kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
منتخبان از بایسته‌های مجلس انقلابی می‌گویند

از شفافیت تا معیشت مردم/ دغدغه های منتخبان ملت در مجلس

مجلس یازدهم کار خود را در شرایطی آغاز می‌کند که انتقادات فراوانی به عملکرد مجلس دهم با اکثریت اصلاح‌طلب و حامیان دولت مطرح است؛ در چنین شرایطی مجلس جدید با ‌ترکیب نمایندگان با تجربه و جوانان نشاط و تجربه را با هم به کار گرفته تا دغدغه‌های مردم را از شفافیت تا معیشت برطرف کند.




محمدباقر قالیباف در نشست «هم‌افزایی برای تشکیل مجلس قوی، کارآمد و انقلابی» که دیروز در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد، گفت: «برای تحول در کشور باید تحول را از درون مجلس آغاز کرد و ایجاد تحول در مجلس، کار یک فرد، گروه یا فراکسیون نیست و نیازمند آن است که همه نمایندگان در این راستا فعالیت کنند.
قالیباف با‌ اشاره به اینکه تحول مجلس مستلزم آن است که به اسناد بالادستی توجه ویژه شود، تصریح کرد: برای ایجاد تحول در مجلس، باید قانون اساسی و همچنین سیاست‌های کلان قانونگذاری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مورد توجه قرار گیرد.
حقوق ملت قابل معامله نیست
قالیباف با بیان اینکه برای تحول در مجلس، باید رویکرد مردم‌سازی مورد توجه قرار گیرد، افزود: این رویکرد به این معناست که هر کاری که در کشور انجام می‌شود، حضور مردم هم در آن مورد توجه قرار گیرد.
منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گام بعدی برای تحول در مجلس، شفاف‌سازی است، گفت: نمایندگان باید در همه امور به‌ویژه در اموری که برای مردم تصمیم می‌گیرند، کاملاًً شفاف عمل کنند و قطعاً این مسئله در مجلس یازدهم مورد توجه قرار می‌گیرد و باید فرآیندهای کارآمدسازی و هوشمندسازی در همه تصمیمات مجلس نمایان باشد.
قالیباف گفت: ارتقای کیفیت نظارت و قانونگذاری از جمله اولویت‌هایی است که در مجلس یازدهم و در جهت ایجاد تحول در مجلس مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین برخی از نمایندگان در ارتباط خود با دستگاه‌های اجرایی، مشکلاتی دارند که باید این مشکلات مرتفع شود.
منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه با‌ اشاره به اینکه حقوق ملت تحت هیچ شرایطی قابل معامله نیست، اظهار داشت: ما باید در تصویب قوانین به‌گونه‌ای عمل کنیم که دو قوای دیگر هم بتوانند مشکلات کشور را مرتفع کنند، البته در این زمینه تحت هیچ شرایطی نباید از منافع کشور بگذریم.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: ما باید یک مجلس کم حاشیه، پرکار و کارآمد داشته باشیم تا بتوانیم مسائل مردم را حل و فصل کنیم و باید در این چهار سال منسجم و جهادی عمل کنیم.
رسیدن به موفقیت در سایه برادری
حمیدرضا حاجی بابایی منتخب مردم همدان و کاندیدای ریاست مجلس یازدهم در نشست هم‌اندیشی «مجلس‌تراز انقلاب اسلامی» که دیروز در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین برگزار شد گفت: قرار بر این بود که کاری را انجام دهیم چرا که حال مردم به دلیل عملکرد قوای سه ‌گانه خوب نیست، اما حال نظام به دلیل حرکت عظیم مردم در شهادت سردار سلیمانی خوب است، حال دولت و قوه قضائیه به دلیل مجلس، خوب نیست، به شدت از وضعیت اقتصادی ناراضی هستیم و اقتصاد لیبرال است که فاصله طبقاتی را به اینجا رسانده است.
حاجی‌بابایی افزود: خانواده‌ای ٥ تا شهید داده است اما در خانواده دیگر همگی خارج از کشور هستند یکی هم در اینجا مسئول است. همه فریاد جلوگیری از فساد را می‌زنیم اما سر بزنگاه به آن کمک می‌کنیم، مردم هر وقت از سنگری به سنگر دیگری می‌روند، گرفتار و پشیمان می‌شوند، بزرگ‌ترین مشکل کشور خواص هستند.
وی اضافه کرد: مردم ٢ اسفند در حالی که کرونا کولاک می‌کرد و تحریم نفس مردم را گرفته بود، پای صندوق رأی آمدند.
حاجی بابایی درخصوص رسالت مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس به موفقیت محکوم است همه ما محکوم به موفقیت هستیم و باید کمک کنیم در سایه برادری به موفقیت برسیم، گام دوم اخلاق‌مدار است،گام دوم می‌گوید مهم ترین عنصر عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و جوان‌گرایی است، مجلس یازدهم باید با بقیه مجالس فرق کند، این مجلس در صورتی موفق است که نمایندگان کل کشور در آن دخیل باشند و شایسته‌سالاری کنند و از تمام مردم در این مجلس حضور داشته باشند.
