kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
ترکیه

فروش اعضای بدن پناهجویان سوری

برخی رسانه‌های آلمانی از فروش اعضای بدن پناهجویان سوری در ترکیه به منظور امرار معاش خبر دادند.




به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برخی رسانه‌های آلمانی از فروش اعضای بدن پناهجویان سوری در ترکیه به منظور امرار معاش خبر دادند.
پایگاه اینترنتی «تی دبلیو تودی» با انتشار این مطلب افزود: به نوشته روزنامه دویچه وله، این پناهجویان به واسطه دلال‌هایی به این کار اقدام می‌کنند که با بهره برداری از موضوع اهدای عضو، این امر را به تجارت پرسود اعضای بدن انسان تبدیل کرده‌اند.
به گزارش دویچه‌وله، یکی از پناهجویان سوری که چهار سال است در ترکیه زندگی می‌کند، گفت: چند سال پیش یکی از کلیه‌هایش را پس از توافق با دلال‌های تجارت اعضای بدن انسان به مبلغ ۱۰ هزار دلار به آنها فروخت تا خانواده‌اش را ار تنگنای مالی نجات دهد.
وی افزود: با تجار اعضای بدن از طریق پستی در یکی از گروه‌های فیس‌بوک آشنا شد که در آن یکی از دلالان نوشته بود: ارائه‌کننده خدمات مالی به اهداکنندگان عضو به همراه تسهیل در اقدامات لازم برای بیمارستان.
در حالی که تجارت اعضای بدن در ترکیه ممنوع است، اهدای عضو بین افرادی که با یکدیگر روابط خویشاوندی دارند، مجاز است و دلالان تجارت اعضای بدن از همین مسئله سودجویی می‌کنند. با موافقت پناهجوی سوری برای اجرای عمل جراحی، کادر بیمارستان از وی می‌خواهند به‌طور شفاهی بگوید که با گیرنده عضو نسبت فامیلی دارد. در برخی موارد نیز از اسناد جعلی برای این امر استفاده می‌شود.
این پناهجو تاکید کرد: پس از پایان عمل تنها نصف مبلغ مورد توافق را دریافت کرد و دیگر شخص دلال را ندید.
روزنامه دویچه‌وله با اشاره به موارد مشابه دیگر افزود: یکی از این افراد  مادری است که سه فرزند دارد، در ازای چهار هزار دلار و برای پرداخت اجاره‌بهای دو سال خانه خود، نیمی از کبدش را فروخت.