kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
تجلی اصل صدور انقلاب اسلامی در سراسر جهان - بخش پایانی

فتح قلوب جهانیان دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی




هدیه آقاپور

 انقلاب اسلامی، نظام سیاسی جدیدی را وارد معادلات نظام بین‌المللی کرد که عناصر تشکیل دهنده آن عبارت بودند از عدالتخواهی، دموکراسی مبتنی بر ارزش‌های دینی و فرهنگی ملت‌ها و احترام به کرامت انسانی و بشریت. این مؤلفه‌ها در واقع مطالبات ملت‌هایی است که سال‌ها به‌دنبال رهایی از ظلم و زورگویی قدرت‌های جهانی و به‌دنبال حقوق پایمال شده خود و رهایی از سلطه قدرت‌های زورگو بوده‌اند.
امروز اصل صدور انقلاب را در کشورهایی چون بحرین، یمن و مصر و... در منطقه می‌بینیم که همگی متاثر هستند از انقلاب اسلامی ایران، چرا که این انقلاب روحیه انقلابی و آزادی خواه را در جهان عرب (و رفته رفته در کشورهای مستضعف جهان) به حرکت درآورده است.
امروز انقلاب اسلامی ایران واقعیتی انکارناپذیر است و با توجه به موقعیت‌هایی که در جهان دارد، دارای اهمیت و نفوذ زیادی می‌باشد. انقلاب اسلامی با ظهور خود تحولی عظیم را در جهان ایجاد کرد و توانست بر دیگر کشورهای اسلامی و حتی جهان سوم و آزاد تأثیر عظیمی بگذارد. از الجزایر و مصر گرفته تا کشمیر و آسیای جنوب شرقی، حرکت‌های اسلامی نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران پدیدار شد. انقلاب اسلامی ایران بنا به وضعیت و موقعیتی که از لحاظ تمام جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... داشته و دارد توانسته در پیشبرد اهداف جهان اسلام همچنان موفق‌تر از دیگر کشورها به راه خود ادامه دهد.
صدور انقلاب اسلامی درغرب آسیا
سیاستگزار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) از همان سال 42 در سخنرانی‌ها، مخالفت خود را با رژیم غاصب اسرائیل اعلام و لزوم محو این غده سرطانی را همواره گوشزد می‌نمودند. بر این مبنا در حین پیروزی انقلاب از جمله شعارهای انقلابی، شعار مرگ بر اسرائیل و اسرائیل باید نابود گردد و ... بود. پس اولین سیاست انقلاب اسلامی مخالفت با موجودیت رژیم کودک‌کُش صهیونیسم است.
بدون هیچ‌گونه صدور فیزیکی انقلاب، طبیعت و خاصیت انقلاب اسلامی در منطقه یک حالت بیدارگونه را دارد؛ یعنی حتی نیازی نیست که انقلاب اسلامی را در کشورهای منطقه تشریح و تبیین و تبلیغ‌نماییم، بلکه خود انقلاب اسلامی در عمل خود را اثبات می‌کند. یعنی همین که ایران در امور داخلی و یا خارجی خود به موفقیتی دست می‌یابد، این موضوع تحقیر دولت‌های منطقه و بیداری ملت‌ها را به همراه دارد. چرا که اسلام در عمل به ملت‌های منطقه نشان می‌دهد که دارای قدرت فکری، سیاسی، علمی، اقتصادی و... است که می‌تواند به عنوان یک روش کلی برای نظام مورد استفاده قرار گیرد.
فقط کافی است نیم نگاهی به آنچه در سوریه گذشت داشته باشیم، کشوری که استکبار خواب‌های شومی برایش دیده بود اما با تکیه بر آمیزه‌های انقلاب اسلامی و پیوستن به محور مقاومت نه تنها تجزیه نشد بلکه توانست با حمایت و کمک مستشاران نظامی ایران گروه تروریستی داعش را شکست دهد.
عراق نیز در وضعیتی مشابه سوریه قرار داشت و تلاش شد تا چند تکه شده و با دامن زدن به مسائل فرقه‌ای آن را نابود کنند اما باز هم این مهم اتفاق نیفتاد چون پیش از آن نیز به واسطه بیداری اسلامی ملتشان در صدد خنثی کردن فتنه‌ها برآمدند.حزب الله لبنان نیز خود مثالی دیگر از تاسی به آمیزه‌های انقلابی است.
ملت مظلوم فلسطین نیز با حمایت محور مقاومت همچنان بر احقاق حقوق خود ایستاده است و در طرف دیگر مردم مظلوم یمن را می‌بینیم که در چنگال کفتارهای سعودی به خاک و خون کشیده شدند اما پای عزتشان ایستادند و این ایستادگی در برابر ظلم و ستم نشان داد که ملت یمن نیز متاثر از محور اصلی مقاومت، از انقلاب اسلامی ایران الگو می‌گیرد.
