kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
منتقدان IPC در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی:

قوه قضائیه قراردادهای جدید نفتی را بررسی دقیق نماید

با گذشت بیش از دو سال از عقد نخستین قرارداد IPC برخی از منتقدین طی نامه‌ای خطاب به رئیس ‌قوه قضائیه خواستار ورود موشکافانه و دقیق‌تری به ارکان این نوع از قراردادها شده‌اند.





در این نامه خطاب به سید ابراهیم رئیسی آمده است: «دو سال پیش دولت پیشنهاد وزارت نفت برای ارائه الگوی قراردادهای نفت و گاز را تصویب کرد. این مصوبه به شدت مورد انتقاد افراد شاخص، صاحب نظران، تشکل‌ها و دیده‌بان شفافیت و عدالت قرار گرفت.
به پیشنهاد جمع زیادی از متخصصان این حوزه، جمع‌بندی تلاش‌های تخصصی را دیده‌بان به دولت ارجاع داد. به دلیل اهمیت بخش نفت و گاز در توسعه اقتصاد ملی و سابقه استعماری کار با شرکت‌های چندملیتی که در کودتای 28 مرداد نیز نقش اساسی داشتند، نتایج دلسوزی‌های کارشناسی منتقدان به استحضار مقام معظم رهبری هم رسید. نظرات تقدیمی در تلفیق با نقادی دفتر منجر به تعیین خطوطی جدید با تاکید بر راهبردهای پیشین به امر رهبری منجر گردید. بحمدالله استقبال دولت از انتقادات نسبتا خوب بود و جای تقدیر است. چنانکه در رفتاری نیکو مصوبه دو بار به دولت بازگردانده شد و اصلاحات مهمی در آن صورت گرفت.
با وجود آن، هنوز مشکلاتی باقی مانده بود که مغایر قوانین بود و می‌توانست در آینده، منشا ابهام و جور و سلطه بیگانه شود. در جهت شفافیت و پایداری عدالت، جمعی از صاحب نظران شکایتی را تقدیم دیوان عدالت اداری کردند. دیوان در تاریخ 23/02/1398 شکایت را رد کرد. وقتی دادنامه به دست ما رسید که از موعد تجدیدنظرخواهی گذشته بود. از آنجا که از حیث سیاسی، اقتصادی و استقلال‌طلبی موضوع اهمیت بسیار دارد، از جنابعالی درخواست می‌کنیم ترتیبی برای رسیدگی به اعتراضاتی که در پیوست این نامه تقدیم می‌شود، مقرر بفرمائید.»
جمعی از نمایندگان مجلس دهم و نمایندگان ادوار مجلس و برخی از کارشناسان نفت و گاز و تشکل‌های دانشجویی و حقوقی این نامه را امضا کرده‌اند.
ادعای زنگنه درباره پارس جنوبی
از سوی دیگر همزمان با اتفاقات جدید در پارس جنوبی، وزیر نفت مدعی شد ایران در برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر جلوتر است. اما این اظهارات زنگنه در حالی است که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزارت نفت برای توسعه میادین نفت و گاز خصوصا میادین مشترک با قطر، به علت چشم انتظاری برای حضور توتال در ایران، وقت کشی و فرصت سوزی کرد که خسارت‌هایی برای کشور در پی داشت.
در همین رابطه، وحید حاجی پور، خبرنگار حوزه نفت در توئیتر خود نوشت: «زنگنه سال ۹۲ گفت که مشکل پارس جنوبی سوءمدیریت است. وی در سال ۹۳ هم اظهار کرد که پرونده پارس جنوبی را در سال ۹۶ می‌بندیم. اما زنگنه امروز می‌گوید پرونده پارس جنوبی را امسال می‌بندیم! وزیر گفته بود ژنرال‌ها بیایند کار سرعت می‌گیرد اما از حیث‌‌ مدیریت اصولی، تمدید وعده‌ها خیلی هم خوب است... خوش به‌حال قطر...».