kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
دو کارشناس سیا اعتراف کردند

وضعیت آمریکا شبیه تحولات رژیم‌های در حال سقوط است

در حالی که شورش‌ها در آمریکا از 10 روز گذشته و حداقل 13 کشته و بیش از 10 هزار دستگیری داشته، تحلیلگران پیشین سیا این تحولات خشونت‌آمیز را با اتفاقات پیش از سقوط رژیم‌های از بین رفته مقایسه می‌کنند. این تحلیلگران می‌گویند، کارشان بررسی وضعیت رژیم‌هایی بوده که در شرف سقوط بوده‌اند.


 سرویس خارجی-

سه شنبه دو هفته پیش مصادف با 26 مِی (6 خرداد) بود که اعتراضات ضد نژادپرستیِ کم‌نظیر و شاید از برخی جهات بی‌نظیری در سراسر آمریکا آغاز شد. انگیزه این اعتراضات که کم‌کم تبدیل به شورشی فراگیر شد، قتلِ خشونت‌آمیز و وحشیانه یک شهروندِ سیاه‌پوستِ آمریکایی بنام «جورج فلوید» بود که زیر فشار پلیس سفیدپوستی که گلوی او را با زانوی خود فشار می‌داد جان داد، در حالی که دائم می‌گفت: «نمی‌تونم نفس بکشم، لطفاً...»
این اتقاق جلوی دوربین شهروندانی اتفاق افتاد که تصویر شهروند در حالِ مرگِ سیاهپوست و چهره خونسردِ پلیس سفیدپوست را ضبط می‌کردند؛ این تصاویر در کنار برخی مسائل دیگر مثل، بیکار شدن 40 میلیون آمریکایی بر اثر کرونا، نابرابری‌های اجتماعی و... خون مردم آمریکا را به جوش آورد و آمریکا را به آتش کشید. اعتراضاتی که به شورش تبدیل شد ابتدا از شهر «مینیاپولیس» --محل قتل این شهروندِ سیاه پوست-- شروع شد اما خیلی زود بیش از 140 شهر در سراسر آمریکا را درنوردید. خبر می‌رسد برخی از شهروندان آمریکا برای جلوگیری از غارت و سرقت خود دست به سلاح شده‌اند و تیم‌های حفاظت مسلح تشکیل داده‌اند.
رژیم در آستانه سقوط!
تحلیل‌ها درباره چرایی وقوع چنین شورش بی‌نظیری در آمریکا و اینکه، این تحولات به چه سرانجامی خواهد رسید شروع شده و در این میان خانم «گِیل هِلت» یکی از تحلیلگران پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سازمان سیا) که مسئول پیگیری تحولات چین و جنوب شرق آسیا بوده، درباره رویدادهای جاری در شهرهای مختلف آمریکا گفته: «این همان چیزی است که حکومت‌های خودکامه انجام می‌دهند.(اشاره به سرکوب‌های خونین) این آن چیزی است که در کشورها پیش از فروپاشی اتفاق می‌افتد. این موضوع من را به وحشت می‌اندازد.»
«مارک پولیمروپولوس» نیز که سال‌ها مسئول عملیات‌های سیا در اروپا و آسیا بوده با اشاره به برخوردهای خشونت‌بار نیروهای امنیتی با مردم در شهرهای مختلف آمریکا در حساب توئیتری خود نوشته: «این موضوع من را یاد آن‌چه سال‌ها در جهان سوم درباره آن گزارش کرده‌ام می‌اندازد. سران عراق و لیبی یعنی صدام و قذافی هم همین کار را می‌کردند».
حالا که 10 روز از این اعتراضات می‌گذرد، هر روز خشونت‌ها از دو طرف شدید‌تر می‌شود. تعداد قربانیان این اعتراضات (آمار رسمی) به حداقل ۱۳ تن رسیده است و تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن نیز بازداشت شده‌اند. در این بین تصاویر و گزارش‌هایی از رفتار غیرانسانی پلیس و گارد ملی آمریکا به سراسر عالم مخابره می‌شود؛ از باب نمونه می‌توان به این گزارش اشاره کرد: به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از پایگاه اینترنتی «ناو دیس»، پلیس آمریکا در شهر سینسیناتی با گرفتن داروی انسولین یک دختر نوجوان معترض از دادن دارو به این «دخترِ نوجوان» که او را بازداشت کرده بود، خودداری کرد تا اینکه وی دچار حمله عصبی شد!
اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا همچنان ادامه دارد به طوری که به علت فروکش نکردن آتش خشم مردم و بعد از تهدید رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر گسیل کردن نیروهای ارتش آمریکا برای خاتمه دادن به اعتراضات، هزار و ۶۰۰ نفر از نیروهای پنتاگون در خیابان‌های واشنگتن مستقر شدند.
