kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد

بهره‌برداری از طرح‌های ملی استان سیستان و بلوچستان و اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ منطقه پارس جنوبی

بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در استان سیستان و بلوچستان و همچنین اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ منطقه پارس جنوبی روز پنجشنبه با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد.




سه طرح ملی سازه کنترلی بین چاه نیمه
۱ و ۳، احداث خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ و طرح جامع ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان در حوزه پروژه‌های وزارت نیرو در استان سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه با دستور حجت‌الاسلام روحانی به بهره‌برداری رسید.
فاز اول طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان نیز  شامل احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۳۹ مترمکعب در ثانیه، تامین ۵۲ مگاوات برق برای ایستگاه‌های پمپاژ و ۵ هزار ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری برای ۳۲ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به بهره‌برداری رسید.
با دستور روحانی همچنین ۴ پروژه منابع طبیعی شامل عملیات مالچ پاشی در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، عملیات پخش آب در ۱۴ هزار هکتار و پخش سیلاب گوهر کوه در ۱۰۰هزار متر مکعب با اعتبار ۱۹۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد.
از سوی دیگر عملیات نصب پایه سکو و اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ منطقه پارس جنوبی با اعتبار ۱۵۰۰ میلیون دلار  از دیگر طرح‌هایی بود که روز پنجشنبه با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد. تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز خام و انتقال به پالایشگاه فاز ۱۲ و ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۵۰۰ هزار تن LPG از جمله قابلیت‌های اجرای این طرح است.با اجرای کامل این فاز پارس جنوبی حدود ۱ درصد به تولید ناخالص داخلی اضافه می‌شود.
رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی استان سیستان و بلوچستان و آغاز عملیات نصب سکو و توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: سیستان و بلوچستان یک استان بسیار مهم برای کشور ماست. از لحاظ امنیت ملی یکی از استان‌های بسیار حساس ماست، معروف است که چابهار و استان سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت ملی ایران است و این درست و جای خودش حرف کاملاً به‌جایی است.
ویروس آمریکایی تحریم
 نمی‌تواند ملت را به زانو درآورد
وی افزود: سیستان و بلوچستان استانی هست که در واقع با دو همسایه بسیار خوب ما، پاکستان و افغانستان هم مرز هست، سیستان و بلوچستان دارای معادن بسیار ذی قیمتی است که باید در زمینه معادن کارِ بزرگی انجام بگیرد و یک بخشی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته، باز هم باید ادامه پیدا کند.
روحانی ادامه داد: سیستان و بلوچستان همچنین مسیر اصلی اتصال جنوب به شمال است همان کریدور ‌ترانزیتی جنوب به شمال از این چابهار و از سیستان و بلوچستان باید عبور کند و البته الان بخشی از این طرح از هرمزگان و از بندرعباس عبور می‌کند ولی طرح اصلی آن این است. در نهایت در واقع بندر اقیانوسی ما در ایران در چابهار است این تنها بندر اقیانوسی ماست و بسیار اهمیت دارد و از این مسیر می‌توانیم منطقه اقیانوس هند و منطقه آفریقا را به آسیای مرکزی و به منطقه سی.آی.اس متصل کنیم. قدم‌های بسیار مهمی‌ برداشته شده و خیلی آرزو دارم که بخش بزرگ راه‌آهن چابهار به زاهدان لااقل تا ایرانشهر را در این دولت افتتاح کنیم، البته همه تلاش ما این است که این طرح به پیش برود و جزو طرح‌هایی است که به طور منظم و مداوم آن را دنبال می‌کنم و از طرح‌های بسیار مهم ماست.
وی افزود: نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که ملت عزیز ما بدانند تحریم و فشار شدید و بی‌سابقه بر حرکت ملت ما نمی‌تواند تأثیر بگذارد. آمریکا نمی‌تواند ملت ما را به زانو در بیاورد، دلیلش این طرح‌هایی است که در سال 99 بعد از دو سال و چند ماه تحریم شدید داریم اجرا و پیاده می‌کنیم.
تشکر از رهبر انقلاب