یک کارشناس سیاسی به گزارشگر کیهان می‌گوید: «ایجاد محور مقاومت در برابر محور شرارت استکبار و توطئه‌های غربی در منطقه غرب آسیا خود گویای این امر است که در اصل صدور انقلاب بسیار موفق عمل کردیم.»
وی تصریح می‌کند: «آمریکا و همپیمانانش می‌دانند که اگر ایران موفق به پیوند دادن کشورهای منطقه در قالب یک همکاری یا سازمان و اتحادیه شود در هر صورت رهبری ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین آنها اجتناب ناپذیر است؛ لذا آمریکا در برنامه نظم نوین جهانی خود تلاش دارد تا از ورود ایران به ارگان‌های اساسی و مهم منطقه جلوگیری نماید. آمریکا در این راه به القای طرح ناسیونالیسم عربی می‌پردازد و به دنبال این امراست تا ایران در کشورها و سازمان‌های عربی راه پیدا نکند.»
عمق نفوذ راهبردی انقلاب اسلامی
چند ماه پیش عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، ایران را به حمایت از تروریست‌ها در منطقه ، صدور انقلاب و ایجاد ناامنی متهم کرد.
الجبیر مدعی شد: ایران نقش مثبت و سازنده‌ای در یمن ندارد بلکه باعث ایجاد تخریب در آن شده است و برای ساخت بیمارستان و مدارس در آن کشور هیچ کمکی نکرده است.
بر اساس این گزارش، این اظهارات درحالی است که جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه تلاش فراوانی کرده و همواره خواستار حل بحران‌های منطقه از جمله بحران یمن بوده است.
در همین رابطه بد نیست مروری داشته باشیم به صحبت‌های احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم که چندی پیش برای نظارت بر انتخابات سوریه به این کشور سفر کرده بود در گفتگو با تسنیم می‌گوید: «اینجا انسان عمق نفوذ انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل را می‌بیند، زیرا مردم اینجا عمیقاً عاشق ایران هستند و جمهوری اسلامی را در حکم منجی خود می‌دانند، وارد هر حوزه انتخابیه که می‌شویم، تا مردم متوجه حضور هیئت ایرانی می‌شوند، با شعار دادن ابراز احساسات می‌کنند. اینجا همه اعم از شیعه، سنی و مسیحی ایران را دوست دارند.»
نماینده قم در مجلس دهم و یازدهم شورای اسلامی با‌اشاره به یکی از صحنه‌های جالب این انتخابات، اظهار می‌دارد: «در یکی از شعب اخذ رأی جوانی را دیدم که از مسئول صندوق، یک سوزن ته‌گرد گرفت و روی انگشت سبابه خود زد و با خون خود زیر عکس نامزد مورد نظرش علامت زد و وقتی از وی پرسیدم: چرا این کار را کردی؟ جواب داد: می‌خواستم با خون خود اعلام کنم که سوریه و بشار اسد را دوست دارم و با خون از آن دفاع می‌کنم و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»
امیرآبادی می‌افزاید: « از این جوان سوری پرسیدم: می‌دانی این جمله را چه‌کسی گفته است؟ پاسخ داد: بله، این جمله متعلق به امام خمینی(ره) است. این جوان مسلمان نبود، بلکه مسیحی بود که این مسئله نفوذ انقلاب اسلامی در دل جوانان و حتی غیرمسلمانان منطقه را نشان می‌دهد.»
وی خاطرنشان می‌کند: «وقتی انسان این صحنه‌ها را می‌بیند، متوجه می‌شود که آمریکا با آوردن تروریست‌های عاریه‌ای و استیجاری هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و اراده ملت سوریه پیروز است، زیرا این ملت به وطن و میهن خود و جریان مقاومت عشق می‌ورزند و کنار دولتشان تا پیروزی نهایی بر تروریست‌ها می‌جنگند و ملت ایران نیز کنار ملت سوریه از محور مقاومت در منطقه حمایت می‌کند.»
سردار دل‌ها سفیر انقلاب اسلامی
سردار والا مقام حاج قاسم سلیمانی به عنوان نماد انقلاب اسلامی در سراسر جهان شناخته می‌شود. مردی که با شهادتش خیلی از قلب‌ها را فتح کرد. د ر سراسر جهان خیلی‌ها وقتی نام او را هر چند با بایکوت‌های رسانه‌ای دیدند باز هم نتوانستند جلوی این پرسش را بگیرند که او که بود و چه کرد؟
مردی که حتی مقامات آمریکایی هم به بزرگیش اعتراف کردند، مردی که جلوی گروه تروریستی داعش ایستاد و یک تنه همچون سفیری پیام حمایت از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالم را به دنیا مخابره کرد.
معاون فرمانده تیپ ۱۶ حشدالشعبی عراق با بیان اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی زحمات زیادی برای مدیریت جبهه مقاومت کشیده، می‌گوید: « شخصیت‌های بزرگ همچون حاج قاسم تربیت شده مکتب انقلاب اسلامی هستند و به برکت وجود چنین شخصیت‌هایی نقشه‌های دشمن نقش بر آب شده است.»
