kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

مردم اموال خود را برای ورود به بورس نفروشند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردمی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند مراقبت کنند که خانه، خودرو یا املاکشان را برای سرمایه‌گذاری در بورس نفروشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم درباره بورس اظهارداشت: بورس یک بازار شفاف است، قیمت‌ها در بورس فوری و به روز است و امکان پنهان کاری وجود ندارد. سازمان بورس هم نظارت می‌کند که تخلفی صورت نگیرد. این حمایتی است که به شفافیت این بازار کمک می‌کند.
وی افزود: به طور عمده در بورس شرکت‌هایی راه پیدا می‌کنند که از عملکرد و کارکرد خوبی برخوردار باشند. اگر شرکتی زیان ده شود از تابلو بورس خارج می‌شود (از تابلو اول به تابلو دوم منتقل می‌شود) بورس در هر کشوری شاخص مهم اقتصادی آن کشور است.
این اقتصاددان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر شاخص‌ها در بورس مثبت باشد نشان دهنده رشد اقتصادی آن کشور و اگر منفی باشد نشان دهنده اینکه اقتصاد کشور دچار شوک منفی شده است.
مصباحی مقدم با بیان اینکه وضعیت رو به رشد شاخص‌های بورس حکایت از رشد اقتصادی شرکت‌های درون بورس است، ادامه داد: البته معنای این رشد بورسی این نیست که اقتصاد کشور در رکود نیست. چرا که تعداد زیادی از شرکت‌های داخلی در بورس حضور ندارند.
وی تصریح کرد: شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند در رکود نیستند، از این جهت جای نگرانی نیست، از سویی 10 هزار شرکت وجود دارد که در وضعیت تعطیل به سر می‌برند و شرکت‌های کوچکی هم داریم که در بورس نیستند. در عوض شرکت‌های بزرگ مثل شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و بخشی از شرکت‌های نفتی در بورس حضور دارند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: افزایش ارزش بورس به تناسب نرخ ارز است. قیمت دلار در سال 96 در کانال 3800 تومان بود که امروز به رقم بیش از 16 هزار تومان رسیده است. این فاصله با رشد شاخص سهام در حال پرشدن است.
مصباحی مقدم ادامه داد: نرخ تورم در سال گذشته 40 درصد بود که طی ماه‌های اخیر کمی پایین آمده با این حال هنوز بالاست. در بورس سرمایه‌هایی وجود دارد که در شرایط تورمی قیمت آن بالا می‌رود. به عبارتی همه سرمایه بورس به تناسب تورم قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: مردمی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند مراقبت کنند که خانه خودشان را برای سرمایه‌گذاری در بورس نفروشند. خودرو یا املاک شان را نفروشند. افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس از مشورت خبرگان استفاده کنند و افراد کم تجربه سرمایه شان را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری وارد بورس کنند.