kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
یک کارشناس:

سودآوری بورس را هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند در مورد سودآوری سهام در بورس تضمین دهد،‌ گفت: سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که ریسک، بال جدا نشدنی از بورس است.



تیرداد احمدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، درباره اینکه برخی از سهامداران یک شرکت با تشکیل کمپین و پویش‌های 11 هزار نفری خواهان حمایت از سهم مورد نظر خود در بورس شده‌اند، اظهارداشت: من در مورد مصداق صحبت نمی‌کنم، اما به صورت کلی می‌گویم، هیچ کس نمی‌تواند در مورد سودآوری یک شرکت تضمین دهد، چون ریسک و بازدهی ، دو بال جدا ناشدنی از حضور در بازار سرمایه است و حضور در بازار سرمایه به منزله پذیرش ریسک‌های آن است.
وی ادامه داد: متغیر نرخ ارز وقتی رشد می‌کند، بهای تمام شده برای تولیدکننده بالا می‌رود اما همین نرخ رشد ارز برای صادرکننده محصول باعث رشد درآمد ریالی و ارتقاء سهام آن می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذار باید در مرحله اول تحلیل از اقتصاد کلان سپس تحلیل از صنعتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و مرحله بعد تحلیل از شرکت مورد نظر را داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر یک سرمایه‌گذار در بورس غیرحرفه‌ای بود یا قدرت تحلیل بازار و تحلیل صنعت را نداشت، بهتر است، از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار حضور پیدا کند.
احمدی به سرمایه‌گذاران بورس توصیه کرد: از زیرساخت‌های موجود بازار یعنی نهادهای مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای مشورت و سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند از جمله اینکه سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند.
احمدی افزود: سرمایه‌گذار در بورس باید نگاه بلندمدت داشته باشد، نه اینکه دلش به نوسان‌های روزانه و تصمیم‌گیری مقطعی خوش باشد. از طرفی، کسی که نمی‌تواند بازار را تحلیل کند روش غیرمستقیم را در سهامداری انتخاب کند؛ یعنی از طریق نهادها و صندوق‌ ها.
وی در مورد تشکیل کمپین‌های 10تا 11 هزار نفری سهامداران گفت:‌ این کمپین‌ها نمی‌تواند واقعی باشد، مانند اینکه کارمندان دولت کمپینی تشکیل دهند که حقوق ما را افزایش دهید و همه آن را امضاء کنند، اما مسؤولان با توجه به محدودیت منابع نمی‌توانند آن را اجرا کنند. مانند سپرده‌گذاران در شرکت‌های مالی و اعتباری غیرمجاز که در مقابل بانک مرکزی تجمع کرده بودند و به جای اینکه از خود سؤال کنند، چرا در یک مؤسسه مالی غیرمجاز سپرده‌گذاری کرده‌اند، خواهان سود وعده داده شده در این مؤسسات شدند.