kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

کرونا امارت دوبی و ابوظبی را به جان هم انداخت

منابع خبری فاش کردند اختلافات حاکمان امارت دوبی با امارت ابوظبی به خاطر سیاست‌های جنگ افروزانه و دخالت‌های ابوظبی در کشورهای دیگر بالا گرفته و «بن زاید» ولیعهد ابوظبی با سوءاستفاده از بحران کرونا به دنبال زیر سلطه بردن امارت دوبی است.

امارات از هفت امارت تشکیل شده که هر امارتی را یک حاکم اداره می‌کند. ابوظبی به عنوان پایتخت سیاسی و دوبی به عنوان امارت اقتصادی مهم‌ترین امارت‌های این کشور هستند. با این حال در چند سال اخیر «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به دنبال گسترش نفوذ خود در دوبی نیز بوده است. حالا شیوع ویروس‌کرونا باعث شده تا او تلاش‌های خود در این مسیر را بیشتر کند.
پایگاه «امارات لیکس» در گزارشی به بررسی همین اختلافات پرداخته و نوشته: «دفتر اطلاع‌رسانی دولت امارت دوبی با انتشار توئیتی به سرعت وجود هرگونه مذاکره در حال حاضر با امارت ابوظبی را برای کسب حمایت اقتصادی صندوق «مبادله» رد کرد. این صندوق مالی و سرمایه‌گذاری وابسته به امارت ابوظبی است.» برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که صندوق «مبادله» وابسته به ابوظبی به دنبال سرمایه‌گذاری در دوبی است.
تکذیب سریع مذاکره امارت دبی با ابوظبی در این خصوص بیانگر شدت اختلافات غیرعلنی بین سران دو امارت یعنی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و محمد بن راشد حاکم دوبی است که همواره از سیاست ابوظبی در دخالت در دیگر کشورها و جنگ‌های خارجی و تاثیر منفی آن بر اقتصاد امارات انتقاد کرده است.
در سایه شیوع ویروس کرونا، ابوظبی در تلاش برای باج خواهی از امارت دوبی است. ابوظبی تلاش می‌کند که هرگونه حمایت مالی خود برای نجات امارت دوبی از زیان‌های سنگین ناشی از شیوع ویروس کرونا را به دستیابی به دارایی‌های حیاتی یا ادغام بخش‌های مالی (در امارت دوبی) مشروط کند زیرا این امر، راه را به روی صندوق مبادله ابوظبی برای توسعه فعالیت‌های خود در امارت دوبی باز خواهد کرد.
فعالیت بسیاری از بخش‌های اقتصادی دوبی تقریباً در طول شیوع کرونا متوقف شده است و این امارت با شدیدترین رکود اقتصادی خود از زمان بحران بدهی سال 2009 میلادی روبه رو است.
دوبی از ثروت نفتی ابوظبی برای کاستن از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا برخوردار نیست. ابوظبی درپی بحران سال 2009 میلادی وامی دولتی به ارزش 10 میلیارد دلار برای حمایت از دوبی به این امارت داد که بعدا تمدید شد. دوبی همچنین اوراق قرضه‌ای به مبلغ 10 میلیارد دلار برای بانک مرکزی امارات صادر کرد. سه منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که به احتمال زیاد صندوق «مبادله» نقشی اصلی را در هرگونه توافقنامه بین دولت‌های امارت دوبی و ابوظبی بازی کند. نفوذ سیاسی ابوظبی در دوبی از زمان حمایت مالی خود در جریان بحران مالی سال 2009 میلادی آغاز شد.