kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸

تصمیم ترامپ برای خروج از یک معاهده مهم بین‌المللی دیگر

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) از خروج رسمی این کشور از پیمان موسوم به «آسمان باز» خبر داد و مدعی شد که احتمال داشت روسیه از این پیمان، برای حمله به آمریکا استفاده کند.


پنتاگون با اعلام خروج آمریکا از پیمان آسمان باز ، مدعی شد، روسیه به طور فزاینده‌ای از این پیمان برای توجیه خصومت های خود علیه همسایگانش استفاده می‌کرد و ممکن بود که از این پیمان برای هدف قرار دادن نظامی آمریکا و متحدان استفاده کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، دیروز خروج آمریکا از معاهده آسمان باز را مایه تأسف دانست و تاکید کرد، همتایان وی در انگلیس، فرانسه و لهستان نیز این نکته را به واشنگتن گوشزد کرده‌اند و آلمان با همکاری کشورهای همسو تلاش خواهد کرد آمریکا را به تجدیدنظر در خصوص این تصمیم ترغیب کند.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در پاسخ به اتهام‌زنی های آمریکا گفت: کارشناسانی که اوضاع را رصد می‌کنند بر این باور هستند که واشنگتن از قبل تصمیمش (برای خروج از معاهده آسمان‌های باز) را گرفته است.
معاهده آسمان باز سال ۲۰۰۲ میان ۳۴ کشور جهان به امضا رسید تا اعتماد متقابل میان آنها افزایش یابد و کشورهای عضو بتوانند پروازهای شناسایی را جهت جمع‌آوری اطلاعات درخصوص تحرکات نظامی یکدیگر انجام دهند.