kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
رسانه‌های آمریکایی:

فرصت مهار کرونا در آمریکا از دست رفت /اقتصادمان در حال فروپاشی است

شمار بیماران و فوتی‌های کرونا در آمریکا همچنان سیر صعودی دارد، این در حالی است که بنا به نوشته رسانه‌های آمریکایی و اظهارات مقامات ارشد بهداشتی این کشور، فرصت مهار کرونا در آمریکا از دست رفته و اقتصاد نیز در حال فروپاشی است.



شیوع جهانی کرونا همچنان ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارش‌ها تا عصر دیروز(یک شنبه) بیش از 3 میلیون و498 هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا و متاسفانه 244 هزار و 989 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس داده‌های وبگاه «ورلد امتر»، نزدیک به یک سوم مبتلایان به کرونا(یک میلیون و 160 هزار و 840 نفر) اهل آمریکا هستند. شمار فوتی‌ها نیز در این کشور از 67 هزار و 448 نفر فراتر رفته است. آمار بالای فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در آمریکا در حالی است که به نوشته
سی ان ان، اقتصاد آمریکا به طور بس سابقه‌ای آسیب دیده و در حال فروپاشی است. از سوی دیگر، در شرایطی که بسیاری از ایالت‌های آمریکا در حال کم کردن یا لغو قوانین فاصله گذاری اجتماعی هستند،کارشناسان بهداشت و درمان این کشور پیش‌بینی کرده‌اند که دور دوم بیماری کرونا «اجتناب‌ناپذیر» است و احتمالاً پاییز  امسال آغاز می‌شود. همزمان، یک مقام ارشد وزارت بهداشت آمریکا اذعان کرد که این کشور با لغو دیرهنگام پروازهای اروپایی، فرصت مهار کرونا را از دست داد. «آن شاکت» معاون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، در روزنامه «ایندیپندنت» نوشت: ناکافی بودن تعداد آزمایش‌های تشخیص ویروس کرونا و درک دیرهنگام نحوه ورود این بیماری به آمریکا، منجر به افزایش موارد ابتلا در ماه فوریه (بهمن) شد. این مقام آمریکایی گفت: «تعداد بالای سفرهای انجام شده از اروپا، در برهه‌ای که ویروس کرونا در اروپا شیوع پیدا کرده بود، ورود این بیماری و شیوع آن در آمریکا را شتاب بخشید. معتقدم که زمان‌بندی اعلام هشدار درخصوص این سفرها، باید زودتر صورت می‌گرفت»
وخیم‌ترین بحران سلامت
روزنامه «گاردین» نیز طی مطلبی درباره نظام سلامت آمریکا، آن را نظامی ناکارآمد دانسته که برای سود بردن صنعت بیمه و شرکت‌های دارو‌سازی ایجاد شده و توجهی به نیاز مردم عادی ندارد. سناتور «برنی سندرز» و «پرامیلا جایاپال»، دیگر نماینده مجلس آمریکا، در این مطلب نوشته‌اند: پیش از همه گیری کرونا، ۸۷ میلیون نفر در آمریکا بیمه نشده یا از پوشش کافی بیمه بهره‌مند نبودند و بیش از ۳۰ هزار تن سالانه به دلیل ناتوانی در مراجعه به پزشک در هنگام لزوم، جان خود را از دست می‌دادند. بیش از نیم میلیون خانواده نیز سالانه به دلیل وام پزشکی، اعلام ورشکستگی می‌کردند و از هر پنج آمریکایی، یک تن توانایی پرداخت هزینه داروهایی که از سوی پزشک تجویز می‌شد، را نداشت و چنین نظامی که بیمه در آن وابسته به شاغل بودن افراد است، از اغلب کشورهای صنعتی عقب افتاده است. این وضعیت اما مربوط به پیش از همه گیری کرونا می‌شود و حالا شرایط بسیار وخیم‌تر شده است. به گزارش ایسنا، این یادداشت