kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۸۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰

اخراج اعضای دولت منصور‌هادی از ریاض شروع شد

چند روز پس از اعلام اینکه، آل‌سعود دچار بحران مالی شده و قصد اخراج رئیس‌جمهور فراری یمن را دارد خبر رسیده، این رژیم، روند بیرون کردن این افراد از هتل‌های ریاض را آغاز کرده است. علت اعلامی آل‌سعود برای حمله به یمن، بازگرداندن همین منصور‌هادی به قدرت بود!



سرویس خارجی-

«عبد ربه منصور‌هادی» که از سال ۲۰۱۲ پست ریاست‌جمهوری را در یمن بر عهده گرفته بود در پی تحولات یمن در سال ۲۰۱۵ از این منصب استعفا کرد و‌گریخت. وی ابتدا به عدن فرار کرد و اما با پس گرفتن استعفای خود، عدن را به عنوان پایتخت خود اعلام کرد! منصور‌هادی سپس از عدن به عربستان‌گریخت و با اقامت در هتل‌های این کشور، برای مقابله با انصارالله از این کشور کمک خواست. پس از آن ائتلاف سعودی به بهانه بازگرداندن آنچه «دولت قانونی یمن »خواند، در سال ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را آغاز کرد و این جنگ هنوز هم ادامه دارد.
اما آل‌سعود به دنبال بحران مالی و شکست‌های میدانی در برابر انصارالله یمن اخیرا اعلام کرد که دیگر هزینه اقامت افراد وابسته به دولت مستعفی منصور‌هادی را پرداخت نخواهد کرد. گاردین نیز اعلام کرده، اوضاع مالی عربستان آن‌قدر وخیم شده که بن سلمان قراردادهای نظامی‌اش با غرب را لغو خواهد کرد. حالا خبر رسیده که آل‌سعود اخراج کابینه منصور‌هادی را شروع کرده است.
پایگاه یمنی «الوفاق نیوز» به نقل از منبعی آگاه نوشته، هتل‌های ریاض روند تخلیه اتاق‌های خود از اعضای وابسته به دولت مستعفی یمن را آغاز کرده‌اند. این پایگاه عکسی را هم منتشر و اعلام کرده، هتل «یمامه» در ریاض میهمانان خود وابسته به دولت مستعفی را تخلیه کرده که از جمله آنها افرادی به نام‌های «صلاح الصیادی» و «ابوالفصل الصعدی» هستند. هتل‌های ریاض به افراد وابسته به دولت مستعفی گفته‌اند، کمیته‌ای که هزینه اقامت آنها را پرداخت می‌کرد از ابتدای ژوئن(خرداد ماه) این کار را متوقف کرده است.
دفن شدن رویای سعودی در یمن
 از سوی دیگر، «علی محسن حمید»، نویسنده و تحلیلگر یمنی با نوشتن یادداشتی به وضعیت بغرنج عربستان در جریان تجاوز شش ساله به ملت یمن پرداخته و نوشته: «چه کسی فکر می‌کرد که برخی از مردم پابرهنه و محاصره شده یمن، طرح توسعه سعودی در کشورهای عربی را به گور بسپارند؛ طرحی که مانند اسبِ سرکش بود». وی با انتشار این یادداشت در روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، تأکید کرده که، مسئولان سعودی، اطمینان مطلقی به پیروزی در جنگ علیه یمن داشتند، ولی محاسباتشان‌اشتباه از آب درآمد. این تکبر و غرور، خود را در دشت‌ها و بیابان‌های یمن نشان داد. در واقع پیروزی عربستان، به معنای بردگی طولانی مدت یمن و همه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بوده و می‌باشد.
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «بی‌تردید، شکست طرح توسعه‌طلبی عربستان، توسط ملت‌های عربی که در گوشه و کنار دنیا حضور دارند و سکوت پیشه کرده‌اند، مورد قدردانی قرار خواهد گرفت. ملت عربستان نیز نمی‌داند چرا دولتش با همسایه‌ای می‌جنگد که قبل از سال 2015، حتی یک گلوله به سمتش شلیک نکرده بود و هیچ تهدیدی برای آن به شمار نمی‌رفت، بلکه همیشه می‌گفت که برای حمایت از سعودی در برابر هر تجاوزی آماده است...تمایلات توسعه‌طلبانه عربستان هیچ گاه پنهان نبوده است؛ زیرا در سال 2013، فرانسوا فریزو کارشناس قانون اساسی فرانسه در صنعا گفت که عربستان، برای چپاول سرزمین یمن،‌اشتها دارد».
وی با بیان اینکه «عربستان از آغاز تشکیل خود، این واقعیت را درک نکرد که مردم یمن، تسلیم‌ناپذیرند»، خاطر نشان کرد، وضعیت کنونی یمن، حاصل اقدامات عربستان است که هدفش، مشروعیت‌بخشی به توسعه‌طلبی طولانی مدت خود بر یمن است. در پایان این گزارش هم آمده: «مردم یمن، رؤیاهای نامشروع عربستان در این کشور و جهان عرب را برای همیشه به گور خواهند سپرد. شاید عربستان، یک قدرت اقتصادی شود، ولی باید فاتحه ایفای نقش سیاسی، مذهبی یا اسلامی را بخواند؛ زیرا نمی‌توان رهبری عربی و اسلامی را با وابستگی به آمریکا، در یک جا جمع کرد».