kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۹۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
در ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی مطرح شد

فروش ارز‌های دولتی برای خرید «هفت تپه»!




ششمین جلسه رسیدگی به پرونده ۱۸ جلدی تخلفات ارز‌های دولتی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
به گزارش میزان، در این جلسه متهم مهرداد رستمی به دستور قاضی مسعودی مقام در جایگاه حاضر شده و به دفاع از خود پرداخت.
وی مدعی شد: در سال ۹۴ اختلاف ارز در بازار آزاد و بانک مرکزی چندان نبوده است. ۴۸۸ میلیون یورو از بانک انصار و بانک شهر خرم‌آباد ارز دریافت شده که در این میان یک ریال هم تعهدات ارزی وجود ندارد و ۳۸۰ میلیون دلار ارزی که از اقتصاد نوین گرفته شده معوق شده است.
این متهم افزود: در سال ۹۴ کار شرکت دریای نور را آغاز کردیم. در سال ۹۵ متوجه شدیم که شرایط هفت تپه مساعد است، لذا اقدام به خرید این شرکت کردیم که ۳۵ درصد من و ۳۵ درصد اسد بیگی آورده داشتیم. زمانی که ما به شرکت هفت تپه ورود کردیم متوجه شدیم برخلاف آنچه به ما گفته شد مشکلاتی وجود دارد.
متهم رستمی ادامه داد: اسد بیگی هر جا خواست امتیاز بگیرد، گفت که هفت تپه برای خودش است و هر کجا خواست امتیاز بدهد اعلام کرد که هفت تپه برای من و رستمی است.
در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم رستمی گفت: شما مغز متفکر این کار مجرمانه بوده‌اید و بهتر است بگویید که در پرونده قبلی به چه اتهامی در زندان بودید؟
شاه‌محمدی افزود: بانک مرکزی به شما ارز دلاری داده است امروز بانک مرکزی به ما اعلام کرده که شما بدهکار هستید چرا که به شما دلار داده است لذا شما رفع تعهد نکردید.
وی با‌اشاره به ادعای متهم رستمی که برای خرید شرکت هفت تپه پول نقد نداشتم لذا اسد بیگی پذیرفت تا پول را پرداخت کند و در ازای آن من نیز بدهی اسد بیگی نزد چینی‌ها را بر عهده گیرم، اظهار داشت: این صحبت‌های شما درست نیست چرا که فروش ارز‌های دولتی از سوی شما محلی برای خرید هفت تپه بوده است.
نماینده دادستان گفت: شما در بانک اقتصاد نوین برای اخذ ارز افتتاح حساب انجام دادید و در این افتتاح حساب شماره اسد بیگی را اعلام کردید چرا که چنین روزی را می‌دیدید. شما طرح‌های توجیهی را برای اسد بیگی ارسال می‌کردید و اقدام به جعل را با همکاری او انجام می‌دادید.
در ادامه نماینده دادستان سند مربوط به واریزی وجه به حساب متهم رستمی از طریق ارز‌ها در بانک مسکن را نشان داد و گفت: بر اساس این اسناد شما نمی‌توانید بگویید که مطلع نبوده و سودی نبردید چرا که شما از این ارز‌ها منفعت بردید.
اقدام به جعل برای رفع تعهدات ارزی
وی در مورد جعل برگ سبز گمرکی و نامه گمرک از سوی متهم رستمی گفت: شما نامه گمرکی خرم‌آباد را جعل کردید و در سال ۹۴ نیز مجدد با جعل همان نامه رفع تعهد کردید و کسی هم متوجه نشد. به همین ترتیب برای شرکت زئوس نیز از همین ترفند استفاده کردید و گمان نمی‌کردید روزی استعلام شود. اگر شما گناهکار نیستید پس چرا چندین ماه متواری بودید و در آخر در یکی از استان‌ها دستگیر شدید؟
نماینده دادستان ادامه داد: از گوشی رستمی چت‌های وی با اسد بیگی در مورد موضوع ارز را مشاهده کردیم. این در حالی است که وکیل وی مدعی شده ما شنود کردیم، اما همین الان نیز این چت‌ها در گوشی موجود است، شما و اسد بیگی ذی نفع بودید و پیامک هایتان نشان می‌دهد که گفته اید «من جعل کردم، شاهکار انجام دادم، برو اقتصاد نوین».
شاه‌محمدی گفت: ۵۶۷ فقره ثبت سفارش صورت گرفته که رستمی با حذف پروسه‌های بانکی آنها را تبدیل به سه فقره ثبت سفارش کرده است که یک فقره از آن از فکس گمرک و دو فقره از گروه آریاک بوده است.
در این جلسه همچنین اظهارات روناک پورسیف، کارمند گمرک و رئیس‌گمرک درباره این متهم پخش شد.
در ادامه نماینده بانک مسکن در جایگاه حاضر شده و شکایت خود از این متهم را قرائت کرد.
نماینده بانک مسکن گفت: سال ۹۸ بر حسب گزارش‌های وزارت خانه‌های اطلاعات و اقتصاد شکایت نامه‌ای از سوی بانک مسکن تنظیم شد که نام متهمان را ذکر کرد که اکنون در دادسرا در حال رسیدگی است و ما در حال تکمیل اطلاعاتمان هستیم.
در ادامه نماینده دادستان میزان کل ارز‌های تخصیص یافته به شرکت زئوس و وضعیت ارز‌های تخصیص یافته از بانک اقتصاد نوین به تفکیک نوع ارز را در جلسه دادگاه به نمایش گذاشت.
وی گفت: یک قسمت از تامین ریال و خرید حواله‌های ارزی از شرکت زئوس و یک قسمت برای اسد بیگی بوده است و ارز نیز از بانک اقتصاد نوین به ذی نفع خارجی و داخلی صورت گرفته است، ثبت سفارش به نام شرکت ترک بوده، اما به شرکت دیگری پرداخت شده است در اینجا تخلف محرز است. در مورد ذی نفع داخلی هم ارز را فروخته اید و تغییر ذی نفع داخلی و خارجی مربوط به ۱۱۴ پیام سوئیفت است.
نماینده دادستان پیام سوئیفتی را در دادگاه به نمایش گذاشت که نشان می‌داد از شرکت دریای نور بوده است.
همچنین وی سندی را در دادگاه نشان داد که نشان می‌داد اسد بیگی نامه‌ای را به بانک اقتصاد نوین زده مبنی بر اینکه از حساب وی ریال برداشت شود. در این اسناد نشان داده می‌شد رفع تعهدات هم کاملا جعلی و با همکاری رستمی بوده است.
با پایان سخنان نماینده دادستان، قاضی مسعودی مقام ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می‌شود.