kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند تا پایان سال ادامه می‌یابد

رئیس‌جمهور از تداوم ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند تا پایان سال خبر داد و گفت: تامین نیازمندی‌های بخش بهداشت و درمان برای مبارزه با کرونا، ارائه خدمات ضروری به جامعه، تامین کالاهای ضروری و اساسی و ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند، چهار وظیفه مهم دولت است که در روند انجام همه این وظایف، وضعیت به خوبی پیش می‌رود.




حجت‌الاسلام روحانی دیروز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه فعالیت بخش بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا، بر گروه‌های آسیب پذیر متمرکز شده است، تاکید کرد: دوره اپیدمی کرونا طولانی خواهد بود و نمی‌دانیم پایان آنچه تاریخی است و در چنین فضایی باید دستورالعمل‌های بهداشتی با دقت مراعات شوند.
رئیس‌جمهور همچنین از تداوم ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند تا پایان سال خبر داد و گفت: تامین نیازمندی‌های بخش بهداشت و درمان برای مبارزه با کرونا، ارائه خدمات ضروری به جامعه، تامین کالاهای ضروری و اساسی و ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند، چهار وظیفه مهم دولت است که در روند انجام همه این وظایف، وضعیت به خوبی پیش می‌رود.
روحانی با‌اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه در زمینه آمادگی وزارت بهداشت و درمان برای مقابله با این بیماری در کشور گفت: بر اساس این گزارش یکهزار و 200 مرکز در سراسر کشور برای نمونه‌گیری و آزمایش از افراد آماده فعالیت هستند همچنین 17هزار و 500 خانه بهداشت نیز در سراسر کشور آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم است که این افتخاری بزرگ برای کشور به شمار می‌رود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی باید برای مدتی طولانی از سوی همه مراعات شود و این اعم از شستن دست و استفاده از ماسک در همه مکان‌ها و برای مدت طولانی خواهد بود.
روحانی اظهار داشت: مردم باید در زمینه برگزاری اجتماعات مانند عروسی، عزا و تجمع‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای تا مدت زیادی رعایت کرده و از برگزاری این مراسم‌ها خودداری کنند و این روند تا زمانی که بخش بهداشت و درمان کشور تایید کند، باید ادامه داشته باشد.
وی با تاکید و تشریح مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه مصوب شد تا علاوه‌بر مناطق سفید از ابتدای تیر ماه در تمامی مناطق زرد نماز جمعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توافق با ستاد اقامه نماز جمعه برگزار شود.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مصوب شد مهدهای کودک، کلاس‌های قرآن و آموزشگاه‌ها مانند آموزشگاه زبان نیز از 24 خرداد با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها فعالیت خود را آغاز کند.
روحانی افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تورهای مسافرتی داخلی هم از 24 خرداد می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند اما در زمینه انجام تورهای خارجی باید بررسی‌های لازم انجام شده و چارچوب‌ها در این راستا مشخص شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه سینماها و کنسرت‌ها هم به شرط حضور 50 درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیر ماه فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: مراسمات در فضای باز آرامستان‌ها هم می‌تواند با توافق بخش‌های ذیربط بر چگونگی برگزاری و چارچوب‌ها آغاز شود.
اطلاع‌رسانی هدفمند
جایگزین هشدارهای یکسویه درباره کرونا
رئیس‌جمهور، در گفت وگو با دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن دریافت آخرین گزارش‌ها از اطلاع‌رسانی هدفمند درباره کرونا در چارچوب دستورات روزهای اخیر خود به وزیر بهداشت، گفت: باید به جای ارائه هشدارهای یکسویه و فاقد آگاهی بخشی که صرفا در مردم ایجاد نگرانی و ناامنی روانی کند، با ارائه اطلاعات هدفمند و هوشمندانه، مردم را در مسیر سازگار کردن زندگی و کار با کرونا یاری کرد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای، امکانات ارتباط جمعی و راهکارهای موثر ارتباطی را برای اطلاع‌رسانی دقیق، موثر و هدفمند با مردم به کار بگیریم تا ضمن اقناع شهروندان برای همراهی با دستورالعمل‌های بهداشتی و همکاری با مسئولین درمانی کشور، در عین حال فضای فعالیت سازنده و با نشاط در جامعه را نیز گسترش دهیم.