برای حمایت از طرح‌های آب و خاک
رئیس‌جمهور در زمان دستور افتتاح این طرح‌ها ضمن توسل به شهدای سرزمین فلسطین، تأکید کرد: لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها ضروری است و باعث می‌شود که مردم ما در زمان سیلاب در خطر نباشند و از سیلاب‌ها بتوانند استفاده کنند. ۳۵۶ میلیارد تومان برای این سه طرح استفاده شده است.
روحانی ادامه داد: من از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که از سال ۹۳ تقریباً همه درخواست‌هایی که نسبت به آب و خاک داشتم و از صندوق می‌خواستیم استفاده کنیم ایشان این اجازه را دادند و با درخواست من موافقت کردند.
وی با‌ اشاره به پروژه ۴۶ هزار هکتاری در دشت سیستان، تصریح کرد: این ۴۶ هزار هکتار جزو طرح‌های بوده است اگر اغراق نکنم هر ماه آن را دنبال کردم و از وزیر مربوطه و مسئولین مربوطه سؤال کردم که به کجا رسیده است و خیلی خوشحال هستم که امسال تا پایان سال همه ۴۶ هزار هکتار به بهره‌برداری می‌رسد و آن قولی که در سال ۹۳ مردم دادم اجرایی شود و خوشحالم که امروز ۳۶ هزار هکتار آن به بهره‌برداری می‌رسد.
در آستانه رسیدن به مرحله مهار کرونا
 در کشور هستیم
روحانی همچنین روز پنجشنبه در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن ابراز خرسندی از روند کاهشی شیوع کرونا و رسیدن به آستانه مرحله مهار آن در کشور، افزود: دستیابی به این موفقیت نتیجه همکاری مردم با مسئولان و رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در جامعه است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: البته در چند استانی که به علت رعایت نکردن کامل دستورالعمل‌ها شیوع بیماری رشد یافته است، مسئولین باید نظارت‌های خود را تقویت کنند و هشدارها و آگاهی‌های لازم برای رعایت دستورالعمل‌ها به مردم داده شود.
دکتر روحانی کوتاه شدن دوره بستری بیماران را نشان از موفقیت در کنترل شیوع بیماری و علامتی برای رسیدن به مرحله مهار ویروس در آینده نزدیک دانست و گفت: با توجه به هشدارهایی که مسئولان وزارت بهداشت و درمان  بر اساس برخی مطالعات و تحقیقات درباره شیوع مجدد این ویروس در فصل پائیز می‌دهند، می‌بایست با آگاهی‌بخشی و هشدارهای لازم و تداوم رعایت دستورالعمل‌ها نگرانی‌ها در این زمینه را برطرف کنیم.
رئیس‌جمهور افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های کمیته‌های مختلف ستاد ملی مقابله با کرونا با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته امیدواریم که فعالیت‌ها در کشور و امور مردم نیز مجدد دچار محدودیت‌های سخت نشده و در عین حال سلامت جامعه و مردم نیز تأمین شود.
بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها
بعد از عید فطر بازگشایی می‌شود
روحانی اظهار داشت: کمیته آموزش ستاد ملی مقابله با کرونا در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی برنامه‌ها و طرح‌هایی را در نظر گرفته‌اند که ضمن تداوم آموزش آنلاین در فضای مجازی، سلامت کادر آموزشی، دانشجویان و دانش‌آموزان هنگام حضور در کلاس‌ها و رشته‌هایی که الزام به آموزش حضوری دارند نیز تأمین و تضمین شود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: کمیته آموزش نیز موظف شد تا اوایل تیر ماه برنامه مورد نیاز برای آموزش و پرورش و آموزش عالی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه نماید که چگونه عقب‌ماندگی‌های آموزشی را جبران خواهند کرد و در عین حال سال تحصیلی جدید چگونه برگزار خواهد شد.
روحانی افزود: در زمینه بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها نیز با توجه به رایزنی‌ها و جلسات متعددی که کمیته امنیتی-  اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با متولیان این اماکن داشته‌اند، مقرر شده بعد از عید سعید فطر با شرایطی که اعلام خواهد شد، این اماکن بازگشایی شود و امیدواریم با رعایت این شرایط و دستورالعمل‌ها از سوی عاشقان اهل‌بیت(ع) و مردم شریف امکان زیارت این بقاع متبرکه فراهم شود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت دقت در نظارت‌ها، اظهار داشت: اگرچه گزارش‌ها حکایت از رعایت دستورالعمل‌ها به میزان بالایی از سوی مردم دارد، اما دستگاه‌های ذی‌ربط نیز می‌بایست بر اجرای این دستورالعمل‌ها و مراقبت‌ها از سوی اصناف، کسب و کارها  و مکان‌های پر رفت و آمد، همچنان اهتمام  داشته باشند.