kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

ائتلاف سعودی در یمن تلفات سنگین داد /800 مزدور از سومالی وارد کرد

ائتلاف سعودی در جنگ پنج ساله یمن، همه جور شکست را تجربه کرده اما به لطف دلارهای باد آورده و کشورهای فقیر آفریقایی، شکست نهایی این ائتلاف همواره به عقب افتاده است.




 آل سعود که از فروردین 94 با هدف شکست انصارالله به یمن حمله کرده اکنون به دنبال پیدا کردن راهی
آبرومندانه برای خروج از جنگ یمن است. شکست های متعدد در برابر انقلابیون یمن باعث تشدید شکاف ها در این به اصطلاح ائتلاف هم شده و نیروهای مورد حمایت امارات موسوم به شورای انتقالی جنوب حتی هفته گذشته به سمت اعلام خودمختاری در جنوب یمن پیش رفتند. همه این مسائل نشان می دهد ریاض در بَد بن بستی  قرار دارد؛ اما برای نجات موقت از این باتلاق هم که شده، سیاست پنج ساله خود یعنی استحدام مزدور از کشورهای فقیر آفریقایی را ادامه داده است. به گزارش فارس، انصارالله یمن روز جمعه اعلام کرده دولت عربستان این بار بیش از ۸۰۰ نفر ازاتباع سومالی را وارد شمال یمن کرده
است:
«عربستان این افراد را به نزدیک استان الجوف در شمال یمن منتقل کرده است....این افراد را در شهر الحزم، مرکز استان الجوف متوقف کرده و ماجرا را به کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اطلاع داده ایم».
شکست های میدانی سعودیها باعث شده که حتی مزدوران تحت امر این رژیم نیز در هفته های گذشته شورش و نسبت به شرایط بَد خود اعتراض کنند. این مسئله کار را به جایی رسانده که ریاض ناچار به اخراج همین مزدوران شود. منابع یمنی می گویند، عربستان اخراج صد‌ها مزدور را که در یمن می‌جنگیدند، آغاز کرده است. این مزدوران به برخورد نامناسب عربستان و پرداخت نشدن مزدشان اعتراض کرده بودند. آنها برای عربستان در مناطق مرزی این کشور با یمن علیه نیروهای مردمی یمن در استان صعده می‌جنگیدند. به گفته منابع یمنی، نظامیان سعودی این مزدوران را به مدت ۱۴ روز در داخل یک مدرسه قرنطینه کرده و سپس با اتوبوس آن‌ها را به یمن منتقل کردند.