kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳

کاهش قیمت سکه و ارز در بازار آزاد

روز گذشته با افت قیمت دلار به کانال 16هزار تومان نرخ سکه بهار آزادی نیز کاهش یافت.



سرویس اقتصادی-

این سقوط قیمت در حالی رخ داد که سال جاری با افزایش قیمت دلار آغاز شده بود و در شرایطی که نرخ ارز در روزهای پایانی سال قبل حدود 15 هزار و 500 تومان بود، در نخستین روزهای امسال به بالای 16 هزار تومان رسید، برهمین اساس، مسئولین با توجه به اینکه این افزایش قیمت در زمان تعطیلی بازارها (تعطیلات نوروز و بسته بودن کسب و کارها به دلیل شیوع کرونا) رخ داده بود، وعده بهبود شرایط بازار را دادند.
هرچند اواخر فروردین ماه تاحدودی این آرامش به بازار بازگشت اما با شروع اردیبهشت مجددا روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز آغاز شد تا جایی که در روزهای پایانی اردیبهشت ماه، قیمت دلار به حدود 17 هزار و 900 تومان رسید. هرچند با شروع خرداد مجددا نرخ ارز کاهش یافت اما همچنان در حدود 17 هزار و 500 تومان باقی ماند.
با تمام این اوصاف، نرخ ارز در آخرین روز کاری هفته قبل حدود 17 هزار و 600 تومان بود که با شروع هفته جاری این رقم به 16 هزار و 950 تومان کاهش یافت. بر همین اساس، می‌توان گفت پس از گذشت بیش از یکماه، مجددا نرخ ارز به کانال 16 هزار تومان برگشته و حدود 700 تومان نسبت به هفته گذشته ارزان‌تر شده است. نتیجه این کاهش قیمت دلار را در قیمت سکه نیز می‌توان مشاهده کرد که حدود 150 هزار تومان افت کرده است.
دلایل متعددی در خصوص این افزایش نرخ ارز گفته شد، مانند افزایش فشار تحریم‌ها در جابه‌جایی پول و شیوع ویروس کرونا که صادرات غیرنفتی کشور را تحت الشعاع قرار‌داده بود. با این وجود، طی روزهای گذشته برخی مسئولان از بهبود شرایط ارزی و گشایش بیشتر در این حوزه خبر داده بودند.
به عنوان نمونه، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هفته قبل در صحن علنی مجلس بیان کرد: «به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، ورود ارز به کشور در اسفندماه به‌دلیل قطع ارتباط با همسایگان کاهش یافت و شاهد فشار روی بازار ارز بودیم البته‌اشکالات در حال رفع است. اوایل سال 99 به‌دلیل برخی اتفاقات خصوصاً شیوع ویروس کرونا نرخ ارز افزایش یافت که به‌مرور تعدیل خواهد شد.»
همچنین رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز که سفری به بغداد داشت از بازگشت نیمی از ارزهای صادراتی به کشور خبر داد و گفت: «با پیگیری‌هایی که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عراق داشته، در این سفر حدود ۴۰۰ میلیون دلار (معادل نیمی از مطالبات برق ایران) از طرف عراقی وصول شد.»
نتیجه تسهیل شدن جریان ارزی در کشور و ورود دلارهای صادراتی، همین کاهش نرخ ارز بود که با ادامه این روند می‌توان به کاهش بیشتر و افزایش ثبات در بازار ارز امیدوار بود. فراموش نکنیم که شدیدترین فشارهای ارزی (هم به لحاظ درآمدی و هم به لحاظ وصول این درآمدها) روی کشورمان اعمال می‌شود ولی جریان صادرات و واردات کشور همچنان ادامه دارد.