kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵

ورود 17 هزار تروریست مسلح به لیبی توسط ترکیه!

سخنگوی نیروهای تحت امر حفتر می‌گوید ترکیه در خلال جنگ لیبی ۱۷ هزار تروریست مسلح را از سوریه به این کشور منتقل کرده است.




«احمد المسماری»، سخنگوی نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی که تحت امرِ ژنرال بازنشسته «خلیفه حفتر» است، در نشست خبری خود، با‌اشاره به اعزام 17 تروریست‌ از سوریه به لیبی برای حمایت از دولت وفاق ملی به نخست‌وزیری «فائز السراج» توسط آنکارا، گفته نیروهای ارتش ملی پایگاه هوایی «معیتیقه» واقع در طرابلس، پایتخت لیبی، را با موشک هدف قرار‌دادند، زیرا این پایگاه به تهدیدی برای کل منطقه و غیرنظامیان اطراف طرابلس تبدیل شده بود.
ایسنا در این باره به نقل از سایت «روسیا الیوم» نوشته، مسماری تأکید کرده، پایگاه معیتیقه به پایگاه نظامی هوایی برای‌اشغالگری ترکیه بدل شده بود.... بیانیه پنج جانبه که کشورهای مصر، امارات، یونان، فرانسه و قبرس صادر کردند به منزله به رسمیت شناختن بین‌المللی مشروعیت ارتش ملی لیبی و تأکیدی بر محوریت نقش این ارتش در مبارزه با تروریسم است.
اما از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل متحد، که دولت وفاق ملی را به رسمیت می‌شناسد، حملات نیروهای وابسته به حفتر علیه غیرنظامیان و فرودگاه معتیقه را به شدت محکوم و بر توقف خشونت در این کشور تأکید کرد. همچنین به گزارش فارس از «آناتولی»، «حامی آکسوی»، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، حامی اصلی دولت وفاق، با محور شرارت خواندن پنج کشوری که علیه سیاست‌های آنکارا در شرق مدیترانه و لیبی بیانیه صادر کردند، این بیانیه را بیانگر نفاق این کشورها دانست.
گفتنی است، جنگ در لیبی دو جبهه اصلی دارد، یکی دولت وفاق ملی است و دیگری نیروهای خلیفه حفتر، اولی حمایت ترکیه، قطر و... را دارد و دومی حمایت امارات، مصر و... در این میان نقش ترکیه و امارات در این رویارویی پررنگ‌تر است. ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی تروریست از سوریه به لیبی می‌فرستد و امارات با حملات پهپادی و حمایت تسلیحاتی از حفتر غیرنظامیان را به کشتن می‌دهد. از این رو، این جنگ طرفِ چندان پاک‌دستی ندارد و قربانی زیاده‌خواهی‌های طرفین مردم لیبی هستند. نباید نقش ناتو در به وجود آمدن چنین وضعی در لیبی را نیز دست کم گرفت.