kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴

دویچه وله: کرونا، نفت ارزان و جنگ یمن بن سلمان را به ذلت‌انداختند

کارشناسان و تحلیلگران آلمانی بر این باورند که طرح بن سلمان در «چشم‌انداز ۲۰۳۰» رؤیاپردازی بوده و عواملی مانند شیوع ویروس کرونا، کاهش شدید قیمت نفت، کسری بودجه ریاض و جنگ تحمیلی علیه یمن، این رؤیا را نقش بر آب کرده است.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در راستای تحقق رویاهای خود در سال 2016 از طرحی به نام چشم‌انداز 2030 رونمایی کرد که بسیاری معتقدند که تنها یک رویا است و با شرایط جامعه عربستان و توانایی‌های این کشور همخوانی ندارد. شماری از کارشناسان آلمانی می‌گویند «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در پی تثبیت قدرت خود در عربستان و تحقق «چشم‌انداز ۲۰۳۰» بود، ولی شیوع ویروس کرونا، کاهش تاریخی قیمت نفت و جنگ ریاض علیه ملت یمن، مانع وی شده است.
پایگاه خبری «دویچه وله» آلمان در گزارشی نوشت، بن‌سلمان رؤیای آن را داشت که عربستان در خاورمیانه، مرکز تکنولوژی‌های پیشرفته شود و از رهگذر چشم‌انداز ۲۰۳۰ در پی تحقق این رؤیا بود، ولی این شاهزاده جوان پس از چهار سال، خود را صرفا در برابر یک رؤیا می‌بیند.
به گزارش این پایگاه خبری، وضعیت در عربستان ۱۸۰ درجه تغییر کرده است؛ به جای اینکه ریاض آن گونه که بن‌سلمان وعده داده بود، بتواند به یک اقتصاد دیجیتال دست یابد، خود را در برابر کسری بودجه بی‌سابقه‌ای می‌بیند که معلول کاهش شدید قیمت نفت، شیوع کرونا، مشکلات داخلی و تصاحب بر سر قدرت در خاندان پادشاهی آل‌سعود است. شبکه الجزیره به نقل از کارشناسان آلمانی گزارش داده، وضعیت مالی بسیار سخت ریاض، نقض هدفمند حقوق بشر در این کشور و خفقان در داخل خانواده پادشاهی باعث شده است که چشم‌اندازه ۲۰۳۰ بن سلمان، به سرابی در بیابان بدل شود. به گزارش الجزیره، «نئوم» شهر رؤیاپردازانه بن سلمان، به تنهایی ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که بخشی از این مبلغ، از طریق پذیره‌نویسی اولیه شرکت نفتی آرامکو به دست خواهد آمد، ولی بحران کنونی در عربستان، این طرح را دور از دسترس قرار‌داده است. بنا بر این گزارش، بودجه سعودی برای حفظ توازن خود باید بر اساس قیمت ۸۵ دلار در هر بشکه نفت بسته شود. کما اینکه این کشور، به خاطر کرونا، مجبور شد حج و عمره را که یکی از منابع مهم در بودجه خود بود، به حالت تعلیق درآورد. این وضعیت باعث شد که ریاض اعلام کند که به استقراض ۵۸ میلیارد دلاری نیاز دارد و انتظار می‌رود که کسری بودجه این کشور در سال جاری به ۱۱۲ میلیارد دلار برسد.
در کنار وضعیت بغرنج اقتصادی سعودی، باید به بازداشت شماری از شاهزادگان و تجار سعودی توسط بن‌سلمان ‌اشاره کرد که کارشناسان آلمانی بر این باورند، هدف بن سلمان از این اقدامات، از بین بردن هر گونه مقاومتی بر سر راه رؤیای وی برای جانشینی پدرش است، ولی این اقدامات، ولیعهد را در درون خاندان پادشاهی منزوی کرده است. دویچه وله در ادامه گزارش می‌نویسد، در حالی که کرونا و افزایش کسری بودجه، عربستان را با بحران‌های زیادی مواجه کرده، این کشور با بحران‌هایی مانند جنگ نفتی، جنگ علیه ملت یمن، درگیری دائم با جمهوری اسلامی ایران، سرکوب سیاسی داخلی و نبرد بی‌سابقه بر سر قدرت روبه‌روست.
در پایان گزارش آمده است، شاهزاده جوان سعودی، سیاست دشمنی علیه ایران و قطر را در پیش گرفته است، ولی جنگ علیه یمن، بیش از هر چیز دیگری، وجهه ریاض را مخدوش کرده است. بن سلمان مدت‌هاست که می‌داند نمی‌تواند از طریق نظامی در جنگ یمن پیروز شود و قطعا مداخله وی در این کشور شکست خورده است، ولی عقب‌نشینی ریاض از این کشور نیز برای بن سلمان آسان نیست؛ زیرا آبروی عربستان از بین خواهد ‌
رفت.
به دنبال جنگ نفتی ریاض، واشنگتن قصد دارد سامانه‌های موشکی پاتریوت را از عربستان خارج کند.
جنگ نفتی عربستان باعث شده تا بسیاری از واژه بن‌بست برای آینده روابط عربستان و آمریکا استفاده کنند. چرا که این جنگ نفتی خسارت‌های زیادی به اقتصاد آمریکا زده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چند هفته پیش به صراحت اعلام کرد که اگر عربستان جنگ نفتی را پایان ندهد حمایت‌های نظامی از عربستان متوقف خواهد شد. اکنون روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده، آمریکا در حال خارج کردن سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت از عربستان است.