kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۹۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
روحانی:

قدس فراموش نخواهد شد /همیشه حامی مظلومان جهان هستیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال هم در روز جهانی قدس به هر طریقی ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می‌رسانیم، گفت: ما همیشه در ستیز با ستمگران و حامی مظلومان جهان هستیم.




حجت‌الاسلام روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با‌اشاره به در پیش بودن روز قدس اظهارداشت: روز قدس امسال با شرایط خود در مناطقی که به اصطلاح مناطق سفید نام گرفتند که نماز جمعه است و مردم به نماز جمعه خواهند رفت و آنجا ندای خود و ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می‌رسانند.
رئیس‌جمهور گفت: آن‌هایی هم که در مناطق غیرسفید هستند باز هم از طریق فضای مجازی یا فضای حقیقی در چارچوبی که امکان‌پذیر است ما آن هدف اصلی را در هیچ شرایطی از یاد نمی‌بریم.
روحانی با‌اشاره به سخن امیرالمؤمنین که همیشه با ستمگران در ستیزیم و همیشه حامیان مظلومین عالم خواهیم بود افزود: یکی از ستون‌های اساسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همین است که در برابر ستمگران بایستیم و به حمایت مظلومان به پا خیزیم.
وی یادآور شد: مردم فلسطین بیش از ۷۰ سال است که از خانه و کاشانه خود آواره شدند. خانه‌های آنها غصب شده است. هر روز بر آنها توسط ستمگران ستم روا داشته می‌شود و همیشه قدرت‌های استکباری جهانی به ویژه در رأس آن آمریکا حامی ظالمین، صهیونیست‌ها، نژادپرستی، آپارتاید بودند و برعلیه مظلومین تلاش کردند اما این باور ما است که حق در برابر باطل پیروز خواهد شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه فشارهای زیادی بر مردم فلسطین وارد می‌شود و هر روز توطئه جدیدی توسط آمریکا علیه مسلمانان و مردم فلسطین طراحی می‌شود، گفت: اما در عین حال اراده پولادین مردم فلسطین و ایستادگی و مقاومت آنها ادامه خواهد یافت و این راه دیر یا زود به پیروزی نهایی خواهد رسید و ما هم این روز بسیار مهم را گرامی می‌داریم.
وی تاکید کرد: قدس فراموش نخواهد شد. قدس در ‌اشغال ستمگران باقی نخواهد ماند. سرزمین فلسطین روزی آزاد خواهد شد. ما به هیچ عنوان این ظلم و ستم و تجاوز را نمی‌پذیریم و بر نمی‌تابیم. امروز هم این ندا وجود دارد به آن شکلی که امکان‌پذیر است. این روز بسیار مهم قدس را گرامی خواهیم داشت.
قرنطینه و محدودیت‌ها آمرانه نبود
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مبارزه با کرونا پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم، گفت: در این سه ماه قدم به قدم در حال پیشرفت بودیم و هیج‌جا عقب‌نشینی نداشتیم و در جمع در مسیر مقابله با این ویروس خطرناک پیشرفت خوبی داشتیم و تقریباً به مرز مهار بیماری رسیدیم.
وی از کمک و یاری مردم قدردانی کرد و گفت: البته امروز باید وضع بهتری داشته باشیم اگر در چند استانی که شرایط آنها این روزها شرایط نامناسب است، احتیاط لازم انجام و دستور العمل‌ها دقیق‌تر انجام می‌شد شاید اکنون این مشکلات را هم نداشتیم.
روحانی تصریح کرد: ما از ابتدا راهی را که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبود، بلکه راه ما سیاستی مشارکتی و داوطلبانه بود؛ از مردم درخواست و کمک خواستیم تا به صحنه بیایند و انصافاً هم مردم به خوبی کمک و همکاری کردند و درخواست پزشکان و کادر درمانی و متخصصان و مسئولان را پاسخ مثبت دادند و باید همین راه را ادامه دهیم.
مردم نگران کالاهای اساسی نباشند
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه تصمیمات باید تا پایان خرداد اجرایی شود، گفت: مردم نگران کالاهای اساسی نباشند.
روحانی گفت: می‌خواهم به مردم بزرگوار قول بدهم آنچه در فضای مجازی بعضی‌ها شایع می‌کنند و ایجاد تردید می‌کنند، مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی نباید داشته باشند. ما ارز لازم برای تأمین کالاهای اساسی در اختیار داریم و خریدهای لازم برای کالاهای اساسی انجام شده و انجام خواهد شد. مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
تشکر از مجلس دهم به خاطر حمایت‌ها از دولت
وی در ادامه به پایان مجلس دوره دهم‌اشاره کرد و گفت: از مجلس دهم به خاطر حمایت‌هایی که از دولت کردند و همکاری‌ها و تفاهم‌هایی که داشتیم باید تشکر کنم البته می‌توانستیم تفاهم بیشتری داشته باشیم و این امیدواری را برای مجلس بعدی می‌گذارم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: کاملاً در برابر اختیاراتی که مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی دارد ما نیز کاملاً مجری قانون اساسی خواهیم بود. قبلاً هم بودیم و باز هم خواهیم بود. اما همه چه دولت و چه مجلس باید در اجرای قانون اساسی دقیق باشیم و با دقت آن را عمل کنیم.
دولت در کنار مجلس خواهد بود
روحانی تاکید کرد: آرزوی ما این است که روابط دولت با مجلس آینده که از هفته بعد یعنی از هفتم خرداد شروع می‌شود روابط نزدیکتری باشد که این به نفع مردم است که موجب خوشحالی آنها می‌شود. امسال که سال سختی است هم تحریم و هم کرونا است مردم دلشان می‌خواهد که همه آنهایی که منتخب‌شان هستند مشکلاتشان را حل کنند.
به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور با بیان اینکه فعالیت مجلس جدید را به فال نیک می‌گیریم گفت: ما از همین جا اعلام می‌کنیم که دولت در چارچوب قانون اساسی در کنار مجلس شورای اسلامی خواهد بود و معتقدیم که باید دست به دست هم دهیم و مردم این را از ما می‌خواهند.