kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰

روند بازگشت فتنه‌گران فراری چگونه متوقف شد؟(خبر ویژه)

روند بازگشت برخی فتنه‌گران به کشور چگونه متوقف شد؟ بعد از انتخابات 92، برخی فتنه‌گران که از کشور گریخته بودند تلاش‌ کردند مجددا به داخل برگردند لیکن با عملیات وسیع قضایی و برخی نهادهای نظام، عملا روند بازگشت آنها متوقف شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته جلساتی بین فتنه‌گران خارج‌نشین در مورد بازگشت به کشور صورت گرفت. در این جلسات اطلاعات برخی سرشاخه‌های داخلی آنها نیز مورد بحث قرار گرفت در عین حال متاسفانه برخی از درون دستگاه اجرایی برای مساعد بودن شرایط جهت فعالیت مجدد آنها پالس‌هایی ارسال می‌کردند. در این میان برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از جمله بی‌بی‌سی فارسی نیز تلاش‌هایی برای بسترسازی این موضوع انجام دادند.
بر همین اساس دادستانی کل کشور، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را موظف کرد تا اسناد، مدارک و مستنداتی که در اختیار آنها در مورد فتنه‌گرانی که در خارج از کشور قرار دارند در اختیار این نهاد قرار دهند که دادستانی کل کشور با ارزیابی مدارکی که در اختیارش قرار گرفت برای بخشی از مجرمین کیفرخواست آماده کرد.
فتنه‌گران که تصور می‌کردند از برخی حمایت‌ها برخوردارند، تصمیم گرفتند در قالب چند لایه وارد کشور شوند. بر اساس این تصمیم، مقرر شد بستگان برخی افراد ذی‌نفوذ که در فتنه موثر بوده‌اند در ابتدا وارد شوند که بعد از عدم برخورد و ریختن قبح ورود فتنه‌گران، سایر افراد نیز روند بازگشت را آغاز کنند. بر همین اساس، سراج‌الدین میردامادی، وارد کشور می‌شود و چند وقتی آزادانه در کشور حضور می‌یابد لیکن با تکمیل شدن مستندات، وی احضار و با صدور کیفرخواست محاکمه می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: لایه دیگر فتنه‌گران که بایستی در مرحله اول وارد کشور می‌شدند افراد گمنام اما سرشاخه‌ای بودند. بر همین اساس تعداد قابل توجهی از این لایه وارد کشور شدند که می‌توان به عبدالحسین هراتی سرپرست سابق اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد که برخی منابع از ورود حدود 77 نفر از افرادی شبیه او خبر می‌دهند. بر اساس برنامه‌ریزی فتنه‌گران این 77 نفر بایستی در سمت‌های مختلف اجرایی و غیراجرایی به کار گرفته شوند تا زمینه فشار برای ورود فتنه‌گران بیشتر فراهم شود.