چطور از آغازین روزهای سال جدید مجلسی را که هنوز تشکیل نشده بود و عملکردی نداشت مورد نقد قرار می‌دادید؟! بارها در همین ستون دیروزنامه‌ها به این رویکرد زشت و غیراخلاقی روزنامه شرق در تفرقه‌افکنی در مجلس یازدهم اشاره کردیم.
این سرمقاله سپس افزوده است: «دور از انتظار نیست که هرقدر به ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، مجلس یازدهم رویکرد تازه‌ای پیدا کند و به اتاق فکر و مرکز عملیات انتخاباتی اصولگرایان تبدیل شود. در این ماه‌های باقی‌مانده، مجلس با دو تاکتیک به میدان خواهد آمد. تاکتیک اول، عملیات ایذایی است. عملیات‌ ایذایی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی برای نشان‌دادن اقتدار و کارآمدی مجلس. مانورهای اقتصادی همچون دعوت از وزرا و مقامات مسئول در حوزه‌های بانکی، صنعتی و تجاری برای پاسخ‌گویی».
در ادامه این نوشتار می‌خوانیم: «عملیاتی ایذایی که بنا دارد دولت را در این روزهای باقی‌مانده دست‌به‌عصا ‌کند و از طرفی دیگر نشان بدهند مردمی که به آنان رأی نداده‌اند، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند؛ خاصه اینکه نمایندگان از هم‌اکنون سفرهای ایذایی استان را که بعید است به نتیجه‌ای منتج شود، آغاز کرده‌اند...اما تاکتیک دوم مجلس یا عملیات واقعی، تخریب دولت روحانی است. دولتی که امضای اصلاح‌طلبان را پای خود دارد».
در همین مدت کمی که از آغاز کار مجلس یازدهم سپری شده است چند اقدام بسیار مهم از سوی نمایندگان مجلس یازدهم انجام شده است. حضور تعدادی از نمایندگان در میان مردم غیزانیه در اهواز و شنیدن بدون واسطه صحبت‌ها و حرف دل مردم که در شماره دیروز روزنامه کیهان گفت‌وگو با سیدنظام الدین موسوی از نمایندگان تهران کلیدزدن طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس- همان طرحی که فراکسیون امید در مجلس دهم تمام قد با آن مخالفت کرد-؛ برگزاری جلسات تخصصی با صاحبنظران و فعالان بخش تولید و...
موارد مذکور برای طیفی که سلفی حقارت و تشکیل کمیته رفع حصر و اروپاگردی را در کارنامه خود در مجلس دهم ثبت کرده، اصلا خوشایند نیست.
چندی پیش «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نماینده حامی دولت در مجلس دهم در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود:«زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعدا نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تامین کنید تا فساد ایجاد نشود. می‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟»! حال مشخص است که اصلاح‌طلبان با چنین دیدگاهی، سفرهای استانی نمایندگان مجلس یازدهم را بی‌نتیجه قلمداد کنند.
ذوق‌زدگی مدعیان اصلاحات برای مذاکره
روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی نوشت: «اگرچه تبادل موفقیت‌آمیز زندانی میان ایران و آمریکا کورسوی امید را برای سرد کردن آتش خصومت دو کشور پدیدار می‌کند اما چنانکه مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند، واشنگتن برای مذاکره دوجانبه با تهران درباره دیگر موضوعات راهی جز برداشتن تحریم‌ها و بازگشت به برجام ندارد.»
ذوق‌زده شدن طیف مدعی اصلاح‌طلبی برای مذاکره با قاتلان سردار سلیمانی در حالی است که برجام از سوی آمریکا و اروپا پایمال شده و رویه بزک‌گرانه آنها نسبت به آمریکا و غرب، رویکرد فریبکارانه نسبت به ملت و نسخه معجزه‌آسا جا زدن برجام از سوی این جماعت، موجب خسارات سنگین به کشور شده است. افزون بر اینها، کشیدن ایران پای میز مذاکره، امیدواری و تقلای آمریکا برای دیکته گستاخی‌ها و زورگویی‌های خود به ایران و نابود کردن توان موشکی و نفوذ منطقه‌‎ای است. طیف آلوده مدعی اصلاح‌طلبی در داخل، پیاده‌نظام آمریکاست.
عقده‌گشایی خود‌حقیر‌پنداران
روزنامه دولتی ایران دیروز در مطلبی نوشت: «بحران کرونا در تمام کشورها باعث هجوم مردم به فروشگاه‌ها شد. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، احتکار و گرانفروشی از طریق بازار سیاه یکی از پیامدهای این هجوم بود. اما چرا چنین پدیده‌ای در کشورهای توسعه یافته رخ نداد؟ چون انجمن‌های مردمی حمایت از مصرف‌کننده از طریق حوزه عمومی اجازه چنین واکنش‌هایی را نمی‌دهند.»
