kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
تطبیق عوامل پیروزی‌های دفاع مقدس بر موانع و مشکلات جاری کشور- بخش پایانی

فتح خرمشهرهای آینده با یک دولت جوان حزب‌اللهی




رضا الماسی
جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بر دوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ به عکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است. (1) اگر چنانچه ان‌شاءالله شما جوان‌ها... زمینه را برای روی کار آوردن یک دولت جوان و حزب‌اللهی آماده کنید، بنده معتقدم که بسیاری از این نگرانی‌های شما و دغدغه‌های شما و غصّه‌های شما پایان خواهد پذیرفت.(2)... دولت جوان، [یعنی] یک دولت سرِ  پا و بانشاط و آماده‌ای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کار افتاده نباشد.(3) [رهبر معظم انقلاب- (1) سوم خرداد 95. (2) یکم خرداد 98. (3) 28/2/99]
دفاع مقدس 8 ساله با کمترین امکانات را چه عواملی رقم زد؟ ما که امکانات مادی‌مان به مراتب ضعیف‌تر از جبهه جهانی مقابل‌مان بود. اصلی‌ترین عامل پیروزی را که همه مردم در تجربه دفاع مقدس به وضوح مشاهده کردند، عامل معنوی بود و ثابت کرد اگر ما به وظایف‌مان عمل کنیم خدا تنهایمان نخواهد گذاشت. اگر به دنبال خشنودي او باشيم، قطعا ما را ياري خواهد داد. خدا همان خدايي است که در جنگ بدر تعداد اندک مسلمانان را بر تعداد زياد مشرکان برتري داد، و همان خدايي است که در 8 سال دفاع مقدس، نصرت‌هاي او را به چشم ديديم. بايد باور داشته باشيم خدای جبهه، خدای بازار و اقتصاد و سیاست هم هست و همان کسی که مؤمنان با دست خالی را در برابر دنيا، پيروز کرد، امروز هم می‌تواند در عرصه‌های دیگر کمک کند اما به شرطی که ایمان ما هم همان ایمان باشد.
خرمشهرهای پیش رو
حجت‌الاسلام و المسلمین علی ثقفی، رئیس ‌بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «حضرت آقا در دیدار سوم خرداد سال 95 برای پاسخ به جوان‌هایی که آن روزها را ندیده‌اند و سؤال می‌کنند که وظیفه امروز ما چیست و خرمشهر ما کجاست، از واقعه تاریخی آزادسازی خرمشهر استفاده کردند و مسائل امروز کشور را به خرمشهرهای آینده تشبیه و تاکید داشتند که این حوزه‌ها هم باید فتح بشود. این مناطقی که مورد‌ اشاره ایشان است با خرمشهر دوران جنگ متفاوت است. خرمشهرهای آینده دیگر سرزمین جغرافیایی نیست. لذا با جنگ نظامی این مناطق آزاد نمی‌شود. در حقیقت ‌اشاره آقا به مناطقی از انقلاب است که این مناطق در اختیار انقلاب اسلامی نیست. به فرموده رهبری اگر این مناطق آزاد بشوند، آبادانی و پیشرفت را در کشور به دنبال خواهد داشت. این مسائل، افرادی که با منظومه فکری رهبر معظم انقلاب آشنا هستند و از واقعیات 41 سال گذشته آگاهی دارند را به این نکته می‌رساند که امروز، انقلاب اسلامی با اهدافی که در پیش دارد، بعضی ابزار و قدرت‌های لازم برای رسیدن به آن اهداف را در اختیار ندارد. مثلاً در عرصه اقتصاد ما دو مشکل اساسی داریم، یک مشکل اساسی این است که نرم افزارها و الگوهای اسلامی در اجزای نظام اقتصادی انقلاب آن طور که اقتضا می‌کند طراحی نشده و مهم‌تر و موثرتر از این، کسانی که قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای اقتصاد را در این سال‌ها در اختیار داشته‌اند، آن‌ها به دنبال تحقق چنین الگویی نبوده‌اند. الان هم که آن الگوی اقتصاد اسلامی که در قالب الگوی اقتصاد مقاومتی مطرح است، باز هم می‌بینیم که در برابر آن مقاومت می‌شود و در اجرای آن میان مسئولان ناتوانی دیده می‌شود. خلاصه اینکه محدوده مدیریت اقتصادی و تصمیم‌گیری در این حوزه، در اختیار تفکر انقلابی نیست. این یکی از همان خرمشهرهایی است که باید فتح بشود. باید این امکانات، اهرم‌های تصمیم‌گیری و جایگاه‌های مدیریتی در اختیار انقلاب قرار بگیرد. این یعنی فتح خرمشهر امروز و آتی.»