البته به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا، ترامپ در مصاحبه با وبگاه «نیوزمکس» گفته: «تصور نمی‌کنم که نیازی به اعزام نیروهای ارتش به شهرهای آمریکا برای مقابله با معترضان وجود داشته باشد... استفاده از گارد ملی رایج و مرسوم است... این‌که آیا از این هم فراتر خواهیم رفت یا نه باید بگویم قطعا اگر نیاز
باشد، بله.»
انحلال اداره پلیس شهر مینیاپولیس
گستره اعتراضات در آمریکا به جایی رسیده که به گزارش آژانس خبری روسیِ «تس»، «جرمایا اِلیسون» عضو شورای شهر مینیاپولیس در صفحه توئیتر خود نوشت قرار است با انحلال اداره پلیس این شهر، اصلاحاتی در برخی وظایف و عملکردهای نهاد امنیتی مینیاپولیس انجام شود. قرار است برخی وظایف پلیس به مددکاران اجتماعی سپرده شود.
خشونت‌های گسترده و واکنش‌ها
واکنش‌ها علیه رفتار خشن پلیس، دولت، ساختار سیاسی و شخص رئیس‌جمهور آمریکا بسیار زیاد شده. به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، «جیمز کلایبرن»، نماینده دموکرات ایالت کارولینای جنوبی، در مجلس نمایندگان آمریکا، در گفت‌وگو با این شبکه، دونالد ترامپ را یکی از بدترین رؤسای جمهور آمریکا خواند.
«جیمز متیس»، وزیر دفاع پیشین آمریکا، نیز اعلام کرده که رئیس‌سابق وی (ترامپ) سعی در ایجاد اختلاف میان مردم آمریکا را دارد. او از «هرگونه تفکر برای تبدیل کردن شهرهای آمریکا به میدان جنگ» به شدت انتقاد کرد و از مردم کشورش خواست تا با آن مخالفت کنند.
البته این واکنش سیاستمداران، هر چند با تاخیر، مرزهای آمریکا را رد کرده است. به گزارش «رویترز»، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قتل جورج فلوید را، امری «بسیار بسیار وحشتناک» خواند اما بر خلاف مواضع این کشور در موارد مشابه، از شورشیان حمایتی نکرد و آنها را به آرامش دعوت کرد!
«جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا نیز، با بیان این‌که «نژادپرستی از جمله علیه سیاه‌پوستان یک واقعیت است»، اذعان کرد: «این مسئله افزون بر آمریکا، در کانادا نیز وجود دارد و افرادی هر روز مورد تبعیض سازمان یافته، تعصبات کور و نژادپرستی قرار می‌گیرند.» این اظهارات ترودو در حالی است که روز شنبه (۱۱ خرداد) به دنبال مرگ یک دختر سیاه پوست در شهر تورنتوی کانادا، هزاران نفر در این شهر علیه تبعیض نژادی تظاهرات کردند.
البته این واکنش سیاستمداران است، مردم بسیاری از نقاط جهان مدت‌هاست که در حمایت از اعتراضات مردم آمریکا به خیابان‌ها آمده‌اند؛ در نیوزیلند، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، ایرلند، آلمان، کانادا، هلند، دانمارک، یونان و... در برخی نقاط هم کار بالا گرفته؛ مثلاً در یونان سفارت آمریکا را به آتش کشیدند.
گفتنی است، اعتراضات به قتل جورج فلوید که خیلی زود تبدیل به شورشی علیه ساختار سیاسی-قضائی آمریکا شد در واقع بهانه بود برای ابراز سال‌ها نفرت که خودش زائیده نفرتی دیگر است؛ نفرت از حکمرانان که ناشی از سال‌ها سیاستِ نفرت‌آمیزِ تبعیضی است. گرچه می‌توان اوجِ این سیاست‌های تبعیض‌آمیز را در آمریکا دانست، اما می‌توان رد این نفرت را در نقاط دیگر غرب نیز جست‌وجو کرد.
چنان‌که به گزارش شبکه تلویزیونی BFMTV فرانسه، بعد از ظهر پنج‌شنبه فرانسوی‌ها، که گویا با مشاهده شورش‌های آمریکا دوباره یاد نژادپرستی ریشه‌دار در کشور خود افتاده‌اند، در اعتراض به خشونت‌های پلیس و برای درخواست عدالت درباره «آداما ترائوره»، سیاه‌پوست فرانسوی که «4 سال پیش» حین بازداشت در ژاندارمری فرانسه کشته شده بود، در خیابان‌های شهر لیل تظاهرات کردند.