kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
انتخاب ویلموتس با پیشنهاد مرکز فرهنگی ایران و هلند

پرداخت میلیون‌ها یورو دستمزد سرمربی بلژیکی فوتبال از جیب کارگران! جولان دلالیسم در سایه فقدان نظارت

اینکه ویلموتس انتخاب تاج بوده یا سلطانی فر در اولویت نیست، آنچه که اهمیت دارد این است که نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند تا یکبار برای همیشه بساط امضای این گونه قراردادهای ترکمنچایی برچیده شود.



سرویس ورزشی-

مهدی تاج، رئیس‌پیشین فدراسیون فوتبال درباره زوایای مختلف قرارداد مارک ویلموتس برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران صحبت و ابعاد جدیدی از نحوه حضور این مربی بلژیکی در ایران و جدایی و شکایت او از فدراسیون فوتبال را مطرح کرد. او که جمعه شب با بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم مصاحبه می‌کرد، درباره اینکه چه کسی ویلموتس را به فدراسیون فوتبال معرفی کرد، گفت: وزیر ورزش در نامه‌ای ویلموتس را معرفی کرد. در واقع نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان ارسال شده بود و او را معرفی کرده بودند. طبیعی هم بود. وزیر هم این نامه را برای بررسی و رویت به فدراسیون فوتبال فرستاد.
او در واکنش به اینکه چه کسی این نامه را به وزیر ورزش و جوانان ارسال کرده بود، یادآور شد: مرکز فرهنگی ایران و هلند این نامه را به وزارت ورزش فرستاد و ویلموتس، لوپتگی و رنار را پیشنهاد کرده و گفته بود این مربیان برای هدایت تیم ملی بهترین هستند. ویلموتس سومین گزینه پیشنهادی بود و بعد از ناکامی در عقد قرارداد همکاری با لوپتگی و رنار، به سراغ ویلموتس رفتیم.
تاج درباره مبلغ قرارداد ویلموتس و دستمزد پرداختی به او گفت: اولا قرارداد او ۲.۲ میلیون دلار برای هر سال بود. در بیش از ۳۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی یک مبلغ را اعلام کردند.
ویلموتس باید ۳۰۰ هزار یورو را پس بدهد
وی همچنین درباره وجود بند پرداخت سه ماه دستمزد به ویلموتس در صورت فسخ قرارداد از سوی هر یک از طرفین گفت: این شاه‌بیت موضوع است. در یک برنامه تلویزیونی کسی را آورده بودند که به شدت به ما حمله کرد و ما را بی‌سواد نامید و گفتند این قرارداد در نوع خود بدترین در تاریخ است. ما گفتیم اگر او بد نتیجه گرفت و ما او را اخراج کردیم، فقط سه ماه غرامت می‌دهیم و اگر خودش هم خواست برود،‌اندازه سه ماه دستمزد می‌گیرد. این موضوع ظرافت قرارداد را نشان می‌دهد. اتفاقا این بند را هم آقای وزیر پیشنهاد کرد و به نفع ما شد. جدایی او هم به علت پرداخت نشدن دستمزد در موعد مقرر بود.
تاج درباره اینکه چرا مبلغ قرارداد ویلموتس را در زمان مناسب پرداخت نکردند، گفت: بعد از قرارداد ویلموتس، آمریکا شش تحریم مختلف را علیه کشور ما تحمیل کرد که سه بانک عامل را هم شامل شد و بانک معرفی شده توسط ویلموتس هم در این بین بود. بعد از این اتفاق ما نتوانستیم پول او را بدهیم. تحریم‌های جدید باعث شد فیفا یک سنت هم به ما ندهد.
رئیس‌سابق فدراسیون فوتبال همچنین با اشاره به پرداخت دستمزد ویلموتس توسط شرکت شستا، گفت: ما به ستاد مقابله با تحریم نامه زدیم که معاون اول رئیس‌جمهور و ۹ وزیر هیئت دولت هم حضور دارند. در نامه ارسالی به ما نوشته شد که پرداخت دستمزد تیم ملی فوتبال از محل منابع شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(که سرمایه اصلی آن از جیب کارگران زحمتکش تامین می‌شود) انجام خواهد شد و فدراسیون این پول که به عنوان قرض دریافت کرده، از محل مطالباتش در فیفا می‌دهد. هر وقت پول ما در فیفا آزاد شد آن را پرداخت می‌کنیم.