دروغ‌پردازی فوق در حالی است که ملت ایران در بحران کرونا رفتار معمول و متعارف اقتصادی از خود نشان دادند تا جایی‌که سفیر انگلیس در تهران، با انتشار تصویری از یک فروشگاه در تهران، آن را به رخ هم‌وطنان خود کشید. در مقابل، فروشگاه‌ها در آمریکا و غرب غارت شد، ماسک دزدی دولتی رخ داد و صف‌های طولانی جلوی فروشگاه‌های عرضه اسلحه برای مراقبت از خود و دارایی‌ها شکل گرفت. اما طیف مدعی اصلاحات که دچار خودتحقیری حاد و آلوده به وطن فروشی هستند، با نمایش بدون رتوش واقعیت جوامع غربی و پنبه شدن رشته‌های بزک‌گری غرب، اینگونه عقده‌گشایی می‌کند.
روحانی با وعده آمد اما...
روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «دولت حسن روحانی با وعده حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از راه دیپلماسی و سیاست خارجی روی کار آمد، با این حال در یک سال باقی مانده از عمر آن نه تنها مشکلات حل نشد بلکه معیشت مردم به شدت تحت فشار قرار گرفته و انتقادها به دولت افزایش یافته است. حالا بسیاری از کارشناسان با توجه به مطالبه اقتصادی و معیشتی جامعه معتقدند که مشکل اصلی کشور در واقع اقتصاد آن است، بنابراین رئیس‌جمهوری بعدی به احتمال زیاد فردی اقتصاددان و با سابقه فعالیت اقتصادی خواهد بود.»
اذعان روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی به وضعیت بد اقتصادی در حالی است که دولت روحانی ماحصل سیاست‌های مدعیان اصلاحات است؛ مدعیانی که با چنبره زدن بر پست‌های مدیریتی و اتاق‌های فکر دولت تدبیر و امید، اقتصاد ایران را به خاک سیاه نشاندند و حالا به جای پاسخگویی در قامت نوستروداموس برای ریاست جمهوری آینده به پیش‌بینی و پیشگویی نشسته‌اند.
دولت بعدی و آوار‌برداری از سوءمدیریت‌ها
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان « نماي تازه از تشديد فاصله طبقاتي» به موضوع گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس از شاخص‌هاي رفاهي در 8 سال گذشته پرداخت و نوشت: «گزارش تازه مركز پژوهش‌هاي مجلس نشان مي‌دهد كه خط فقر در يك خانوار چهار نفره ساكن شهر تهران در ۲ سال اخير از 2/5 ميليون تومان به 4/5 ميليون تومان افزايش پيدا كرده است. اين رقم به معناي رشد 80درصدي در دو سال براي رقمي است كه نشان‌دهنده «كف» درآمد براي زندگي در پايتخت است.‌»
این روزنامه حامی دولت نوشت: «مطالعات بازوي پژوهشي مجلس نشان مي‌دهد خط فقر شهر تهران در سال ۹۰ حدود يك ميليون تومان بوده و تا سال ۹۶ به صورت تدريجي افزايش پيدا كرده است اما از سال ۹۷ با كاهش شديد برابري ريال در مقابل ارزهاي خارجي با شيب تندي رو به بالا رفته است... براساس گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس، درآمد سرانه كشور از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ كاهشي ۳۴ درصدي داشته است.. مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارش خود گفته است ضمن اينكه قدرت خريد هر فرد ايراني نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود يك سوم كاهش يافته است كه با توجه به سهم بالاتر خوراكي‌ها در سبد هزينه خانوارهاي فقيرتر، نرخ تورم بالاتر خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها در سال‌هاي اخير بيانگر وضعيت معيشتي وخيم خانوارهاي با درآمد پايين‌تر نسبت به ساير خانوارها است.» البته نکته‌ای که این روزنامه اصلاح‌طلب از این گزارش به آن اشاره نکرد این نکته بود که از سال 99 به بعد حداقل به 6 سال زمان نیاز است تا به سطح درآمد سالانه سال 90 باز‌گردیم.
پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 همین مدعیان اصلاح‌طلبی و شبکه زنجیره‌ای رسانه‌های حامی دولت در توجیه ناکارآمدی و بی‌عملی دولت تدبیر و امید در دوره 4 ساله اول‌، مشکلات را به دولتی قبلی ارتباط می‌دادند و مدعی می‌شدند که این دولت مشغول آوار برداری از خرابی‌های دولت قبل است. اما اکنون و در سال پایانی دولت تدبیر و امید گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که آوار‌برداری زلزله مدیریت لیبرالی دولت روحانی بخش عمده‌ای از توان دولت بعد را هم تلف خواهد کرد.