kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
گروه‌ها و کاربران عراقی خواستار شدند

محاکمه سران سعودی به اتهام کشتار و ویرانی در عراق

گروه های سیاسی و کاربران عراقی از دولت جدید این کشور خواستند، علیه ریاض به خاطر جنایاتی که در حق مردم عراق مرتکب شده است، به نهادهای بین المللی شکایت کند.




در‌خواست کاربران عراقی و گروه های سیاسی این کشور از دولت جدید برای محاکمه سران رژیم سعودی به خاطر جنایاتی که طی سال های گذشته در عراق مرتکب شده اند، در حال افزایش است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «فاضل جابر» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف «فتح» ، دیروز از دولت «مصطفی کاظمی» خواست تا علیه عربستان سعودی و کلیه کشورهایی که شهروندان آنها در تخریب عراق مشارکت داشته اند، به شورای امنیت شکایت کند.
وی تصریح کرد: عراق دارای صدها سند و مدرک است که نشانگر محکومیت عربستان سعودی و شمار زیادی از کشورهایی است که اتباع آنها در کنار داعش، صدها میلیارد دلار به عراق خسارت وارده کرده‌اند.
قبلا نیز«حسن سالم» نماینده پارلمان و عضو فراکسیون «صادقون» تأکید کرده بود که باید رژیم سعودی، مجرم شناخته شود، زیرا مسئولان آل سعود، تأمین مالی تروریسم در عراق و منطقه را بر عهده دارند.
وی نیز از نخست وزیر عراق خواست موضع قاطعی در قبال عربستان سعودی اتخاذ کند.   جمعه پیش یک فایل صوتی منسوب به «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان، در گفت‌و‌گو با «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی، منتشر شد که در آن، بن علوی به قذافی می‌گوید مقامات سعودی به اطلاع او رسانده‌اند که 4000  شبه نظامی سعودی در عراق فعالیت دارند.
این فایل صوتی که به نظر می‌رسد مربوط به سال ۲۰۰۴ باشد، خشم بسیاری از شخصیت‌های عراقی را موجب شده است.
«سعد الکعبی» تحلیلگر عراقی، در واکنش به این فایل صوتی گفت که دولت بغداد باید از ریاض به شورای امنیت شکایت کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ابو علی العسکری» سخنگوی نظامی و مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق، هم در کانال تلگرامی خود نوشت که باید خواب را از چشمان حاکمان سعودی ربود.
او در این متن تاکید کرد: جز با کشاندن عملیات جهادی به خاک داخل عربستان سعودی و حرام کردن خواب بر چشمان آنها، نمی‌توان از شر آل سعود و بازمانده‌های این شجره خبیثه، رهایی یافت.
علاوه بر گروه های سیاسی ، شمار زیادی از کار‌بران عراقی نیز خواستار محاکمه سران آل سعود به خاطر جنایات شان در عراق، شدند.