kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴

آمریکا صحنه اعتراض به سیاست‌های ضد بشری کاخ سفید در تلاش برای تمدید تحریم‌های ایران

در حالی که سراسر آمریکا به صحنه اعتراضات گسترده علیه سیاست‌های ضد بشری و نژادپرستانه دولت تروریست این کشور شده است، مقامات کاخ سفید وقیحانه از ادامه تلاش‌های خود برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران می‌گویند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی اندیشکده امریکن اینترپرایزر درباره به پایان رسیدن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران با مطرح کردن ادعاهایی گفت: تهدید مداوم از جانب ایران همچنان پابرجا است. [ایران] برخی از تعهداتش در برجام [توافق هسته‌ای] را نقض کرده است. ما به کارزار خود ادامه داده‌ایم. آشکارترین عملکردی که مردم از ما می‌بینند، تحریم‌هایی است که اعمال می‌کنیم، اما این کارزار گسترده‌تر است.  وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: ما بسیار دوست داریم که تحریم تسلیحاتی ایران را با موافقت تمام اعضای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تمدید کنیم. اگر این اتفاق نیفتد، ما از توان دیپلماتیک‌مان استفاده خواهیم کرد تا مانعش شویم. این [موضوع] بسیار مهم است.
از سوی دیگر برایان هوک، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز از تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت خبر داد.
بر این اساس، وی گفت: واشنگتن در حال رایزنی با متحدان خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل است. ما خواستار حمایت جهانی از این اقدام هستیم. هوک مدعی شد: اگر ما نتوانیم تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت را در ماه اکتبر تمدید کنیم، به سراغ مکانیسم ماشه که در توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام پیش‌بینی شده است خواهیم رفت و تمامی تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران را بازخواهیم گردانید.
حمایت وزیر خارجه سابق انگلیس
 از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی
ادعاهای مقامات آمریکایی تا حدی مضحک و متناقض بوده که واکنش و اعتراض رسمی مقامات اکثر کشورهای عضو توافقنامه هسته‌ای را در پی داشته است. ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر رایزنی‌های دپیلماتیک برای متقاعد کردن کشورها در تمدید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران در حالی صورت گرفت که تنها «جرمی هانت»، وزیر خارجه سابق انگلیس از رویکرد آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران حمایت کرده است.
هانت که زمانی از توافق هسته‌ای برجام حمایت می‌کرد روز پنجشنبه به همراه «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در یک نشست مجازی در اندیشکده «هنری جکسون» درباره تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: «فکر می‌کنم نکته اصلی این است که هیچ‌کس نمی‌تواند اجازه دهد ایران بار دیگر به مرحله خریداری سلاح برگردد.» وی در ادامه گفت: «من کاملاً موافقم که ما باید راهی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پیدا کنیم.»  گفتنی است تحریم تسلیحاتی ایران که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ اعمال شده بود، در ۱۷ اکتبر سال جاری (۲۶ مهر) و در قالب بندهای توافق هسته‌ای، منقضی می‌شود اکنون به چالشی مهم برای دولت آمریکا مبدل شده است. این کشور نه‌ تنها با خروج از برجام قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده بلکه تلاش‌ها برای ممانعت از اجرای توافق توسط سایر طرف‌ها را نیز تشدید کرده است. این در حالی است که آمریکا با استمرار و تشدید تحریم‌های غیرقانونی خود در شرایط بحران همه‌گیری کرونا، خطوط قرمز تروریسم اقتصادی و تروریسم پزشکی را رد کرده و به مرز جنایت علیه بشریت رسیده است.