kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۴۴۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
مداخله بی‌سابقه سازمان ملل در امور داخلی لبنان

گوترش: حزب‌الله خلع سلاح شود!

شورای امنیت سازمان ملل در اقدامی عجیب و مداخله‌جویانه خواستار خلع سلاح همه گروه‌های مسلح لبنان از جمله حزب‌الله شد! حزب‌الله در دولت و مجلس لبنان نمایندگانی دارد و قانونا بخش مهمی از حاکمیت این کشور است.



سرویس خارجی-

سازمان ملل که بسیاری اوقات در جنگ‌های خونین، طرف‌هایِ جنایت‌کار را تنها به «خویشتن‌داری» دعوت می‌کند، حالا طبق خواسته‌های رژیم آپارتایدِ صهیونیستی و دولت پوپولیستیِ آمریکا یک حزب رسمی که در کشور لبنان و تحت حمایت دولت آن فعال است را محکوم کرده و خواستار خلع سلاح آن شده است!
چندی پیش به یک باره آلمان خلاف سیاست‌های پیشین خود شاخه سیاسی حزب‌الله را غیرقانونی و تروریستی خواند، در پی آن آمریکا در سازمان ملل شروع کرد به فشار آوردن به این سازمان که علیه حزب‌الله اقدام کند. به گزارش فارس از روزنامه «جروزالم‌پست»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، با تأکید بر لزوم تقویت نیروهای «یونیفیل» در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، از سازمان ملل خواست حزب‌الله را خلع سلاح کند!
همزمان با این فشارهای هماهنگ، به گزارش خبرگزاری تسنیم از «الجزیره»، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز طی اقدامی غیر معمول، با تأکید بر لزوم اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ خواستار خلع سلاح همه گروه‌های مسلح لبنان، از جمله حزب‌الله شد. افزون بر آن، روزنامه «جروزالم پست» مدعی شده که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از دولت و ارتش لبنان خواسته تا اقدام به خلع سلاح حزب‌الله کنند. دبیرکل سازمان ملل گفته: «از دولت و نیروهای مسلح لبنان می‌خواهم تا همه تدابیر لازم را برای جلوگیری از دستیابی حزب‌الله و سایر گروه‌های مسلح این کشور به سلاح به کار گیرند.»
اخباری که گفته شد این پرسش را بار دیگر پررنگ می‌کند که آیا سازمان ملل واقعاً یک نهاد بین‌المللی است یا ارگان رسمیِ و داخلیِ کشورهای خاصی چون آمریکا است؟ آیا سازمان ملل در نزاع‌های بین‌المللی واقعاً می‌خواهد جایگاهِ بالادستیِ خود را حفظ کند یا در عمل به نفع یک طرف (آمریکا و هم‌پیمانانش) خودش نیز وارد نزاع‌ها شود؟