kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۷
رئيس سازمان حج و زیارت:

ثبت‌نام اولویت‌های حج تمتع، دهه‌فجر آغاز می‌شود

رئيس سازمان حج و زیارت با اعلام زمان ثبت‌نام دارندگان ودیعه حج تمتع سال آینده، از زائران خواست برای دور دوم ثبت‌نام عمره مفرده که اطلاعیه آن دوم بهمن ماه منتشر می‌شود به دفاتر حج و زیارت مراجعه کنند.

سرویس معارف-
رئيس سازمان حج و زیارت با اعلام زمان ثبت‌نام دارندگان ودیعه حج تمتع سال آینده، از زائران خواست برای دور دوم ثبت‌نام عمره مفرده که اطلاعیه آن دوم بهمن ماه منتشر می‌شود به دفاتر حج و زیارت مراجعه کنند.
 به گزارش خبرنگار کیهان، سعید اوحدی رئيس سازمان حج و زیارت روز گذشته در یک نشست خبری با اشاره به اینکه ثبت‌نام اولویت‌های حج تمتع، امسال دو ماه زودتر از سال گذشته آغاز می‌شود گفت:‌ برنامه‌ریزی شده که پیش از پایان سال، کاروان‌های حج تمتع بسته شده و از نیمه شهریور ماه اعزام زائران آغاز شود.
وی در خصوص سهمیه ایران در حج تمتع گفت: عربستان به لحاظ توسعه حرم در مدینه و مکه، سهمیه تمام کشورها را کاهش داده و ما سال گذشته 64 هزار زائر به عربستان اعزام کردیم و این سهمیه تا دو سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وی در عین حال تاکید کرد: مقامات عربستانی این نوید را داده‌اند که سه دوره کاهش 20 درصدی سهمیه ایران را پس از پایان ساخت‌وساز جبران کنند به طوری که پیش‌بینی می‌کنیم سهمیه ایران دو سال بعد به 120 هزار نفر افزایش یابد.
وی در این خصوص ودیعه‌گزاران تمتع تا تاریخ 84/10/20 را برای نام‌نویسی در کاروان‌های حج دعوت به ثبت‌نام کرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص عمره نیز گفت: امسال برای اولین بار در طول تاریخ عمره، موفق شدیم زائران را از ماه صفر به عربستان اعزام کنیم و تاکنون 50 هزار نفر به زیارت خانه خدا مشرف شده‌اند.
وی در همین راستا از ثبت‌نام مرحله دوم عمره که آگهی آن از دوم بهمن منتشر می‌شود خبر داد و گفت: در این مرحله حدود 400 هزار نفر از 7 فروردین تا 5 تیر ماه به عمره اعزام خواهند شد.
اوحدی در خصوص اولویت‌های این مرحله از عمره اظهار داشت: مسیر پلکانی برای فراخوان اولویت‌ها مثل مرحله اول ادامه دارد و این اختیار به استانها داده شده است تا براساس تعداد زائران، متقاضیان را فرا بخوانند.
وی گفت: در مرحله دوم ثبت‌نام عمره، اولویت‌های از 300 به بعد فراخوان خواهند شد اما اولویت‌های 1 تا 300 نیز فرصت ثبت‌نام دارند. او در عین حال افزود: سال آینده اعلام می‌کنیم اولویت‌های اعلام شده قبلی در صورت عدم اقدام برای ثبت‌نام، به آخر صف منتقل خواهند شد تا حقوق دیگران خدشه‌دار نشود.
رئيس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره امکان افزایش تعداد زائران عمره گفت: طبق برنامه‌ریزی، امسال 850 هزار عمره‌گزار به عربستان اعزام می‌شود اما براساس توافقات به عمل آمده پیش‌بینی می‌کنیم در سال 93-94 این تعداد به یک میلیون نفر برسد.
وی با تاکید بر اینکه 100 درصد مسکن مورد نیاز زائران عمره و تمتع اجاره شده، از صرفه‌جوئی 18 میلیون دلاری در این خصوص خبر داد و علت آن را اقدام زود هنگام در ورود به بازار مسکن عربستان برای اجاره مسکن مورد نیاز برشمرد.
اوحدی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی خبری به ارائه گزارشی از مراسم اربعین امسال پرداخت و با اشاره به آمارهای متناقض اعلامی از منابع مختلف، تعداد دقیق زائران شرکت کننده در این مراسم را 490 هزار نفر اعلام کرد که از مبادی رسمی به عتبات مشرف شدند.
رئيس سازمان حج و زیارت با اشاره به ضرورت ورود سازمان حج و زیارت به موضوع مراسم اربعین، از برنامه‌ریزی‌های گسترده برای سال آینده در این خصوص خبر داد و عنوان کرد: با حضور 11 نهاد از جمله سازمان بسیج مستضعفین و ستاد راهیان نور، ستاد دایمی اربعین در سازمان حج تشکیل می‌شود.
وی افزود: مقرر شده از سال آینده سازمان حج و زیارت با حضور جدی خود، سازماندهی زائران اربعین را از داخل شهرها و از طریق دفاتر کارگزاران حج و زیارت انجام دهد تا در نقاط مرزی شاهد مشکلات عدیده و تراکم جمعیت و معطلی‌های طولانی نباشیم.
اوحدی در خصوص خرید و فروش فیش حج و دلالی‌ها در این زمینه گفت: خوشبختانه با آزاد شدن نقل و انتقال فیش حج، قیمت آن در حال کاهش است به طوری که اکنون بین یک میلیون و 800 هزار تومان و 2 میلیون و 700 هزار تومان است اما با افزایش جمعیت زائران اعزامی، عرضه و تقاضا نیز روند طبیعی خود را طی خواهد کرد.
وی افزود: تا امروز نقل و انتقال فیش عمره نسبت به 450 هزار زائر اعزامی، یک هزار و 300 فیش بوده که رقم قابل توجهی نیست.