kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵

آمریکا رها ‌سازی داعش در سوریه را کلید زد

آمریکا که پیش از این تلاش می‌کرد فرار داعشی‌ها از زندان‌های شبه نظامیان کرد را، با توجه شرایط این زندان‌ها‌، امری حتمی جلوه دهد و از این طریق، فرار داعشی‌ها را زمینه ‌سازی کند، فراری دادن این زندانیان را آغاز کرد.

جمعه گذشته بود که «دانیل اودنیل» بازرس کل وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون)، مدعی شد که آمریکا به زندان‌های شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در استان حسکه دسترسی ندارد. این در حالی است که کردهای مسلح کاملا تحت نفوذ آمریکا قرار دارند و حتی از این کشور حقوق می‌گیرند. اودنیل همچنین، مدعی شده بود که این زندان‌ها شرایط حفاظتی لازم را ندارند و به همین خاطر، ممکن است عناصر داعش که در این زندان‌ها به سرمی‌برند، فرار کنند. همزمان با آن‌، اعلام شد که حدود 10 هزار زندانی داعشی در زندان‌های شبه نظامیان کرد محبوس هستند.
در پی انتشار این خبر، کارشناسان با اعلام اینکه آمریکا اکنون به حضور داعش در سوریه و عراق، به شدت نیاز دارد، احتمال دادند که به زودی رها‌سازی زندانیان داعش توسط آمریکا کلید بخورد. در ارتباط با نیاز کاخ سفید به داعش همین‌اشاره کافی است که دیروز «گابریل صوما» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر جدید عراق، به دلیل خطری که از جانب داعش و جود دارد، اجازه نخواهد داد که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند.
در هر حال، آمریکا که بر شبه نظامیان کرد سوریه کاملا نفوذ دارد و کردهای مسلح شرق فرات بدون اجازه آمریکا، اقدامی نمی‌کنند، دیروز به کردها برای فراری دادن داعشی‌ها از زندان، چراغ سبز نشان داد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، شبه نظامیان کرد دیروز هفت داعشی را از زندان «الهول» در استان «حسکه سوریه فراری دادند و این احتمال وجود دارد که طی روزهای آتی شمار بیشتری از عناصر زندانی داعش فرار کنند.