تعامل با نمایندگان
مجتبی رضاخواه منتخب تهران در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره ویژگی‌های رئیس مجلس گفت: مهم‌ترین ویژگی رئیس مجلس کارآمدی اوست. از آنجا که اکثر قوانین تصویبی در مجلس مربوط به حوزه اجرایی بوده و همچنین در حوزه نظارتی نیز شان نظارتی مجلس به کارهای اجرایی بازمی‌گردد. بنابراین در صورتی که رئیس مجلس چهره‌ای با سابقه اجرایی مشخص باشد، کلیت مجلس قادر خواهد بود که قدم‌های سازنده‌ای در مسیر رفع مشکلات کشور بردارد.
وی افزود: از آنجا که رئیس مجلس قرار نیست به جای تمامی نمایندگان خانه ملت تصمیم بگیرد، یکی از ویژگی‌های اصلی رئیس مجلس باید قدرت تعامل بالا با دیگر نمایندگان باشد. هر یک از نمایندگانی که موفق به ورود به مجلس شده‌اند، به هر حال دغدغه‌های بخصوصی برای توسعه  زیرساخت‌های  حوزه انتخابیه خود دارند. همین مسئله موجب می‌شود نگاه ملی مجلس برای توسعه مناطق از اهمیت بالایی برخوردار باشد و این مسئله میسر نمی‌شود مگر اینکه رئیس مجلس نگاه فراحوزه‌ای و ملی به مسائل و مشکلات کشور داشته باشد.
رضاخواه تصریح کرد: سابقه‌ اشخاصی که برای ریاست مجلس کاندیدا شده‌اند، مشخص است و بدون شک  چهره‌ای که در دوران مدیریت خود کارآمدی قابل قبول داشته است، صلاحیت ریاست مجلس را دارا خواهد بود.
چهره ملی
الهام آزاد منتخب مردم نائین در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص شاخصه‌های رئیس مجلس یازدهم، اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های رئیس مجلس مدیریت توانمند است که با این شرایط ما می‌توانیم مجلسی متفاوت داشته باشیم. مجلس یازدهم که اولین مجلس در گام دوم انقلاب است باید یک مجلس متفاوت، مقتدر و قوی باشد.
منتخب مردم نائین در مجلس یازدهم ادامه داد: این شرایط به‌وجود نمی‌آید مگر اینکه ما شرایطی را فراهم کنیم و این شرایط مستلزم این است که ریاست مجلس یک فرد مدیر و توانمند باشد کسی که در واقع توانسته باشد هر جایی که وارد شده باشد را متحول ساخته و تأثیرگذار عمل کرده باشد. در گزینه‌هایی که هم اکنون در مجلس وجود دارد چنین شخصیتی وجود دارد و با توجه به اینکه مجلس ریاست شورای اسلامی در رأس امور است یک چهره ملی می‌خواهد و ان‌شاءالله در آینده نزدیک انتخاب می‌شود.
اصلاح ساختار مجلس
سید امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی ‌منتخب مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: سفارش حضرت امیرالمومنین امام علی(ع) به مسئولین این است که «و ان عملک لیس لک بطعمه و لکنه فی عنقک امانه» همانا پست و مقام برای تو وسیله آب و نان نبوده، بلکه امانتی بر گردن تو است.
وی با بیان اینکه از دو زاویه می‌توان ریاست مجلس آینده  را  تحلیل کرد، افزود: ریاست مجلس به معنای ریاست بر قوه نیست بلکه به معنای ریاست و مدیریت جلسات قوه است. در بسیاری از کشورها رئیس مجلس را سخنگوی مجلس می‌نامند؛ لذا ریاست مجلس حق ندارد به جای نمایندگان تصمیم بگیرد و اختیارات رئیس مجلس باید کنترل و محدود شود.
این منتخب مجلس یازدهم همچنین عنوان کرد: به‌جای حرف زدن از اسامی ‌از این حرف بزنیم که هر فردی رئیس مجلس می‌شود باید این تعهدات را بدهد که شفاف‌سازی هزینه‌های اجرایی مجلس، قراردادها، ساخت و سازها و غیره انجام می‌شود. شفاف‌سازی رویه‌های تقنینی در مجلس مثل شفافیت آراء؛ شفاف شدن هدایا؛ شفاف شدن میهمانان کمیسیون‌ها؛ شفاف‌سازی توصیه‌نامه‌ها و غیره؛ لذا رئیس مجلس باید از توان و نفوذ خود برای اصلاح مجلس حداکثر استفاده‌ را داشته باشد.
تفکر فسادستیز
زهره الهیان منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در تشریح ویژگی‌های ریاست مجلس اظهار داشت: «مجلس یازدهم پس از گام دوم و چهل سالگی انقلاب اسلامی به‌عنوان نخستین مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌گردد. مجلسی متشکل از نیروهای انقلابی، جوان و متخصص که به ریاستی جهادی و انقلابی ‌نیاز دارد تا مجلسی را که از جایگاه اصلی خود خارج شده بود، به جایگاه اصلی و پر اقتدار خود بازگرداند.»
