kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۹۸۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱

بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان در مشهد رونمایی شد

بزرگ‌ترین قرآن خطی و دستنویس جهان کتابت شاهزاده تیموری در گنجینه رضوی حرم مطهر امام رضا(ع)، در ویژه‌برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.




معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این ویژه‌برنامه گفت: بزرگ‌ترین قرآن دست‌نویس جهان موجود در گنجینه رضوی، معروف به قرآن بایسنغری که به دست بایسنغرمیرزا، پسر شاهرخ تیموری و گوهرشادخاتون، کتابت شده به صورت مجازی  رونمایی شد.
مهدی قیصری‌نیک افزود: این اقدام در قالب پنجاه‌وسومین سه‌شنبه فرهنگی این سازمان، به علت تعطیلی موزه و اماکن متبرکه حرم رضوی،  به صورت مجازی در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir  رونمایی و معرفی شد.
وی ادامه داد: کتابخانه آستان قدس رضوی تعداد ۶۵ برگ از این قرآن را در اختیار دارد که بیشترین تعداد اوراق آن در جهان است.
 این قرآن نفیس در ابعاد ۱۰۱ در ۱۷۷ سانتی‌متر کتابت شده و اوراق آن از جهت انتخاب نوع خط (محقق)؛ استواری، وضوح، روشنی و صلابت خط؛ دانگ قلم (جلیّ)؛ اندازه و کیفیت کاغذ که بزرگ‌ترین قرآن خطی دوره اسلامی است، یکی از آثار بسیار نفیس خوشنویسی در تمدن اسلامی به شمار می‌رود.
این قرآن در قرن ۹ قمری به خط محقق جلی ۷ سطری بر روی کاغذ خانبالغ ایرانی کتابت شده است و هم اکنون با شماره ثبت ۹۸ در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و تعداد ۸ برگ آن نیز در موزه قرآن و نفایس آستان قدس در معرض نمایش قرار گرفته است.