او یکی دیگر از این عرصه‌ها را عرصه فرهنگ دانسته و تاکید می‌کند: «از سال‌های پس از جنگ تحمیلی تا امروز، ما مشاهده می‌کنیم که فرهنگ به شدت مورد هجوم دشمنان است. دشمنیِ دشمن طبیعی است اما در عرصه انقلاب انتظار می‌رود مجموعه دستگاه‌های مختلفی که در این حوزه مسئولیت دارند در مقابل این هجوم کاری بکنند. روزهای ابتدایی پس از جنگ، ابزار و وسایل هجوم محدودتر بود اما امروز بسیار گسترده‌تر، متنوع‌تر و موثرتر شده است. شما ببینید در این عرصه و در بعضی از بخش‌ها مثل فضای مجازی ما چقدر بی‌دفاع هستیم. چرا ما در این فضا این‌قدر ضربه می‌خوریم؟ علت این ضربه‌پذیری این است که آن دستگاه‌هایی که باید در اختیار انقلاب باشد، قدرت تصمیم‌گیری که باید بر اساس چارچوب‌های انقلاب برای این فضا تصمیم بگیرد، در اختیار تفکر انقلاب نیست. البته نمی‌گوییم همه کسانی که در طول این سال‌ها در عرصه فرهنگی بر سر کار بوده‌اند دشمن هستند. خیر، این‌ها خودی هستند اما در عین حال کسانی هم نیستند که ما بتوانیم به خودمان بقبولانیم که دنبال تحقق اهداف انقلاب در عرصه فرهنگ بوده‌اند. پس اینجا هم می‌بینیم که منطقه فرهنگ در اختیار انقلاب نیست تا بتواند اعمال قدرت و مدیریت کند. لذا این عرصه هم جزء خرمشهرهایی است که به یک معنا در ‌اشغال غیرانقلابیون است و در اختیار انقلاب نیست که بتواند اعمال مدیریت کند.»
حجت‌الاسلام ثقفی عرصه سیاست خارجی را نیز منطقه دیگری که در ‌اشغال غیرانقلابیون قرار دارد معرفی کرده و تصریح می‌کند:«در این عرصه ما باید عزت انقلابی‌مان را حفظ کنیم و نباید به اسم مصلحت، به سمت سازش، کرنش و کوتاه آمدن در برابر دشمن برویم. اما در طول این سال‌ها ملاحظه می‌شود که متاسفانه این اتفاق افتاده است. ما اگر یک سیاست خارجی همگام با انقلاب داشتیم در عرصه بین‌الملل بسیار قوی‌تر وارد می‌شدیم. در این صورت هم این تحریم‌ها متوجه ما نمی‌شد، هم قدرت نیروهای مقاومت در منطقه خیلی بیشتر از وضع کنونی بود. در مسئله بیداری اسلامی اگر دستگاه‌های حکومتی ما با تفکر انقلاب که نمادش در حضرت آقا متجلی بوده و هست، همراه می‌شدند، خیلی بیشتر می‌توانستیم به مسلمانان مبارز دیگر کشورها کمک کنیم. لذا در عرصه سیاست خارجی هم ما می‌توانستیم این خرمشهرها را فتح کنیم و نکردیم. البته امروز هم جبهه مقاومت علی‌رغم همه این کاستی‌ها در حال پیشروی است. در برخی عرصه‌های دیگر هم چنین وضعی وجود دارد و همه این‌ها سرزمین‌های ‌اشغالی هستند که باید از دست غیرانقلابیون آزاد شوند.»
نقش جوانان مومن و انقلابی
جنگ ۸ ساله را همین جوانان انقلابی پیش بردند. آیا امروز در عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و... این‌ها نمی‌توانند راهگشا باشند؟ آقای علیرضا دلبریان جانباز و روایتگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «متاسفانه در برخی دستگاه‌ها فکر بنی‌صدری حاکم شده و به جوانان میدان داده نمی‌شود. وقتی جوانانی مثل شهید محمد اسدی، شهید جهانی، شهید حریری، شهید محرابی، شهید توسلی، شهید رضا اسماعیلی، شهید سنجرانی و... مقابل داعش ایستادند و به نتیجه هم رسیدند، چطور نمی‌توانند جلوی قاچاق را بگیرند؟ شهید سنجرانی کارمند بانک بود و رفت در نبرد با داعش فرمانده گردان و مربی آموزش لشکر فاطمیون شد. شهدای علم و فناوری ما مثل احمدی روشن و... بارها توانایی‌های خود را نشان داده‌اند.»
دلبریان با ‌اشاره به شیوع بیماری اخیر اظهار می‌دارد:«شما درخشش جهادگران و مدافعان سلامت را ببینید که متاسفانه دولت هم خیلی از آن‌ها اسمی نمی‌آورد، اکثر این‌ها جوانان مومن و حزب‌اللهی هستند و داوطلبانه(چه در سطح شهرها چه در بیمارستان‌ها) فعالیت می‌کنند. اگر این‌ها نبودند باور کنید مسئله کرونا مهار نمی‌شد. این‌ها همان جوانان دهه ۶۰ ما هستند اما به آن‌ها میدان داده نشده است. علتش منفعت‌طلبی برخی مسئولان است که اجازه ورود به جوانان نمی‌دهند. این مسئولان را باید به مردم معرفی کرد که متاسفانه صدا و سیما و رسانه‌ها در این امر خوب عمل نمی‌کنند و تا سر این مباحث باز می‌شود مسئله را جناحی می‌کنند. چرا مسائل دفاع مقدس تحلیل نمی‌شود؟ همان فکری که می‌خواست نگذارد جوانان ما سال اول جنگ وارد میدان شود و دشمن را آن‌سوی مرزها زمین‌گیر کند، الان هم می‌خواهند نگذارند جوانان وارد عرصه‌های مورد نیاز شوند.»