زهره الهیان، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم عنوان کرد: «مجلس یازدهم، نخستین مجلسی است که پس از گام دوم و در چهل سالگی انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد بنابراین اهمیت بسیاری در مسیر پیش‌برد اهداف نظام و همچنین هموار کردن مسیر به سوی تمدن نوین اسلامی دارد.»
الهیان همچنین خاطرنشان کرد: «به تعبیر امام خمینی(ره) مجلس شورای اسلامی می‌بایست در رأس امور باشد متأسفانه مجلس دهم، جایگاه و اقتدار اصلی را دارا نبود و رأس امور آن با نزول همراه بود. مجلس، باید به رأس امور و جایگاه با اقتدار خود بازگردد. لازمه بازگشت مجلس به جایگاه اصلی خود، انتخاب ریاستی با رویکردی انقلابی و تفکری جهادی است. همچنین فردی باید در رأس امور مجلس یازدهم قرار گیرد که تفکری فسادستیز داشته باشد و برای مبارزه با فساد تلاش کند تا دست مفسدین اقتصادی از منابع مردم کوتاه شود.»
رفع ایرادات طرح تحول سلامت
مهرداد ویس‌کرمی ‌منتخب مردم خرم‌آباد در مجلس یازدهم درباره اولویت‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آتی گفت: طرح تحول سلامت از جمله موضوعاتی است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم باید درصدد رفع ایرادات متعدد آن باشد. این طرح بار مالی بسیار زیادی را متحمل دولت و کشور کرده است. در جریان طرح تحول سلامت تعرفه‌های خدمات درمانی  به طور غیرطبیعی  افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: یک طرح خوب و کارآمد طرحی است که در بلندمدت پایدار و بدون اثرات سوء باشد. متأسفانه تزریق پول به طرح تحول سلامت با هدف پیروزی در دور دوم انتخاب ریاست جمهوری بود و ریخت‌وپاش‌های زیادی به واسطه  طرح مذکور انجام شد؛ سیستم درمان کشور هم به واسطه طرح تحول سلامت درمان محور شد.
منتخب مردم خرم‌آباد در مجلس یازدهم با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود، گفت: پرونده الکترونیک سلامت مزایای فراوانی برای کشور دارد. کاهش خطای پزشکی، افزایش نظارت دارویی، صرفه‌جویی در مصرف دارو و کاهش هزینه‌های درمان از جمله مهم‌ترین آن هستند. پیگیری این موضوع ضرورتی راهبردی است که در مجلس یازدهم پیگیری خواهد شد.
تلاش مجلس یازدهم برای رفاه جامعه
فریدون عباسی، منتخب مردم کازرون و کوه‌چنار با‌ اشاره به اولویت‌های مجلس یازدهم تأکید کرد: از آنجایی که مجلس یازدهم، اولین مجلس گام دوم انقلاب اسلامی به‌حساب می‌آید، بنابر این گام اولِ به گام دوم را نباید لرزان برداشت. جمهوری اسلامی ایران قوی شده و در بسیاری از حوزه‌ها حرفی برای گفتن دارد، هدف ما طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، «ایجاد تمدن نوین اسلامی است»، برای رسیدن به این تمدن، از مسیر دولت اسلامی گذر خواهیم کرد و برای ایجاد مقدمات دولت اسلامی مردم باید رفاه داشته باشند، فرهنگ قابل ارائه به ملت‌های دیگر داشته باشیم در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، علمی ‌و... صاحب نظر باشیم،‌ تربیت نظریه‌پردازهای علوم متفاوت و تألیف کتاب‌هایی که بتوان به‌عنوان منبع در دیگر جوامع معرفی کرد، عمران نیز یکی از مظاهر تمدن اسلامی است البته نباید فقط عمرانی فکر کنیم چرا که ما را از دیگر ابعاد پیشرفت باز می‌دارد.
عباسی تصریح کرد: مجلسی می‌تواند به امورات کشور رسیدگی کند اما باید در ابتدا امورات خودش را بررسی کرده باشد، در وهله اول باید رانت‌های موجود در مجلس و تعارض منافع برای شخص نماینده شناسایی شود و نواقص قوانین و مقررات بر طرف گردد، سازوکارهای جدیدی برای رابطه متخصصین جوان و پر انرژی خارج از مجلس با کمیسیون‌ها در نظر گرفته شود، ایرادات خاک خورده از مجالس قبلی شناسایی و در اسرع وقت نسبت به برطرف ساختن آنها اقدام شود این موارد از اولین گام‌هایی است که مجلس یازدهم بایستی در پی آن باشد.
منتخب مردم کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولویت اساسی همه نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی نه تنها مجلس، رسیدگی جدی به موضوع اقتصاد و معیشت مردم است، رئیس قوه قضائیه با ورود به موقع و دقیق به مسئله‌های فسادها و سلطان‌ها امیدواری و اعتماد خوبی را به جامعه برگرداندند که البته با نقش تکمیلی مجلس نسبت به این مهم اقدامات بهتری صورت می‌گیرد.