kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
بی اعتنا به تحریم‌های آمریکا

پنجمین نفتکش ایرانی در مسیر ونزوئلا

در شرایطی که آمریکا سخت‌ترین تحریم‌های ممکن را علیه کشورمان وضع کرده، پنجمین نفتکش ایرانی هم بی‌اعتنا به این تحریم‌ها به سمت ونزوئلا حرکت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی اطلاعات مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی حاکی از آن است که نفتکش فاکسون حامل فرآورده‌های نفتی صادرات ایرانی از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده و در مسیر آمریکای لاتین است. پس از فورچون، پتونیا و فارست، این چهارمین نفتکش حامل بنزین یا گازوئیل ایران است که بنا به ادعای رسانه‌های غربی به سمت آمریکای لاتین در حرکت است.
مقامات رسمی ایران هنوز خبر حمل این محموله‌های سوخت به سوی ونزوئلا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. با این حال رسانه‌ها و مقامات غربی مدعی هستند پنج نفتکش ایرانی حامل فرآورده‌های نفتی به سوی ونزوئلا در حرکت است. آنها همزمان ادعا می‌کنند محموله‌های بزرگ طلا توسط بعضی خطوط هوایی ایرانی از ونزوئلا به ایران حمل شده است.
بعضی تحلیلگران می‌گویند این محموله‌های طلا در واقع بهای سوختی است که قرار است به ونزوئلا تحویل داده شود. پنجمین نفتکش یعنی نفتکش کلاول، هم طی روزهای گذشته از کانال سوئز عبور کرده و در حال رفتن به سمت عبور از جبل‌الطارق و رسیدن به آمریکای لاتین است. نکته حائز اهمیت این است که هیچ یک از این نفتکش‌ها برخلاف رویه‌های متداول صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در شرایط تحریم،‌ سامانه‌های مکان‌یابی خود را خاموش نکرده‌اند. به عبارتی، این نفتکش‌ها به طور علنی و با پرچم جمهوری اسلامی ایران در حال عبور هستند و بدون هیچ نگرانی به کار خود ادامه می‌دهند.
آمریکا جرأت تعرض ندارد
در همین زمینه، سید محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با‌اشاره به اینکه  آمریکا چندین ناو جنگی به همراه هواپیما به سمت نفتکش‌های ایرانی اعزام کرده است، گفت: نفتکش‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا حرکت کرده اند؛ شامل سوخت بنزین هستند. این مبادله از جمله تجارت همیشگی بین ایران و ونزوئلا بوده و هست.
وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی جغرافیایی ونزوئلا با ایالات متحده و تحریم هر دو کشور ایران و ونزوئلا از سوی آمریکا، نفتکش ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی در حال حرکت به سمت مقصد است و اگر کشور آمریکا بخواهد مانع تردد این کشتی‌ها شود قوانین کشتیرانی را در آب‌های آزاد را نقض کرده است.
نماینده پیشین ایران در اوپک اضافه کرد: بسیار بعید است آمریکا جرات کند نفتکش‌های ایرانی را توقیف کند چرا که انگلیس در گذشته این ‌اشتباه را انجام داد و نتیجه آن را به وضوح دید.
به گفته خطیبی، ایران به اعتبار قدرت راهبردی موشکی خود در حال شکستن علنی تحریم‌های آمریکاست و این توانایی استراتژیک تضمین‌کننده فعالیت‌های اقتصادی ایران در شرایط تحریم خواهد بود؛ به طور کلی فعلا خبری مبنی بر متوقف شدن کشتی‌های ایرانی منتشر نشده است و اگر این اتفاق رخ دهد آمریکا باید منتظر عواقب آن باشد.
حالا وقت دیدن نتیجه
شخم زدن عین الاسد است
همچنین، یک فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود در توییتر درباره حضور نفتکش ایرانی در نزدیکی آمریکا نوشت: نفتکش ایرانی در دوران تحریم با پرچم جمهوری اسلامی در حال عبور از اقیانوس اطلس است. محموله بنزین و مقصد ونزوئلاست. ناوگان دریایی ایالات متحده در اقیانوس اطلس حضور دارد، اما جرئت تعرض به نفتکش ایرانی را ندارد. آن‌هایی که به دنبال دیدن نتیجه شخم زدن عین الاسد بودند حالا وقت دیدن است.