kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۷۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
ابعاد تازه ماجرای تروریستی در ونزوئلا

مزدور آمریکایی: قصد ربودن نیکلاس مادورو را داشتیم

مزدور آمریکایی دستگیر شده در ونزوئلا اعتراف کرد که او به همراه افراد تیم خود، قصد داشتند به کاخ ریاست جمهوری این کشور حمله کرده و« نیکلاس مادورو» را ربوده و به آمریکا منتقل کنند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا هفته گذشته طی یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد، مقامات این کشور 13 «تروریست» را روز دوشنبه دستگیر کرده‌اند. این افراد که با واشنگتن هماهنگ بودند، قصد داشتند از طریق سواحل کارائیب، وارد خاک ونزوئلا شوند و دولت این کشور را سرنگون کنند.وی در این سخنرانی پاسپورت آمریکایی و سایر کارت‌های هویت مهاجمان به نام‌های «ایرن بری» و «لوک دنمن» را نشان داد و گفت که آنها اعتراف کرده‌اند با «جردن گودرو» کار می‌کردند. گودرو یک نظامی بازنشسته آمریکایی است که شرکت امنیتی «سیلورکرپ یو اس ای» مستقر در فلوریدا را مدیریت می‌کند. با گذشت چند روز از این عملیات تروریستی شکست خورده و انکار مقامات آمریکایی در دست داشتن در آن، ابعاد جدیدی از این حادثه در رسانه‌ها منتشر شده است.
روز پنج شنبه تلویزیون دولتی ونزوئلا اعترافات «آیرن بری» 41 ساله یکی از دو مزدور آمریکایی را منتشر کرد. وی در این اعترافات تایید کرد که یکی از اهداف اصلی گروه یورش به کاخ ریاست جمهوری  ونزوئلا و ربودن رئیس‌جمهور این کشور بوده است.وی گفت که گروه او برنامه داشتند، حریم هوایی فرودگاه نظامی «لا کارلوتا» واقع در قلب کاراکاس را امن کنند تا بتوانند مادورو را از طریق هوایی از ونزوئلا خارج کنند.روز چهارشنبه نیز تلویزیون ملی ونزوئلا اعترافات« لوک دنمن» سرباز سابق آمریکایی که در ونزوئلا بازداشت شده است را پخش کرد که در آن دنمن اعتراف می‌کند با یک شرکت امنیتی مستقر در فلوریدا به منظور در دست گرفتن کنترل فرودگاه کاراکاس و ربودن نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا و انتقال وی به آمریکا در تماس بوده است. روزنامه «واشنگتن‌پست نیز روز (پنجشنبه) اسنادی را افشا کرد که بر اساس آنها معارضان ونزوئلایی به سرکردگی «خوان گوایدو» در اکتبر سال ۲۰۱۹(مهر 1398) با یک شرکت امنیتی آمریکایی مستقر در فلوریدا، قراردادی ۲۱۳ میلیون دلاری برای سرنگونی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور منعقد کردند.به نوشته واشنگتن‌پست، طرح توافق شده بین مخالفان مادورو با شرکت آمریکایی «سیلوِرکورپ» در سندی ۴۲ صفحه‌ای تنظیم شده که جزئیات تاکتیکی دقیقی از نوع مین‌ها و تجهیزات نظامی که قرار بود استفاده شود تا چگونگی اجرای عملیات را شرح می‌دهد اما توضیح نداده که چگونه یک گروه کوچک از تکاوران ویژه می‌توانند نیروی نظامی بزرگ کشوری مانند ونزوئلا را از پای درآورند.روزنامه «دیلی‌میل» نیز گزارش داده که فرمانده «کودتای محرمانه» علیه مادورو، جزء تیم محافظان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بوده و با رهبران مخالف ونزوئلا در «میامی» دیدارهایی داشته است.