وی سردار سلیمانی را سفیر انقلاب اسلامی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «حاج قاسم منتقل‌کننده و تبیین‌کننده پیام انقلاب اسلامی برای مظلومان و مستضعفین عالم بود لذا شجاعت، بصیرت، ایثار، تواضع، ‌اشراف بر مسائل دینی و مدیریت حاج قاسم حرف اول را می‌زد. دفاع از مظلومان و مبارزه با ظلم،رآرمان انقلاب و سردار سلیمانی است و حاج قاسم و ابومهدی المهندس در کنار هم یک ارتش متکامل بودند که توانستند نقشه‌های آمریکا و اسرائیل را خنثی
کنند.»
گرفتن حق حتی با مشت‌های گره کرده
در سیاست خارجی انقلاب اسلامی همیشه اصل بر این بوده که کشورهای دیگر را از عواقب سلطه بیگانه آگاه کند.
 در همین زمینه علاوه بر اصول سیاست خارجی، مقام شامخ ولایت فقیه همواره با رهنمودهای گوهربارشان ملل مظلوم جهان را به حرکت برای خارج شدن از سلطه بیگانه راهنمایی کرده‌اند و حتی امام راحلمان(ره)، بنا به اهمیت مسئله، در این مورد بیانات و توصیه‌هایی را به ملل مستضعف جهان وصیت فرموده‌اند. چنان‌که می‌فرمایند: «وصیت من به همه مسلمانان و مستضعفان جهان این است که شماها نباید بنشینید و منتظر آن باشید که حکام و دست‌اندرکاران کشورتان یا قدرت‌های خارجی بیایند و برای شما استقلال و آزادی را تحفه بیاورند... شما ‌ای مستضعفان جهان و‌ ای کشورهای اسلامی و مسلمانان بپاخیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید...»
 امام ره در جای دیگر می‌فرمایند: «‌ای مستضعفان جهان بپاخیزید و حق خود را با مشت گره کرده از جهان‌خواران بگیرید.»
 سید رضا صدرالحسینی کارشناس حوزه مقاومت در گفتگو با گزارشگر کیهان می‌گوید:
« انقلاب اسلامی، انقلاب الهی و توحیدی بود و رهبر او کسی بود که به دنبال بالا بردن پرچم اسلام بود. بنابراین مفاهیم انقلاب را باید در مفاهیم اسلامی جستجو کرد.»
وی ادامه می‌دهد: «انقلاب اسلامی در حقیقت متعلق به همه جهانیان است، بنابراین رهبران نیز باید با یک نگاه جهان وطنی مبانی انقلاب را تعیین و تبیین کنند، بر این اساس حضرت امام اصل صدور انقلاب را مطرح کردند و در طول یک دهه زعامتشان نسبت به این موضوع تلاش‌های وافری را با ساز و کارهای بسیار دقیق انجام دادند.»
صدرالحسینی می‌افزاید: «نمونه‌هایی از تلاش‌های حضرت امام (ره) می‌توان به تربیت مبلغان اسلامی و نامه ایشان به گورباچف‌اشاره کرد.»
کارشناس حوزه مقاومت با‌اشاره به برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی دعوت از میهمانان خارجی در طول دهه فجر می‌گوید: «این‌ها از دیگر اقداماتی است که توسط امام خمینی و امام خامنه‌ای در راستای اصل صدور انقلاب اسلامی صورت گرفته است.»
وی تصریح می‌کند: «جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا با پترودلارهای عربستان توانست یکسری جریان‌های تکفیری را در منطقه‌ایجاد کند تا جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار‌داده و تفکر انقلاب اسلامی را دگرگون کند اما نظام اسلامی مسیر خود را به درستی درقلب‌ها طی کرده و نقشه‌های آنان را خنثی کرد.»
سردار حسینی یادآور می‌شود: «طی یک دهه گذشته شاهد جنگ‌های نابرابر و فتنه افکنی‌های بیشماری در منطقه غرب آسیا بودیم که نظام سلطه تلاش کرد جریان‌های تروریستی را در منطقه هدایت کند و با استفاده از آن انقلاب اسلامی را به چالش بکشد تا اگر مردم دنیا خواستند با اسلام آشنایی پیدا کنند آن را از دریچه داعش ببینند اما با عنایت الهی و تلاش‌هایی که صورت گرفت، با حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق این جریان‌های تکفیری از بین رفتند.»
این کارشناس حوزه مقاومت تاکید می‌کند: «مقابله با نظام سلطه توانست جایگاه انقلاب را در دنیا رفیع کند، همچنین تعاملات عقلانی که جمهوری اسلامی ایران با دنیا داشت و پیشرفت‌هایی که با وجود فشارها و تحریم‌ها به دست آورد همگی منجر به قدرت چانه زنی انقلاب و سهولت صدور آن به دیگر کشورها گردید.»