می‌افزاید: اکنون بیش از ۲۶ میلیون تن در آمریکا شغل خود را از دست داده‌اند و با مشکلی روبه رو هستند... بیشتر آنان به دلیل وابستگی بیمه سلامت به وضعیت‌اشتغال، از بیمه بی‌بهره شده‌اند و در نتیجه تخمین زده می‌شود که تا ۳۵ میلیون آمریکایی در میانه کرونا پوشش بیمه خود را از دست بدهند. افراد فاقد بیمه حالا از تنها برای یک آزمایش کرونا هراس دارند و در بسیاری از موارد حتی توانایی مراجعه به پزشک یا بیمارستان را هم ندارند. سندرز و جایاپال در این مطلب، نظام سلامت فعلی آمریکا را نظامی پیچیده و متشکل از نهادهای مستقل دانسته‌اند، و گفته‌اند که تنها‌اشتراک آنها، حرص و طمع است. در این مقاله آمده است: در چنین شرایطی که آمریکا با وخیم‌ترین بحران سلامتی خود در تاریخ معاصر روبه‌رو است و هزاران تن از پزشکان و کادر درمانی در حال ابتلا به کرونا هستند و برخی از آنان جان خود را از دست داده‌اند، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها بنا به دلایل مالی، ناچار به اخراج هزاران تن از کارکنان درمانی شده‌اند، این در حالی است که در حال حاضر، بیشترین نیاز به آنان حس می‌شود.
جولان کرونا در زندان‌های آمریکا
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت، موجی از ابتلا به ویروس کرونا در میان زندانیان و کارکنان زندان‌های آمریکا به دلیل کمبود کادر پزشکی و تجهیزات حفاظتی و همچنین ازدحام جمعیت، در حال رخ دادن است. به گزارش فارس، زندانی در شهر «مریون» در ایالت اوهایو به آلوده‌ترین مرکز کرونا در سراسر آمریکا تبدیل شده است. آزمایش کووید-۱۹ بیش از ۸۰ درصد زندانیان و کارکنان این زندان مثبت شده است.خبرگزاری فرانسه گزارش داد، خطر کرونا برای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار زندانی در آمریکا، بیشتر از قبل آشکار شده است. هفته گذشته یک زن ۳۰ ساله زندانی بومی در ایالت داکوتای جنوبی، بر اثر این بیماری، کشته شد. این زن زمانی که در ماه مارس(فروردین) به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر زندانی شد، حامله بود. او مدتی نگذشت که به بیماری کرونا مبتلا شد و برای تنفس به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کرد. بعد از زایمان هم زیر دستگاه ماند تا اینکه چند هفته بعد جان باخت.
اظهارات جانسون
«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، فاش کرد‌، در پی وخیم شدن حالش در هنگام ابتلا به کرونا، پزشکان خود را برای اعلام خبر مرگ وی آماده کرده بودند. دیلی میل دراین باره نوشت: نخست‌وزیر ۵۵ ساله انگلیس اذعان کرد که در مبارزه با این ویروس در بیمارستان سنت توماس (در مرکز لندن)، شرایط خوبی نداشته است.وی گفت که پزشکان لیتر لیتر اکسیژن به وی داده‌اند تا او را در اتاق مراقبت‌های ویژه زنده نگه دارند. جانسون به روزنامه «سان» گفت: باورش سخت بود که ظرف چند روز وضعیت من رو به وخامت رفت. زمان دشواری بود، تکذیب نمی‌کنم. آنها داشتند سناریوی مرگی شبیه استالین را بررسی می‌کردند. چندان هشیار نبودم اما می‌فهمیدم طرح‌هایی در حال شکل‌گیری است.وی افزود: بدترین حالت وقتی بود که آنها به گزینه ۵۰-۵۰ رسیدند اینکه لوله‌ها را قطع کنند. اما تصمیم گرفتند به گزینه‌های دیگر فکر کنند.