دولت جوان و اسلامی
حجت‌الاسلام ثقفی معتقد است: «به طور کلی همه این خرمشهرها با تحقق دولت اسلامی جوان و حزب‌اللهی فتح خواهند شد. دولت اسلامی، دولتی است که فرهنگ، اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی آن در اختیار خودش باشد و بتواند در این عرصه‌ها بر اساس تفکر انقلابی به سمت اهداف انقلاب اعمال قدرت و مدیریت نماید. به اعتقاد بنده حضرت آقا به نوعی از تمثیل خرمشهرهای آینده استفاده کردند تا جوانان متوجه دولت اسلامی شوند و به سمت این آرمان حرکت کنند.»
واضح است که ساز و کارها، روش‌ها و عملیات‌ها در اینجا با عرصه جنگ سخت تفاوت دارد و اینجا عرصه، عرصه فکر است. حضرت آقا برای تحقق این هدف همیشه جوانان را کمک کرده‌اند و بعضاً تا سرحد بیان جزئیات هم برآمده‌اند و یک نمای کلی از چگونگی تحقق دولت اسلامی و فتح خرمشهرهای آینده از سوی ایشان در ۷ توصیه گام دوم ارائه شده است. این عرصه‌ها شامل علم و فناوری، مبارزه با فساد، معنویت و اخلاق، سبک زندگی، روابط بین‌الملل و... می‌شود که در یک نقطه که همان تحقق دولت اسلامی است به یکدیگر می‌رسند.
 ثقفی پیام اصلی مجموع این ۷ توصیه را یک چیز می‌داند و آن اینکه؛«جوانان مومن و انقلابی بیایند و کار را به دست بگیرند.»
رئیس ‌بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی اظهار می‌دارد: «به دست گرفتن کار توسط جوانان باید به درستی معنا بشود و برای آن در یک برنامه‌ریزی راهبردی طراحی صورت بگیرد، زیرا کسانی که بر سر کار هستند آن‌طور که شایسته است به جوانان میدان نمی‌دهند و به هیچ وجه حاضر نیستند صندلی‌هایشان را ترک کنند. جوان هم که به زور نمی‌تواند وارد این عرصه‌ها بشود. بنابراین با توجه به ساز و کار‌های موجود در کشور ما موثرترین راه تشکیل یک دولت جوان، ساز و کار انتخابات است. عنصر اصلی و تعیین‌کننده هم در انتخابات، مردم هستند. مردم چطور باید به این حقیقت برسند که جوانان می‌توانند در عرصه‌های مختلف، کشور را نجات بدهند؟ مردم باید نسبت به این موضوع آگاه شوند و باور پیدا کنند. بنابراین مسئله اصلی در اینجا این است که جوانان باید خودشان را به مردم اثبات کرده و بباورانند. این یک کار تبیینی و هدایتگری است. لذا مردم باید از طریق فعالیت‌های بسیار گسترده و فراگیر و موثر جوانان در عرصه‌های مختلف و سطوح مختلف، ببینند که ورود جوان انقلابی در هر عرصه‌ای گره‌گشاست. به این ترتیب به طور طبیعی مردم به سمت جوانان اقبال پیدا خواهند کرد و رفته رفته پای جوانان به انتخاب‌ها باز خواهد شد.»
دلبریان، تحلیلگر مسائل دفاع مقدس در این باره معتقد است: «مهم‌ترین راه شناساندن و معرفی ظرفیت عظیم جوانان به مردم تبیین، گفت‌وگو و رونق کرسی‌های آزاداندیشی است. صدا و سیما در این حوزه مسئولیت دارد اما متاسفانه آن‌طور که شایسته است به وظایفش عمل نکرده است.»
حجت‌الاسلام ثقفی با ‌اشاره به برخی موانع موجود بر سر راه ورود جوانان به عرصه‌های مدیریتی کشور تصریح می‌کند:«امروز برای حضور جوانان در عرصه‌های انتخابات موانع زیادی وجود دارد. از پدرخوانده‌های سیاسی و انتخاباتی گرفته تا دیگرانی که در دستگاه‌های مختلف به این ظرفیت باور ندارند. در نتیجه راهی جز اینکه خود جوانان با تفکر جهادی و انقلابی و بدون سیاسی کاری وارد شوند باقی نمی‌ماند که البته این کار هم به صورت فردی ممکن نیست و باید به صورت جمعی و جبهه‌ای پیش رفت. یعنی باید یک جبهه عملیاتی بسیار گسترده برای فتح خرمشهرهایی که امروز ‌اشغال شده و در اختیار انقلاب نیست تشکیل شود. وقتی خرمشهرها فتح شد، نوبت به آبادانی خرمشهرهاست. آنجاست که فرهنگ، سیاست خارجی، اقتصاد و سایر عرصه‌ها آباد خواهند شد.»