kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۳۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
تظاهرات علیه پلیس قاتل در آمریکا سرکوب شد

«نمی‌توانم نفس بکشم»آخرین جمله سیاه پوست مقتول در غرب وحشی

هزاران آمریکایی در اعتراض به قتل فجیع یک سیاه پوست توسط پلیس نژادپرست این کشور در ایالت «مینه سوتای» این کشور به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند.معترضان خواستار محاکمه پلیس قاتل شدند.




همین هفته گذشته بود که دولت آمریکا نیروی انتظامی ایران و وزیر کشورمان را به خاطر آنچه که نقض خقوق بشر خوانده، تحریم کرده است. این تحریم‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت و ساختار سیاسی حاکم بر آمریکا همه معیارهای اخلاقی و انسانی را زیر پا گذاشته و هر روز به خاطر جنایات و مداخلاتی که در خارج از مرزهای این کشور می‌کنند و یا نقض فاحش حقوق انسان‌ها در داخل آمریکا، خبر ساز می‌شوند.
اکنون دیگر همه می‌دانند که جان سیاهان در آمریکا ارزشی ندارد و هر چند روز یک بار سیاه پوستی در این کشور توسط پلیس نژادپرست یا سفید پوستان خودبرتر پندار کشته می‌شوند بدون آنکه با واکنش جدی دولت آمریکا مواجه شوند. کشتار هدفمند سیاهان توسط پلیس‌های قاتل طی چند سال گذشته به قدری بالا گرفته که جنبشی در آمریکا تحت عنوان «جان سیاهان ارزش دارد» شکل گرفت و اعتراضات گسترده‌ای نیز در سراسر این کشور به دنبال داشت. در جدید‌ترین مورد پلیس نژادپرست آمریکا بار دیگر جنایت جدیدی را رقم زد و جان تازه‌ای به جنبش ضد نژادپرستی « جان سیاهان اهمیت دارد» در این کشور داد. اقدام بیرحمانه پلیس «مینیاپولیس» در ایالت «مینه سوتای» آمریکا که منجر به کشته شدن یک مرد سیاهپوست شد، اعتراضات وسیعی را در این ایالت به راه‌انداخت و هزاران نفر از مردم خشمگین مینیاپولیس در اعتراض به این جنایت به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند.
در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی توسط یک رهگذر منتشر شده است می‌بینیم که مامور پلیس مینیاپولیس روی «جرج فلوید» 40 ساله شهروند بی‌دفاع سیاه پوست خم شده و زانویش را برگلوی وی گذاشته است. « فلوید» بارها از مامور پلیس می‌خواهد که زانوی خود را بردارد و فریاد می‌زند که «نمی‌توانم نفس بکشم» و التماس می‌کند او را نکشند.
اما مامور پلیس ادامه می‌دهد و سه همکار دیگر وی تنها نظاره گر ماجرا هستند. یکی از رهگذران فریاد می‌زند:‌‌ «رهایش کن، حداقل اجازه بده نفس بکشد.»‌ سرانجام مرد
سیاه‌پوست از حال می‌رود.بنابر ادعای پلیس، این مرد که مشکلات پزشکی داشت بعد از انتقال به بیمارستان «هنپین کانتی» با خودروی امدادی جان خود را از دست داد پلیس فدرال این کشور و پلیس این شهر مدعی انجام تحقیقات لازم درباره یافتن علت دقیق مرگ این مرد
رنگین‌پوست شدند.
بنا بر گزارش یورونیوز این اولین بار نیست که خشونت پلیس آمریکا علیه سفیدپوستان در ملا عام جان یک نفر را می‌گیرد.«اریک گارنر»، شهروند نیویورکی در سال ۲۰۱۴ به شکلی مشابه در پی خشونت پلیس سفیدپوست، توان نفس کشیدن را از دست داد و جان باخت.در آن سال مامور پلیسی که گارنر را به قتل رسانده بود پس از تشکیل دادگاه بی‌گناه شناخته شد و همزمانی این اتفاق با مرگ سیاه پوستی دیگر در شهر فرگوسن باعث بروز هفته‌ها ناآرامی و اعتراض در آمریکا شد.
اما این بار با شدت گرفتن اعتراضات و از ترس واکنش‌های گسترده مردمی چهار افسر پلیس مینیاپولیس دخیل در این جنایت از کار اخراج شدند و این در حالی است که معترضان و خانواده فرد قربانی خواستار محاکمه پلیس‌های قاتل شده‌اند.
معترضان دیروز با حضور در خیابان‌های اصلی شهر مینیاپولیس ضمن مسدود کردن برخی خیابان‌های فرعی و حمله به خودروهای پلیس‌، آخرین گفته‌های فلوید که گفته بود
«نمی توانم نفس بکشم» را فریاد می‌زدند و خواستار زندانی شدن پلیس قاتل شدند. آنها با حرکت به سوی مقر اصلی پلیس انزجار خود را از اقدامات وحشیانه پلیس این شهر ابراز کردند.در برخی از خیابان‌های این شهر مواجهه معترضان با پلیس به خشونت کشیده شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک آور، گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک‌های صوتی متوسل شد. معترضان نیز برای دفاع از خود به پرتاب اجسام به سوی پلیس روی آوردند.. علاوه‌بر شهروندان عادی، گروه‌ها و برخی اصناف نیز در این تظاهرات شرکت کرده و خواستار پاسخ محکم به جنایات برخی از پلیس‌های آمریکا شدند. در همین حال، «جیکوب فری»، شهردار مینیاپولیس دیروز از خانواده فلوید عذرخواهی کرد و گفت: « سیاهپوست بودن در ایالات متحده به معنای حکم مرگ نیست. او نباید می‌مُرد. دیدیم یک افسر پلیس به مدت ۵ دقیقه روی گردن این مرد زانو زده و به آن فشار می‌آورد. به مدت ۵ دقیقه این افسر پلیس از پایبندی به ابتدایی‌ترین مفهوم انسانی ناکام ماند».
 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صحفه توئیتر خود در واکنش به این جنایت نژادپرستانه نوشت: « پس از شش سال التماس‌های اریک گارنر که عاجزانه می‌گفت‌ «نمی توانم نفس بکشم»، این بار یک سیاه پوست دیگر به دلیل بازداشت غیرانسانی و ظالمانه فوت کرد. به نظر می‌رسد خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و همانند همیشه پاسخ به درخواست‌ها برای اجرای عدالت، استفاده بیشتر از زور است.»