kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
در پی پیشروی‌های انقلابیون یمن اتفاق افتاد

فرار نیروهای سعودی و مستشاران نظامی آمریکا از مأرب در یمن

یک خبرگزاری یمنی از تخلیه مقرهای نیروهای سعودی ائتلاف متجاوز و کارشناسان آمریکایی در مأرب یمن خبر داده و نوشته، دلیل این عقب‌نشینی، پیشروی‌های انقلابیون یمن است.





انصاراله یمن در چند هفته گذشته حملات خود را به استان مارب در نزدیکی صنعا بیشتر کرده و شکست‌های سختی نیز بر ائتلاف سعودی وارد کرده است. این مسئله باعث هراس آل‌سعود شده و آنها را وادار به فرار از مأرب کرده است.
حالا برخی رسانه‌های یمنی اعلام کرده‌اند، نیروهای سعودی و کارشناسان آمریکایی مراکز خود در «مأرب» واقع در شمال شرقی یمن را به صورت مخفیانه ترک کرده‌ است. بر اساس گزارش «عدن تایمز»، نیروهای سعودی و کارشناسان آمریکایی تجهیزات و مهمات خود را در این مراکز رها کرده‌اند تا نگاه‌ها به سمت رفتن آنها جلب نشود.
جرقه اولیه درگیری میان ارتش و کمیته مردمی یمن و نیروهای ائتلاف سعودی در جبهه‌های نهم، الجوف و مأرب از ماه گذشته زده شد که نیروهای ائتلاف سعودی بر خلاف آتش‌بسی که برقرار بود به سمت مواضع نیروهای صنعا در «جبل بیاض» پیشروی کردند و بخش‌های گسترده‌ای از آن را گرفتند تا به پایتخت حمله کنند، اما روز بعد، با پاتک شدید ارتش یمن و پیشروی گسترده آن روبه‌رو شدند. با رسیدن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به نزدیکی شهر مأرب و «حزم» مرکز استان الجوف، حزب «اصلاح» و دولت مستعفی یمن به ناچار به وساطت‌های محلی و منطقه‌ای روی آورده‌اند تا مانع پیشروی ارتش صنعا شود.
1700 بار نقض آتش بس
از سوی دیگر،ائتلاف سعودی به رغم ادعای آتش بس در یمن، طی یک هفته گذشته، صدها بار آتش‌بس ادعایی خود را نقض کرده است. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز جمعه طی چند توئیت اعلام کرده که ائتلاف مهاجم در چند جبهه طی هفته دست به تشدید حملات زده است: «نیروهای مهاجم سعودی-آمریکایی طی هفته گذشته بیش از ۲۰ بار دست به حملات تهاجمی در جبهه‌های مأرب، جوف، تعز، ضالع و بیضاء زده‌‌اند و ۲۸۶ بار در استان‌های مأرب، صنعا، صعده و حجه حمله هوایی انجام داده‌اند».
سخنگوی نیروهای مسلح یمن این را هم گفته که، ائتلاف متجاوز سعودی از نهم آوریل (۲۱ فروردین) تا به امروز، ۱۲۰ حمله نظامی و عملیات نفوذ و ۱۵۸۶ حمله هوایی در یمن انجام داده است. آل‌سعود 18 فروردین مدعی شده بود، در راستای آنچه که کمک به تلاش‌های مقابله با کرونا در یمن خوانده می‌شود، حملات هوایی و زمینی خود در این کشور را متوقف کرده است؛ ادعایی که تنها با هدف منحرف کردن افکار عمومی در منطقه و جهان مطرح شد.