فراهم کردن بازگشت فعالان گردشگری و صنایع دستی به چرخه فعالیت
روحانی در گفت‌و‌گو با مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز، ضمن دریافت گزارش وی درباره کم و کیف سفرها در روزهای تعطیل اخیر، تاکید کرد: با توجه به بازگشت موفق بسیاری از عرصه‌های اقتصادی به چرخه فعالیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری نیز باید با همکاری کمیته بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی لازم را طراحی و به شکلی دقیق و موثر اجرا کنند، تا هم مردم بتوانند سفرهای خود را در عین سازگاری با کرونا انجام دهند و هم صنعت گردشگری دوباره رونق یافته و واحدهای فعال در این زمینه از رکود کاری خارج شوند.
رئیس‌جمهور همچنین با‌اشاره به اهمیت صنایع دستی به عنوان یک عرصه مهم فعالیت اقتصادی در زندگی مردم و به ویژه روستائیان و نیز به عنوان یکی از عناصر پراهمیت هویت فرهنگی که در ضمن تاثیرگذاری قابل توجهی در چرخه اقتصادی زندگی مردم دارد، اظهار داشت: با توجه به بازار داخلی و سهم صادراتی صنایع دستی، باید با برنامه‌ریزی دقیق، زمینه را برای نقش‌آفرینی موثر فعالان این عرصه در کنار صنایع دیگر در تحقق جهش تولید با مشارکت قاطبه مردم فراهم کنیم.
برنامه‌ریزی لازم
 برای سازگاری نظام آموزش عالی با کرونا
رئیس‌جمهور، در گفت وگو با غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید الگوها و دستورالعمل‌های زندگی سازگار با کرونا را به شکلی طراحی و عملی کنیم که ضمن فراهم آمدن امکان فعالیت روزانه، سلامت مردم نیز به شکل مطلوب تامین شود، اظهار داشت: در زمینه آموزش نیز باید علاوه‌بر استفاده از امکانات ارتباطات برخط، دستورالعمل‌های بهداشتی لازم تهیه و تصویب شده باشد تا در صورت ضرورت برگزاری کلاس‌های تدریس در مراکز آموزشی، امکان برگزاری ایمن کلاس‌های درس حضوری فراهم باشد.
رئیس‌جمهور با‌اشاره تعطیلات اجباری پیش آمده در فعالیت دانشگاه‌ها در ماه‌های اخیر، به وزیر علوم دستور داد: برنامه‌ریزی‌های علمی و آموزشی برای دانشجویان به گونه‌ای صورت گیرد که عقب‌افتادگی‌های ناشی از تعطیلات دانشگاه‌ها در ایام اخیر جبران و از لطمه درسی به آنان جلوگیری شود. لذا با همکاری مسئولان کمیته‌های بهداشتی و آموزشی ستاد ملی مقابله با کرونا، بهره‌گیری از تجارب موفق سایر کشورها و دانشگاه‌های خارج از کشور و با تکیه بر زیرساخت‌های مطلوب و فراگیر ارتباطی موجود، وقفه پیش آمده در نظام آموزش عالی در ایام شیوع کرونا به نحو قابل قبولی جبران شود.
 موافقت با استعفای
رئیس‌بنیاد شهید و امور ایثارگران
رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته با قبول درخواست استعفای حجت‌الاسلام محمد علی شهیدی رئیس‌بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل نیاز به استراحت بیشتر و اجرای توصیه پزشکان، از تلاش‌های ارزشمند ایشان در طول 7 سال گذشته در بنیاد شهید و خدمت خالصانه برای عزیزترین قشر جامعه قدردانی کرد.
رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام شهیدی نوشت : پیرو درخواست جنابعالی و به دلیل نیاز به استراحت بیشتر و اجرای توصیه پزشکان، با استعفای شما موافقت می‌شود. تلاش‌های ارزشمند شما در طول 7 سال گذشته در بنیاد شهید و خدمت خالصانه برای عزیزترین قشر جامعه که بر گردن همه ما حق بزرگی دارند، ستودنی است. از جنابعالی به عنوان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید که تجربه گرانسنگی هم کسب کرده‌اید، می‌خواهم نسبت به مسئول جدید بنیاد از هرگونه مشورت، مساعدت و همکاری دریغ نفرمایید.