وی همچنین درباره ادعای ویلموتس در کمیته انضباطی فیفا مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال سرش کلاه گذاشته و قراردادهای متفاوتی را در ایران و بلژیک امضا کرده است، تصریح کرد: او و وکلایش قرارداد را خواندند و ما هم سر کسی کلاه نمی‌گذاریم. وکلای او هم این قرارداد را خواندند. او دنبال پول است. نکته عجیب این است که در داخل کشور به جای دفاع از ما می‌گویند که باید پول ویلموتس را بدهیم. تاج در ادامه مدعی شد که ویلموتس باید ۳۰۰ هزار یورو به این فدراسیون بازگرداند و گفت: ما به عنوان حسن نیت مبلغ اضافه‌ای را به او پرداخت کرده بودیم و الان طلبکار هستیم. او نمی‌تواند از ما غرامت بگیرد.
واکنش وزارت ورزش و جوانان
اظهارات تاج مبنی بر اینکه وزیر ویلموتس را به او معرفی کرده، واکنش وزارت ورزش را به دنبال داشت و آنها با صدور اطلاعیه‌ای عنوان داشتند: «وزیر ورزش و جوانان آقای ویلموتس یا هر مربی دیگری را به فدراسیون فوتبال معرفی نکرده است بلکه همان‌طور که اقای تاج در مصاحبه بابخش خبری ۲۰/۳۰جمعه شب گفتند وزیر ورزش وجوانان صرفا نامه - انجمن فرهنگی ایران و هلند- که در آن سه مربی خارجی باسابقه در تیمهای ملی وباشگاهی کشور‌های مختلف معرفی شده بودند را - جهت بررسی - به فدراسیون فوتبال ارجاع داده و این یک رویه معمول است که برخی افراد، نهادها و یا سازمان‌ها در مورد فدراسیون‌ها پیشنهاد یا در خواستی دارند که برای وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده و وزارت ورزش و جوانان این نامه‌ها را به فدراسیون‌های مختلف جهت بررسی ارجاع می‌دهد.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «ضمن اینکه هر کسی کمترین آشنایی با نامه نگاری وادبیات اداری داشته باشد می‌داند عبارت - بررسی - به معنای دستوراقدام نبوده بلکه برای بررسی جوانب امر واتخاذ تصمیم توسط ان فدراسیون است. »
لزوم ورود نهادهای نظارتی
صحبت‌های تازه تاج و واکنش وزارت ورزش ابعاد تازه‌ای از قرارداد سرمربی بلژیکی با فدراسیون فوتبال را مشخص کرد. حالا علاقه مندان به فوتبال متوجه شده‌اند در نبود نظارت، مرکز فرهنگی ایران و هلند سرمربی تیم ملی را انتخاب کرده و ویلموتس برای 8 ماه حضور در تهران و انجام 6 بازی 2 میلیون یورو دریافت کرده است!
اینکه یک انجمن فرهنگی تا این حد به اشخاص رده بالای ورزش و فوتبال دسترسی داشته باشد از عجایب روزگار است اما یک جست‌وجوی ساده در اینترنت نشان می‌د‌هد که خبرگزاری ایرنا 20 شهریورماه 1395‌، خبر افتتاح مرکز تجاری و فرهنگی ایران و هلند در لاهه را رسانه‌ای کرده است. در متن خبر هم آمده بود: «مرکز تجاری و فرهنگی ایران و هلند که توسط بخش خصوصی تاسیس شده با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس‌سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهر لاهه افتتاح شد.» جالب اینکه سلطانی فر دو ماه بعد از این اتفاق، به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شده است.
روز گذشته یکی از کاربران فضای مجازی هم با انتشار عکسی از انجمن فرهنگی ایران و هلند که سرمربی برای تیم ملی فوتبال پیشنهاد داده، نوشت: « مرکز فرهنگی ایران و هلند که ویلموتس را به عنوان جانشین کی روش به سلطانی‌فر معرفی کرده، در واقع یک مغازه‌ سفال‌ و گلیم‌فروشی در هلند است که اخیرا هم تخفیف ۵۰درصد داشته است!»
اینکه ویلموتس انتخاب تاج بوده یا سلطانی فر در اولویت نیست، آنچه که اهمیت دارد این است که نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند تا یکبار برای همیشه بساط امضای این گونه قراردادهای ترکمنچایی برچیده شود.