kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۰۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
تشکل‌های صنفی فعالان صنعت بیمه:

زیرساخت‌های لازم برای حذف فیزیکی بیمه‌نامه وجود ندارد

تشکل‌های صنفی فعالان صنعت بیمه در واکنش به خبر حذف نسخه فیزیکی بیمه‌نامه‌ها اعلام کردند: زیرساخت‌های لازم برای حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث وجود ندارد.





این تشکل‌ها طی نامه‌ای خطاب به رئیس کل بیمه مرکزی ایران نوشتند: رصد دقیق فعل و انفعالات چند روز گذشته فضای حاکم بر محیط کسب و کارهای بیمه‌گری بعد از انتشار خبر که همه را سردرگم نموده است و بعضا طی جلسات مشترک تشکل‌های نمایندگان بیمه با مدیران و دست‌اندرکاران این نتیجه حاصل شده و همگی متفق‌القول شده‌اند که زمان اجرای این طرح به هیچ وجه مناسب و به صلاح جامعه هدف نمی‌باشد.
در این نامه آمده است: بدیهی است که حذف فیزیکی کارت ثالث هیچ منعی با تسهیل دسترسی به اطلاعات بیمه‌ای برای بیمه‌گذاران ندارد زیرا در حال حاضر نیز بیمه‌گذاران می‌توانند از طریق سامانه سنهاب سوابق بیمه‌ای خود را دریافت نمایند. عدم وجود بستر اینترنتی مناسب در اقصی نقاط کشور و عدم ‌اشراف بخش عظیمی ‌از آحاد جامعه به فرایند خرید در بستر اینترنتی، روشن نبودن چگونگی اجرای طرح و عدم توجه کامل به حقوق کلیه ذی‌نفعان صنعت بیمه و تبعات منفی آن، اجرای این امر را مشکل می‌نماید.
تشکل‌های مذکور در ادامه این نامه با بیان اینکه استفاده از فن‌آوری نوین نه تنها مفید و ضروری می‌باشد بلکه اجتناب‌ناپذیر است تصریح کرده‌اند لیکن به‌رغم تمامی فعالیت‌های انجام شده در صنعت بیمه، زیرساخت مناسب جهت آموزش و همچنین ملاحظات کافی در حفظ منافع شبکه نمایندگی بیمه رعایت نشده است.
همچنین رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی نمایندگان شرکت بیمه دانا بیان کرد: با اجرایی شدن حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث، نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای که ۷۰ درصد درآمد آنها از طریق صدور بیمه‌نامه اتومبیل است با کم‌کاری و در نهایت بیکاری مواجه می‌شوند.
عباس رجبی در گفت‌و‌گو با چابک آنلاین افزود: حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث در راستای فعالسازی استارت‌آپ‌ها و کارگزاران برخط است.
در همین حال روابط عمومی بیمه مرکزی اعلام کرد: فراهم ‌آوردن شرایط لازم برای حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ارتباطی با صدور برخط و الکترونیکی بیمه‌نامه‌ها ندارد و این برنامه هیچ‌گونه مشکلی را برای شبکه فروش به‌وجود نمی‌آورد. هرگونه تصمیم به اجرایی کردن تکلیف قانونی مبنی بر فروش الکترونیکی در آینده با حفظ مصالح و منافع شبکه فروش زحمتکش شرکت‌های بیمه صورت خواهد گرفت.
‌در ادامه اطلاعیه روابط عمومی بیمه مرکزی آمده است: صدور بیمه‌نامه‌ها مطابق با روال موجود ازطریق نمایندگی‌ها انجام می‌شود و این برنامه برای صرفه‌جویی در مصرف بی‌رویه کاغذ، کمک به حفظ محیط زیست و کاهش مراجعه حضور بیمه‌گذاران اجرا خواهد شد. استارت‌آپ‌های بیمه‌ای نیز هم‌چون گذشته حق صدور هیچ نوع بیمه‌نامه‌ای را ندارند و صدور بیمه‌نامه‌ها صرفا از طریق نمایندگی‌ها و یا شعب شرکت‌های بیمه‌ای انجام می‌شود.