kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷

فوربس: چین سرگرم توسعه پایگاه‌های خود در جهان است

پایگاه خبری فوربس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، گزارش داد که نیروی دریایی چین در حال توسعه پایگاه دریایی خود در کشورهای مختلف است.

فوربس در گزارش خود تاکید کرد، نیروی دریایی ارتش خلق چین در آفریقا، اقیانوس هند و غرب آسیا فعال‌تر شده و تحرکات زیادی دارد.
در این گزارش آمده است، از جمله سنگ بناهای استراتژی چین، ایجاد پایگاه دریایی نیروی دریایی در «جیبوتی» واقع در شاخ آفریقا است... تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چین در حال ادامه کار بر روی یک پایگاه پشتیبانی مستحکم در آنجا است.
براساس این گزارش، تصاویر نشان می‌دهد که اسکله این پایگاه اکنون تکمیل شده است. بنابراین، باید قادر باشد کشتی‌ها را نیز پذیرش کند.
به گزارش فارس، در گزارش فوربس آمده است که نخستین پایگاه دریایی خارج از مرزهای چین، سال 2017 ساخته شده است، اما اسکله‌های آن هنوز در دست ساخت هستند. بدون شک این پایگاه از نظر دفاعی مستحکم است. بخش اصلی اسکله سال گذشته به اتمام رسیده و‌اندازه آن طوری است که می‌تواند ناو هواپیمابر جدید چین، کشتی‌های جنگی و دیگر ناوها را در خود جای دهد و در صورت لزوم، چهار زیردریایی اتمی چین نیز می‌توانند در آنجا مستقر شوند.
فوربس افزود، جیبوتی یک بندر استراتژیک در دهانه دریای سرخ با دسترسی آسان به دریای عرب، خلیج‌فارس و اقیانوس هند است.  این گزارش با بیان اینکه پایگاه دریایی ارتش چین موجب نگرانی شدید کشورهای غربی شده است افزود: یکی از نگرانی‌های اصلی مقامات غربی، نزدیک بودن این پایگاه به تاسیسات نظامی آنهاست. به طوری که این پایگاه تنها هفت مایل با پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در «کمپ لمونیر» فاصله دارد، پایگاهی که در سال 2001 تاسیس شده و تنها پایگاه دائمی ارتش آمریکا در آفریقا است. این پایگاه چین همچنین، با بندر اصلی جیبوتی که کشتی‌های جنگی اروپایی و آمریکایی مرتب درآنجا رفت و آمد دارند، تنها پنج مایل فاصله دارد.
فوربس در پایان می‌نویسد، هنوز زود است که بگوییم این پایگاه برای پشتیبانی از نیروی دریایی چین تاسیس شده است، اما سرمایه‌گذاری هنگفت پکن قابل توجه بوده و به نظر نمی‌رسد که پایگاه فوق فقط برای استفاده فصلی ساخته شده باشد.