kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
یک مدیر اسبق نفتی:

بی‌تدبیری‌های وزارت نفت پالایشگاه تهران را ورشکست می‌کند

مدیر اسبق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش از بی‌تدبیری‌های وزارت نفت در عدم افزایش بهره‌وری پالایشگاه تهران انتقاد کرد.





محسن قدیری در گفت‌وگو با فارس درباره تصمیم وزارت نفت برای هزینه 8 هزار میلیارد تومان از منابع مالی پالایشگاه تهران در طرح سیراف گفت: در دو دوره دولت تدبیر و امید هیچ کار خاصی برای ارتقا و افزایش بهره‌وری پالایشگاه تهران انجام نشد.
وی افزود: در پنج سال (از سال 91 تا 96) که آقای ناصر بابایی مدیریت پالایشگاه تهران را در اختیار داشت، هیچ‌گونه طرح توسعه‌ای در این پالایشگاه انجام نشد. علی‌رغم اینکه در آن زمان سرمایه مالی این پالایشگاه حدود پنج هزار میلیارد تومان بود که با توجه به قیمت دلار 3300 تومانی، یک میلیارد دلار پول در اختیار ایشان بود و می‌توانست اقدامات مهمی‌را برای توسعه پالایشگاه انجام دهد، ولی هیچ اقدامی صورت نگرفت. در صورتی که طرح CCR این پالایشگاه آماده اجرا بود و باید طرح جامع دیگری نیز برای ایجاد واحدهای پتروپالایشی جدید در این پالایشگاه ایجاد می‌کردند.
قدیری ادامه داد: اما متأسفانه این سهل‌انگاری‌ها در حالی توسط مدیریت جدید انجام شد که باید استانداردهای تصویب شده برای تولید بنزین یورو 5 و 6 درخصوص پالایشگاه تهران اجرایی می‌­شد و در نتیجه این بی‌تدبیری‌ها الان کیفیت محصولات پالایشگاه تهران به شدت افت کرده است.
مدیر اسبق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش ادامه داد: الان بنزین تولیدی پالایشگاه تهران معمولی است و حتی یورو 4 و 5 هم نیست و افرادی که در این دوره مسئولیت داشتند، فرصت را برای بهبود پالایشگاه از دست دادند و در حال حاضر باید پاسخگوی اشتباهات خود باشند. در صورت بی‌توجهی نسبت به ارتقای کیفیت پالایشگاه تهران، این مجموعه به دلیل تولید بنزین بی‌کیفیت به زودی ورشکست خواهد شد.
 مدیرعامل اسبق پالایشگاه تهران گفت: بنده در سال 1391 به آقای ضیغمی‌مدیرعامل وقت شرکت پالایش و پخش نامه نوشتم و در آن‌ اشاره کردم که برای ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه تهران نیاز به واحد CCR است. در آن زمان همه برنامه­‌ها آماده بود، حتی از طریق مناقصه پیمانکار هم انتخاب شد ولی به مرحله اجرا درنیامد. در آن دوره با پنج هزار میلیارد تومان که معادل یک میلیارد دلار بود، این امکان وجود داشت که بهترین طرح­ها را عملیاتی کنند و پالایشگاه تهران به یکی از پالایشگاه­های سبز با محصولات باکیفیت تبدیل شود.  
وی اظهار داشت: ولی همین ژنرال‌های زنگنه، وقت را به بطالت گذراندند و اکنون که سرمایه این پالایشگاه به هشت هزار میلیارد تومان رسیده و با احتساب دلار 17 هزارتومانی، به نیم میلیارد دلار کاهش یافته است، تصمیم دارند این پول را به جای صرف در راستای ارتقای کیفیت پالایشگاه تهران، در طرح موهوم و پر از ایراد سیراف هزینه کنند. طرح پالایشی سیراف آینده روشنی ندارد؛ زیرا 70 درصد تولیدی آن نفتا است که قیمتش با قیمت میعانات گازی برابری می‌­کند. اما مسئولان فعلی تلاش دارند با عددسازی اثبات کنند که این طرح توجیه اقتصادی دارد.
وی گفت: صرف سرمایه پالایشگاه تهران در طرح شکست خورده سیراف از پایه غلط است و نباید هشت هزار میلیارد تومان را برای «هیچ» به سیراف برد زیرا این اقدام باعث تعطیلی پالایشگاه تهران می‌شود. در صورت عدم توجه وزارت نفت لازم است نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند.