kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
موسوی در واکنش به اظهارات گستاخانه برایان هوک:

آمریکا یا شکست را بپذیرد یا به انزوا و تحقیر بیشتر خود ادامه دهد

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به هوک گفت: این شمایید که باید دست به انتخاب بزنید؛ یا شکست را بپذیرید و راه احترام به ملت ایران را در پیش گیرید، یا همچنان به تحقیر، منفور بودن و انزوای بیشتر خود ادامه دهید.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در صفحه توئیترش و در واکنش به اظهارات اخیر برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که گفته بود ایران دو راه بیشتر ندارد، تصریح کرد: «فشار حداکثری شما را با مقاومت حداکثری، اراده پولادین و تکیه بر توانمندی‌های داخلی درهم می‌شکنیم.»
موسوی خطاب به هوک عنوان کرد: «این شمایید که باید دست به انتخاب بزنید: یا شکست را بپذیرید و راه احترام به ملت ایران را در پیش گیرید یا همچنان به تحقیر، منفور بودن و انزوای بیشتر خود ادامه دهید.»
به گزارش فارس، برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، پنجشنبه هفته گذشته با ادعای اینکه ایران با برنامه هسته‌ای خود مشغول «اخاذی و باج‌گیری» از جهان است، مدعی شد: «تهدیدات رژیم ایران برای مرعوب کردن کشورهای دیگر طراحی شده تا رفتار اغلب خشن ایران را در ازای چیزی بدتر، بپذیرند... کارزار فشار حداکثری رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ به روش‌های بی‌سابقه‌ای ایران را مهار و با آن مقابله کرده است... ما شبکه مالی آنها را مختل کرده‌ایم».
رئیس‌ گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «به دلیل فشارهای ما، سران ایران باید تصمیم بگیرند، یا مذاکره کنند یا فروپاشی اقتصادی را مدیریت نمایند...ایالات متحده به استراتژی موفق فشار حداکثری اقتصادی و انزوای دیپلماتیک [علیه ایران] ادامه می‌دهد.»
تقلای آمریکا برای فتودیپلماسی
تحلیلگران غربی به دفعات تاکید کرده‌اند که هدف اصلی ترامپ از مذاکره با ایران، صرفا «فتودیپلماسی» (مذاکره نمایشی جلوی دوربین‌ها برای اثبات تسلیم شدن طرف مقابل) است.
مذاکره از نگاه دولت مستکبر و غارتگر آمریکا، به هیچ عنوان معنای معامله نمی‌دهد. بلکه هدف اصلی آمریکا از مذاکره، ستاندن مولفه‌های قدرت طرف مقابل با ابزار مذاکره است. بر همین اساس یک روز هسته‌ای را بهانه قرار می‌دهند و روز دیگر توان موشکی و قدرت منطقه‌ای را.  ناتوانی دولت آمریکا در مقابله با ویروس کرونا در کنار مشکلات عدیده در این کشور از جمله اعتراضات اخیر به قتل یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا، ایالات متحده را در وضعیت ویژه‌ای قرار داده است.
حالا دولت آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر این استیصال و ناتوانی، با ژستی مضحک، مدعی شده است که ایران در وضعیت ویژه قرار دارد.
این در حالی است که رکوردزنی ایران در مقابله با ویروس کرونا در کنار اتفاقات مهمی از جمله ارسال نفتکش‌های ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا و پرتاب اولین ماهواره نظامی به فضا و موارد مشابه دیگر، ایران را در موضع برتر قرار داده است.